Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

sant

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sant

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har själv en teleflexservo i en AQ271 men sitter samma i 171 och 151. När jag knycker till i ratten så har jag servoverkan för ett ögonblick. Pumpen fungerar och antar att en tätning gått sönder i servon som ger kortslutning. Både servo och repsats har gått ur VP sortiment men vet att det går att tillverka egna tätningar. VP art nr på pump är 852741 och repsats 853307. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7723820-060-060,,,0285.aspx Finns det någon som har skruvat isär en sådan servo? Jag vet inte hur jag får isär den del där teleflexstången går genom servot, se bild.
  2. Det besvarar inte min fråga. Jag undrar om vattnet rinner ut av sig själv eller inte. Tror heller inte att motorn skär om vattenkanalernakanalerna i oljekylaren beckar åt. Har ägt flera båtar som saknar oljekylare. Beckar kanalerna åt så vattenflödet stryps torde jag därtill se det på vattentempen. Tack ändå.
  3. På min VP 271C med 290 DP sitter oljekylaren på skölden. Dränerar denna sig själv på vatten när eller måste man lossa på den från skölden för att få ur vattnet? Hittar ingen avtappningsplugg.
  4. På min VP 271C med 290 DP sitter oljekylaren på skölden. Dränerar denna sig själv på vatten när eller måste man lossa på den från skölden för att få ur vattnet? Hittar ingen avtappningsplugg.
  5. Pinsamt. För lite stret i batteriet. Läste att powertrimmen tar ~45 A och provade därför ladda batteriet. Det märkliga är att inget märktes på startmotorn, d v s gick lätt att starta. Ska kolla så det är god kontakt och inga oxideringar.
  6. Har själv haft en Ford 302 från -77 i en båt. Lättare att få tag i begagnade motordelar till en Cheva 350. Vissa delar är billigare till 350. Nytt är inga problem. Kyllimpor och knän är samma pris. Föredrar dock Chevan just p g a folk är misstänksamma mot annat än Cheva.
  7. Har nu fyllt på olja och kollat lite mer. Oljepåfyllningen gjorde ingen skillnad. Det går nu inte ens stillastående att trimma ut drevet. Motorn låter att gå mycket tungt. Funderar på olika möjligheter. Är motorn slut? Kan pumpen kärva så att det går tungt? Kan någon tätning eller O-ring vara trasig som kortsluter systemet så att det inte längre finns någon krets och pumpen pumpar stumt? Pumpen är nr 1 i länken nedan. http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=comp&group=2293&GroupList=2273,2272,2274,2275,2276,2277,2278,2279,2280,2281,2282,2283,2284,2285,2287,2288,2289,2290,2291,2292,2293,2294,2295,2296,2297,2298,2299,2300,2301,2302,2303,2304,2305,2306,2307,2308,2309,2310,2311,2312,2313
  8. Har du svårt att hitta friläge eller svårt att få ut växeln? Har du Alpha drev?
  9. VP 271 C (Cheva 350). Servon funkar inte. Tänkte först att det måste vara pumpen som har gått, men kan det vara inre läckage någonstans? Tidigare i sommar kunde den fungera knyckvis, d v s någon bråkdel av en sekund då och då, men nu är den helt död.
  10. Tack Wellcraft 19 Oljenivån var ~2 cm för låg. Skall fylla och hoppas att det funkar. Måste dock lokalisera läckaget. Hoppas att det inte är en trimcylinder.
  11. Årsmodell -89. Ingen oljefilm i vattnet. Enda hydraloljetanken jag hittar är till trimplanen. Det sitter en svart pumla i metall på aktern med slangar som verkar gå mot skölden. Antog att detta var hydraloljepumpen. Finns det ingen oljetank?
  12. Har en daycruiser med VP 271C och 290 DuoProp drev. Näst sista gången jag var ut såg jag på trimmätaren att det gick segt att trimma ut drevet om jag låg i ungefär 30 knop. Sista gången jag var ut gick det inte att trimma ut alls i marshfart. Jag fick istället trimma ut stillastående (vilket gick nog tungt) och sedan sega upp i plan. Någon som har någon aning vad som är fel?
  13. Tack. Provkörde igår. Den går klockrent när den är kall men man märker att den blir mer och mer orkeslös ju mer man kör. Körde tills den dog. Gick inte att få igång utan choke. Kollade tändstift och gnista. Ingen eller mkt liten gnista och stiften var vita. Misstänkte CDIn men den gick även magert. Hittade ett litet bensinläckage som jag fixade. Hjälpte såtillvida att den verkar inte stanna nu. Däremot hänger den inte med om man ger fullgas snabbt. Ska byta membran. Verkar däremot otroligt att både CDIn och pumpen gett upp samtidigt?!?
×
×
  • Skapa nytt...