Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Gurra123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Gurra123

  • Placering
    Kadett
  1. Jag fattar inte riktigt problemet.............. det ska inte gå att montera impellern fel............., du säger att du tror att han bytte hål????? Kan bara säga att skvallerstrålen bara är ett skvaller ingen garanti! Nu vet inte jag hur länge du kört utan, men om du kör utan kylning så skär den ganska fort, du får komma med mer info!
  2. Jag brukar bara avfetta och tvätta med högtryck spruta, lösa flagor tas lättast bort med en stål spackel eller dylikt! Många båtar innan 1989 har ingen identitets skylt! Om du inte hittar motorns identitet kolla bakom luftburken där ska det sitta en! Mvh Gurra.
  3. Har en Bella 640 HT Med en johnson 225hp, min årspremie är 2280kr hos trygg-hansa med en självrisk på 2500kr. Frågan som dom ställer är nautisk kompetens, båtklubb osv.
  4. Finns det någon som vet vart man kan få tag i en instruktions bok till en johnson 225hk årsmod 1987??
  5. Har en bella 640 HT, undrar om det finns något bella forum?
  6. PS om du ska byta själv så använd mycket fett det hjälper oerhört mycket! Sen om man är två så går det ganska smärtfritt!
  7. Ja när båtar servas på varv byter man varje år för att vara på den säkra sidan, men mercruser rekomenderar byte var 5år, och VP vart annat år! Så är du inne på ditt femte år så kanske det är dax!
  8. Ja för mig är det självklart att använda momentnyckel, oftast brukar det stå i en verstads handbok hur mycket moment man ska dra, det står troligtvis inte i instruktions boken, ring till någon som kan motorn och fråga, eller köp en verkstads handbok! Normalt så är momentet mycket mindre än man tror, eftersom det är en packning i mellan, den kan lätt gå sönder om man drar för hårt! Och glöm inte att kors dra skruvarna, för om du inte gör det kan du nästan vara säker på att det kommer att läcka! Lycka till
  9. Jag jobbar på ett varv, vi målar alltid trimplan med samma färg som botten, alltså vanlig bottenfärg! om dom är omålade så ska du prima först. När vi målar drev så bryter vi mörk och ljus färg till rätt nyans! (Billigare än drev färg men funkar lika bra!) Lycka till!
  10. Ja om det stämmer som du säger så är det 200L!! Och om jag var du! Så skulle jag dra öronen åt mig och göra ultraljud på skrovet för att försäkra mig om att det inte är sprickor, för normalt så ska det inte komma mer än kondens vatten, typ 1-2dl!!
  11. Tack Bo! Väldigt trevlig läsning och bra tips! återkommer med status efter servis och översyn! Trevlig båtsommar till dig med! MVH Gurra.
  12. Okey jag ska förfina mitt inlägg jag har precis köpt en Johnson 225hp årsmod -1987 någon som har erfarenhet eller tips om denna motor? Och folk som ska vara roliga behöver inte kommentera med dumskalle tips, typ sådana som Per!
  13. Sök på skötsel! på hösten så gör man rent botten konserverar motorn byter olja ta ur batteriet (inte nödvändigt men koppla ifrån och ladda ett par gånger under vinten) täcka in så att den inte tar stryk! På våren byter man tändstift, tvättar båten oh polerar om man vill, och är den botten målad så målar du botten också!
  14. Om du har en instruktionsbok så brukar det stå i den var vatten linjen går!
  15. Jag tror att yamaha har en sida där man på ett ungefär kan se vad olika båtar med motor drar! Men skulle tippa på runt 1-1.5 l/dist (fullt skaft) Om det är en 20 fotare så är det ganska dåligt med plats att göra några större byggen! Men det är säkert möjligt att kombinera olika lösningar, utan att det ska bli kompliserat att använda, dom flesta WA båtar brukar ha plats för en vask iaf. Värmare ska inte vara något större problem till den ruffen, det räcker med en liten som inte tar så mycket plats. Nja finns väl en och annan på beg marknaden och har man tur så.... Priset är ju helt beroende på vilken utrustning båten har, men mellan 250 000 - 300 000 får man nog räkna med Kolla blocket och båtnet, båtbörsen borde finnas någon där!
×
×
  • Skapa nytt...