Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025

Lovis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lovis

  • Placering
    Kadett
  1. Igår tog jag med ett mätinstrument till båten. Naturligtvis startade den direkt, men efter flera omstarter så började den klicka igen. Det visade sig att det bara fanns ett par hundra mV på polen från tändningslåset då. Bytte tändningslåset idag och verkar funka, får inte fram felet igen. Man ska väl inte ropa HEJ men Patrik_ ligger högt på min lista
  2. Tack för svaren! och kom gärna med fler idéer! Tändninglåset har jag inte ens tänkt på eftersom jag hör att spolen klickar varje gång jag vrider på nyckeln, men visst dålig kontakt där så att solenoiden inte gör sitt slag riktigt, måste jag absolut mäta upp...huva om det är så enkelt.. Kabeln mellan solenoid och startmotor var faktiskt riktigt dålig på förra startmotorn, men den är som sagt utbytt. (Förresten är det väl plus som går i den, går till kolen i startmotorn, rätta mej om jag har fel) Skimsning ja, fanns iaf inga skims på den gamla, men den gick ju inte bra den heller. Synd jag inte hade rätt verktyg i båten sist så hade jag kunnat släppt lite på starten, ska göra det nästa gång den jävlas. Vi hörs!
  3. Tog bort drevet för bälgbyten i våras och efter det är problemet löst. Var troligen den ena hingpin den som gränsbrytaren sitter monterad i, som följde med och gängade ut sig lite ibland när jag trimmade drevet. Man hade väl slarvat med att smörja fettnipplarna som finns.
  4. Började med att det bara klickade (solenoiden) när man vred på nyckeln, men startmotorn gick inte runt, efter 10-20 försök så hoppade den igång och sen var det inget problem tills den får stå några dagar då är det samma sak igen. Köpte ett nytt batteri och kollade den grova pluskabeln till startmotorn och att minus va jordat ordentligt, men blev ingen skillnad. Tog isär startmotorn, hittade inget fel egentligen men såg en liten spricka i rotorn så jag köpte en ny (inklusive solenoid). Motorn hoppade igång hur fint som helst och har så gjort i ett par veckor, men idag när jag skulle iväg så börjar fanskapet att klicka igen. Fick hålla på och vrida på nyckeln ca 50ggr innan den gick igång, men sen var det som vanligt inga problem att starta när den var varm. Startmotorn jag fick hade ett drev med 9 kuggar istället för 11 på mitt gamla men det skulle inte spela någon roll sa dom. Stora kuggkransen såg fin ut när jag tittade in i hålet när startmotorn var borta. Finns väl ingen justering på startmotorn vad jag kan se, bara 2 bultar rakt upp underifrån. Kan det vara något som går trögt så startmotor inte orkar dra runt svänghjulet? Eller är det så att lilla drevet inte kuggar i det stora, och solenoiden därför inte sluter kontakten till startmotorn. Problemet uppträder som sagt bara när den stått ett tag, aldrig när man är ute på sjön. Vad tror ni?
  5. Justerar in gränsläget enl. instruktionsboken på våren, men det ändrar sig succesivt så ju längre säsongen går ju högre går att trimma. Limit switchen är bara något år och allt är rent och fint därinne, och jag drar åt skruvarna så den kan inte vrida sig. Någon smart som kan hjälpa mig? /Lövis
×
×
  • Skapa nytt...