Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

CaptainKongo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    480
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

CaptainKongo senast vann den dag 6 December

CaptainKongo hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

83 Expert

Om CaptainKongo

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Köpte dessa och efter lite pill fick jag ut samtliga spridarbrickor. Nu är alla delar återmonterade och motorn startade utan probelm! Tack för all hjälp!!
  2. Tack för tips!! Köpte dessa och lyckades pilla ut alla spridarbrickor. Tog lite tid och man fick dra runtom i spridarbrickans hål, men tillslut lossnade alla!
  3. Bifogade bild på hur det ser ut. Du menar att man vinklar en plattskruvmejsel typ 90 grader och för in den i hålet på kopparbrickan. Sedan bänder man lite mellan motorblocket och undersidan på kopparbrickan? Tack för tips. Ska testa!!
  4. Jag har monterat bort spridarna på min VP D2-55 och lämnat in dem på provtryckning. Dock så fick jag endast ur en av fyra spridarbrickor. Se bild, nummer 12. Dessa tre kopparbrickor sitter hårt fast i motorblocket. Har någon ett tips hur jag kan få ur dem innan återmontering av nya kopparbrickor + spridare? Har försökt att bända lite försiktigt med skruvmejsel, men de rör sig inte. De har troligen expanderat lite (eftersom man drar åt spridarna hårt) och sitter hårt tryckta mot motorblocket.
  5. Japp, håller jag för ett rör är det tätt. Det är gammal färg. Röret i sig är helt. Ibland går det inte att blåsa åt fel håll, men ibland går det. Så känns som om backventilen strular lite.
  6. Har nu skruvat bort matarpumpen och öppnat den. Såg inget uppenbart fel. När jag skruvat ihop den igen testade jag att blåsa i slanganslutningarna. In->Out fungerar att blåsa igenom (ska ju vara OK). Men även Out->In går det att blåsa igenom, dvs backventilen sluter ej tätt. Hade även en gamal matarpump liggandes. Testade samma där. Gick att blåsa åt båda hållen även på den... Så antar att backventilen var slut även på den. Öppnade den också, men såg inget fel. Så nu har jag beställt en helt ny matarpump och hoppas på att den har en helt tät backventil.
  7. Ja det har suttit en annan motor i båten tidigare. Den byttes ut 2002, men startproblem har först börjat de senaste säsongerna. Returen går till rör som mynnar ut långt ned i tanken, se bild.
  8. Aha, det visste jag inte. Tack för info! Öppnar och kollar om jag ser något fel! Tack!!
  9. Matarpumpen byttes för tre år sedan. Hur länge brukar backventilen i matarpumpen hålla? Testar med att placera en backventil innan matarpumpen och ser om problemet upphör. Isf är felet loksliserat till matarpumpen och en ny monteras.
  10. Tack!! Då blir det att installera en backventil på bränsleslangen för att se om det gör saken bättre. Har du en idé om var denna backventil bör monteras?
  11. Hej! Min motor, VP D2-55, är svårstartad när den har stått still ett tag. Inga som helst problem att starta den när den är varm eller några timmar efteråt. men har det gått ett dygn eller mer är den svårstartad. När den väl startat går den perfekt. Nu har båten stått på land i två månader utan att motorn har startats. När jag var där nu på lunchen öppnade jag luftskruven vid finfiltret och lyste ned. Helt torrt... ska det vara så? Se bild 1. Borde det inte finnas diesel i finflitret även om båten har stått i två månader? Vad kan orsaka att dieslen rinner tillbaka och finfiltret blir tomt på diesel? Tänker att detta bör ju göra motorn svårstartad om den måste pumpa fram en stor mängd diesel när motorn stått en längre stund. För att utesluta luftproblem har jag kopplat in en dieseldunk med en ny bränsleslang direkt på bränslepumpen. Sedan pumpade jag fram diesel tills finfiltret fylldes med diesel. Se bild 2 & 3. Tänkte att om det är luftproblem innan bränslepumpen bör ju inte dieselnivån sjunka nu längre? Eller har jag fel? Satte tillbaka luftskruven och provstartade motorn. Efter lite hostande gick den igång, så antar dieseln runnit tillbaka även efter dieselpumpen upp till spridarna. Nu ska motorn få stå still några dagar innan jag gör ett nytt startförsök och innan kollar jag om finfiltret fortfarande har diesel i sig. Min fråga är allstå - Varför rinner diesel tillbaka och är det det som gör motorn svårstartad? Om jag monterar backventiler på bränslaslangen för att förhindra att diesel rinner tillbaka mot tanken, var ska jag montera dem? Direkt vid tanken? Före vattenavskiljarfiltret? Efter vattenavskiljarfiltret? Före bränslepumpen? Efter bränslepumpen Före finfilter? Efter finfilter där bränsleslangen går in vid högtrycksbränslepumpen? Tack för svar
  12. En av mina sittbrunnstrallar i teak gick sönder i somras och behöver repareras alternativt nytillverkas. Finns det något bra företag i Sthlms-området, gärna norr om Sthlm, som ni kan rekommendera? De jag hört av mig till svarar inte... Trallen är halvmåneformad med "rutnät" i mitten. Se bifogad bild vad jag menar med "rutnät".
  13. Ska testa med att koppla in en helt ny kabel på solpanelen och dra den till regulatorn och se om det blir skillnad.
  14. Mätte idag mina två solcellspaneler. Båda ger ca 22 V när man möter direkt på kabeln från dem utan att ha dem inkopplade mot regulatorn. Men när jag kopplar in dem på regulatorn, så ger den ena ca 5A i laddning medan den andra endast ger 0.7A (solcellspanelerna är av samma tillverkare och båda 80W och båda riktade mot solen på samma ställe). Vad kan det bero på? Är den ena trasig?
  15. Själv är jag väldigt nöjd med servicen hos Watski. Har en Whale tryckvattenpump som gått sönder två gånger. Kontaktat dem via mail och två dagar efter har en ny pump kommit med posten. Inget snack utan ny pump direkt. Uppskattas.
×
×
  • Skapa nytt...