Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

Nenne33

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nenne33

  • Placering
    Kadett
  1. Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar. På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan... Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal. Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc... Min båt (26 fot, 2500 kg, 5,7l V8, 260 Hk) drog c:a 2,5 l/Nm blandad körning (snittfart 10 knop) under längre tids användning. På ekonomifart, drygt 20 knop, drog den c:a 1,7 l/Nm. Ser med spänning/bävan fram mot förbrukningen efter motorbyte, men hoppas såklart på en sänkning.
  2. Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar. På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan... Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal. Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc...
  3. Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar. På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan... Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal. Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc...
  4. Javisst, men de håller tyvärr bara lager på max 7 år gamla delar. Jag har fått tipset att specialtillverka delarna i rostfritt på en verkstad. Snyggt, men det låter dyrt...? Någon som har gjort detta?
  5. Har en SeaRay Sundancer 260 -85. Både sidorutorna i sittbrunnen och däcksluckan har låsanordningar av plast som börjat bli trötta efter 20 år... De går alltså sönder. Vet någon var man kan köpa reservdelar till dessa?
  6. Har en SeaRay Sundancer 260 -85. Både sidorutorna i sittbrunnen och däcksluckan har låsanordningar av plast som börjat bli trötta efter 20 år... De går alltså sönder. :-( Vet någon var man kan köpa reservdelar till dessa?
  7. Lowrance LMS-332 med Navionics Gold sjökort, ekolod och bränsleflödesgivare. Ska monteras i helgen...
×
×
  • Skapa nytt...