Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

klossen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om klossen

  • Placering
    Kadett
  1. Ser att det finns en tråd med motorseglare. Själv har jag en Uttern 890 som seglar utmärkt. Min fråga är: Finns det någon som vet hur man får bort rodret på den båten?
  2. Tack för alla svar! Eftersom det rör sig om ett mindre arbete blir det nog ett besök på Jula. När man inte räknar med att behöva hålla på med den här typen av jobb ofta, är nog köp och släng-metoden bra.
  3. klossen

    Bra slipmaskin

    Nån som har tips på bra slipmaskin att användas vid slipning av gelcoatlagningar? Kan man hitta en som inte är så dyr på Biltema?
  4. Vattentätt fodral till mobilen är bra. Är det barn med? En blandning med choklad, russin och nötter i en plastpåse är bra. Speciellt om det dröjer till maten kan lagas. Ha en härlig semester!
  5. Kan ju bara få med en bild men hoppas att den kan ge någon ledtråd. Kom på en sak: KAn det vara värmeväxlaren som pajat? Eftersom impellern funkar och kylvattnet sprutar ut i aktern som det ska, utan oljeinblandning, måste ju felet ligga i sötvattendelen. Eller? Senast ändrad av klossen | 24 maj 2010 | 20:53
  6. Är det någon mekaniskt sinnad båtmänniska som vet hur man byter oljeröret som förser vipparmarna med olja på en MD 17? Måste man ta bort hela cylindern för att få loss röret?
  7. OK. Nu har jag fått bort toppen. Det fanns glykolvatten i cylindern. Hur får jag bort nästa del som sitter under toppen? Kan det brustna oljeröret vara orsaken till vatteninträngningen? Ursäkta alla frågor. Har haft båtar i över trettio år men aldrig behövt montera ner en dieselmotor. Jag resonerar dock som så att får jag isär den, får jag även ihop den, fast med hela delar. Och jag gillar dom här motorerna som är helt mekaniska för dom går trots allt att laga själv. Tack för hjälpen så långt.
  8. Ja, det ser jag ju, men vad göra? Upptäckte vatten i oljan och insåg att det just dessa dagar inte går att få loss någon kunnig mekaniker som kan komma ner till båten för att hjälpa mig. Alla har som mest att göra just nu. Började allstå själv att montera ner maskinen för att förhoppninsgvis hitta felet (trasig topplockspackning eller dylikt, sjövattenpumpen är kollad tidigare) När jag lyft på ventilkåpan på den främsta cylindern (MD 17 C) upptäckte jag detta. Se bilden. En trasig vipparmshållare eller vad det kan heta. Skulle behöva hjälp med följande: Vad heter delen (så jag kan beställa ny)? Varför går en sån sönder som den gjort?
  9. Jag gjorde som man ska, dvs lät motorn suga in glykolblandningen från en hink. Tidigare hade jag en båt med Perkinsmotor. Den var från 1968 och bara gick och gick. Ska man verkligen betrakta motorn som slut för att den är 30 år? Jag får kolla de andra alternativen med hjälp av nån som är bättre på att mecka än vad jag är. Tack för ditt svar Kalle/Pentax!
  10. Inget nytt ämne efter vad jag kan se i tidigare inlägg. Tänkte ändå fråga om det är nån som är bra på VP MD 17C från 1981? Oljan är helt grå, vilket innebär vatten i tråget. Har plockat bort sjövattenpumpen (mod. med kullager) som verkar vara helt intakt. Vad kan det vara om det inte är pumpens packningar som gått?
×
×
  • Skapa nytt...