Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

hoppilandkalle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om hoppilandkalle

  • Placering
    Kadett
  1. Den här tråden kommer jag följa med spänning. Mitt 100A drev börjar sjunga på sista versen. Jag får inte ur vxln. Proffs säger att "konan" har fastnat. Och får jag loss den, så kommer den säkert att fastna igen. Delar är svåra att få tag på så deras tips är uppgradering till ex. 280-drev.
  2. Till alla som visat intresse under renoveringen av min AQ115-Volvo penta B20. Tack som fan för alla tips och goda råd under vägens gång. Nu e motorn ihopskruvad, blästrad och nymålad. Som en liten juvel i motorrummet. Spinner som en katt med en ny weber 36-36:a som blandare. K-kam står för ventiltiderna och....ja allt e fan nytt utom vevslängen, stakarna och blocket. Åter igen, tack som fan till allihop. Johnny Lindefalk
  3. Ödmjukast tackar jag er alla för hjälpen och intresset att hjälpa en nödställd. Det ser ut som att kolvarna e på väg och ska vara framme hos Värmdö motorteknik på skärtorsdagen. Om det stämmer så ska dem börja borra blocket på tisdagen efter. Dem har hur mycket som helst att göra, men tar sig ändå tid för den lilla privata renoveringen som jag ska utföra. Vart kolvarna kommer ifrån vet jag inte ännu. Ännu en gng, Tack som fan för all hjälp. Johnny Lindefalk
  4. Tack för tipset. Värmdö motorteknik och jag har kollat dem flesta leverantörer runt stockholms området. Plus dem stora kolv tillverkarna. Man säger att efterfrågan måste bli högre innan dem startar nytillverkning igen. Hoppet ligger just nu i att någon har på hyllan men kanske glömt bort, ja du förstår. Tack iallafall. Johnny
  5. Jag håller på och totalrenoverar min b20. Blocket e blästrat av Allblästring i sthlm. Värmdö motorteknik har deckat av blocket och mätt upp loppen. Det behöver borra blocket men det finns inte kolvar att få tag på. Jag behöver överdimmention 030 kolvar med 24mm´ s kolvbult. Det finns överdimmentions kolvar med 22mm´ s kolvbult att tillgå men då måste man sätta en bussning på vevstaken. Inte vad jag vill göra. Värmdö motorteknik har lagt en beställning hos alla tänkbara firmor men utan resultat än så länge. Vore tacksam om någon vet om någon sitter på dessa kolvar och ruvar stilla ovetandes. Hör gärna av er då. Johnny Lindefalk.
  6. Jag har troligen ett likadant insug som du har. Och tanken har liksom slagit mig med, men inte hunnit genomföra detta. E ganska övertygad om att det förmodligen gör väldigt liten skillnad men jag ska nog testa det ändå till nästa säsong.
  7. Tjena. Fick ett tips av svärfar igår: Fördelar locken kan ha mikrosprickor med överslag som följd. Du kan ha bra gnista vid kontroll men komp:et liksom blåser ut gnistan i cylindern. Byt fördelarlock och rotor. Svärfar talade om att det e mycket vanligt förekommande problem. Lyck till
  8. Hej du. Enligt en marinmek som jag känner e värme att föredra före våld. Eftersom det handlar om två olika metaller där den ena har en lägre smältpunkt än den andra så ska man vara försiktig. Lycka till.
  9. Instämmer föregående talare. Jag har själv skjutit med just en sådan Haubits 77:a under min tid som kunglig beväring vi A8 i boden. Den kom med två motorer. Dem första hade B18 motor på ca 80 hästar. Dem nyare haubitsarna fick B20 med ca 95-100 hästar. Detta för att reservdelar börjat tryta på B18. Man satte driftsäkerheten i första rummet. Därför gjorde man tändsystemet vattentåligt. Att trimma en sådan motor går givetvis men e inte att rekommendera tycker jag. Lycka till
  10. Stefan. Jag har axeln som ska passa pa zeppa knuten, men du e radd for att jag aven maste byta svanghjuls-skivan och kapan, stammer det? Om jag nu ska byta till ett annat drev, vilket e att foredra 250 eller 270?
  11. Tjena igen. Har ju handlat en Coronet med B20 och 100 drev. Fick fragan om det var ett 100A eller 100B drev. Okey....vad e skillnaden mellan dem. Drevet som sitter dar e kasst. Sprucket och havererad drivknut i balgen. Drevet som ligger brevid har en annorlunda knut som jag inte kan namnet pa. Det verkar som jag har ett A och ett B drev. Men vilket sitter pa och vilket ligger brevid? Kan det skilja i utvaxling mellan A och B drev? Vilket e (enligt erfarenhet) driftsakrast? Denna site besitter kunskap och erfarenhet som vida overstiger en enskild mekaniker.
×
×
  • Skapa nytt...