Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

valence

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om valence

  • Placering
    Kadett
  1. valence

    GeHå POD

    DENNA ANNONS HAR UTGÅTT!

    • Köpes
    • Begagnad

    Köper avgasrör, däcksgenomföring och skorsten. (OBS annonsen INTE avslutad - gick vilse i tangenterna aktuell 23 02 25)

    INGET VÄRDE SPECIFIERAT

    Strömstad, Västra Götalands län - SE

  2. Tack Neptun för svar. Jag har ju Teleflex och mekanisk urkoppling som rostat ihop. Ska försöka få loss det men funderade också på att byta till hydraulisk styrning . Har läst på på forumet och ser att man kan släppa ur trycket med en Ballofix som bypass. Kvar finns då frågan om man med urkopplat hydraulik fortfarande har känslan kvar i rodret ? (var det hydraul original på din Solvigg ?). Skulle gärna också ha direktkontakt med dig om erfarenheter av Solvigg 26 för att minska ner de 10 år det sägs att det tar att lära känna en ny båt . lars. gustafsson@valenceconsulting.se
  3. valence

    Hydraulstyrning

    Jag har en Solvigg 26 motorseglare. Den kan styras med ratt eller rorkult. Teleflexstyrningen sitter på en kvadrant och kan lossas med en tapp som man drar ur. Nu har detta rostat ihop och jag funderar på hydraulstyrning - MEN om man kopplar ur dennna blir det då okänsligt i rodret ? Vill ju gärna ha kvar känslan i rorkulten. Hur är det på andra motorseglare ? Winga ? LM ? Fisher ?
  4. hej ! Kan vara en Eol 30 (per Egermark ?)
  5. Hej När jag läser blir jag påmind om mycket otrevliga erfarenheter av en svensk segelmakare:Pär Lindforss Quantum Sail Design Group. Seglet - ett storsegel med genomgående lattor - till min dåvarande båt . Jag ille unna mig och båten ett bra storsegel men hej vad jag bedrog mig - och så lurad jag blev. Leveransen var i sista minuten och sedan visade sig avståndet mellan travarna vara för stort så att mastliket klapprade mot masten i halvvind och däromkring = mycket störande ljud ! Efter en segelsommar försökte jag få honom att rätta till detta men förgäves. Nästa sommar flyttade vi från Vaxholm till Strömstad och seglade runt Sverige. Efter en olidlig halvvind (fantastisk vind och förskräckligt ljud) över Hanöbukten gav jag upp alla misslyckade kontaktförsök med Pär Lindforssoch sökte hjälp i Malmö hos Kaj Björk på Sydsegel. Honom vill jag varmt rekommendera ! Dessvärre/dessbättre fick han montera nya kraftigare travare på rätt avstånd, justera/reparera lattfickorna samt diverse andra tillverkningsfel som fanns på det nya seglet. Jag försökte sen få kontakt med Quantum Sail Design Group i Sverige och Europa(Spanien) för att få rättelse utan framgång - det verkade som Quantum inte fanns (?) förutom i färgglade broschyrer. Seglet kostade ca.7.000 mer än Thaisegel och reparationen gick på 5.000 - och jag lyckades inte finna någon branschförening som kunde hjälpt mig att få rättelse. mitt segel blev alltså dubbelt så dyrt som alternativet + allt obehag och besvär jag fick på köpet. Se upp med svenska segelmakare - ta referenser - mina nästa segel blir från Polen. Min son köpte förra året nya segel genom Anders Jernelius i Krokstrand som syddes i Polen . Sonen är väldigt nöjd med utförande, pris, kvalitet ocj bemötande. Skulle någon känna till om Quantum existerar och var de finns vore jag tacksam för information om detta. PS: priset var 2008 ca. 1.000:-/kvm
  6. Har en mahognybåt plastad (glasfiber 1965) vid tillverkningen. Någon som vet:: -vem som renoverar släpp mellan trä och glasfiber - på västkusten ? och/eller -om det är möjligt att helt få bort all glasfiber och ersätta med epoxy så att mahognyskrovet syns ? Tacksam för svar valence
  7. Hej ! Såg din fråga om pensionärsbåt på Maringuiden. Vi har en Arietta till salu på Blocket som fyller dina önskemål. Den skulle bli vår pensionärsbåt men vi fann en träbåt som vi inte kunde motstå att köpa. Ariettan står ännu på land men sjösätts endera dagen - vill du se den på land finns chansen fortfarande. Ariettan har breda plana däcksytor och rymligt för- och akterdäck, full ståhöjd, rymliga kojer, ordentlig toalett samt det medföljer en självslående fock skena som ännu inte har monterats. Prövar att bifoga ett datablad om båten men om det inte fungerar behöver jag din mailadress för att sända full information. Priset är förstås diskuterbart och välkommen med frågor och/eller att se båten. Bästa hälsningar Lars Gustafsson 0708-83 44 80 admin@valenceconsulting.se
  8. Hej ! Diskussionen har dragit iväg mot kölbåt - men skulle du finna en Ski-Breeze har du ett mångsidigt och stabilt alternativ. Har bra med segel, centerbord och dubbla roder samt riktig motorbrunn och flytmaterial under däcket. Övernattningsbar för två under kapell och uppdragningsbar på egen hand med trailer. Konstruerad av Gus Eriksen och byggd i Uddevalla (tror jag). Går bra för motor, seglar bra och lätt att fiska från. Lycka till !
  9. valence

    Witus 27

    Är spekulant på en Witus 27. Intresserad av erfarenheter: seglingsegenskaper, styrkor, svagheter m.m.
×
×
  • Skapa nytt...