Zenturion
Medlemmar-
Innehålls Antal
47 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Zenturion
-
Placering
Fänrik
-
Är det någon som har ett tips på något åkeri som kan transportera en båt på 2,6ton och 8,6m mellan Karlstad och Linköping.
-
Är det någon som vet om det går att få tag på reservdelar till Nimbus båtar? Reservdels listan på nätet är ju nedsläckt.
-
Hej. Har en lika dan båt fast en 1998. Jag dränerar motorn och fyller på med glykol för rostskyddetsskull. Kör motorn med en spolmuff om båten gått i saltvatten Lossa på dränerskruvarna på sidan av blocket 1st på höger respektive vänster sida. (9/16 nyckel). Ta bort gummihattarna i bakkanten på kyllimporna, sitter med slangklämmor. Ta bort en liten rostfri spårskruv som sitter på drevets överhus på vänster sida (med drevet nertiltat). Lossa slangarna på råvattenpumpen. Lossa slangen mot oljekylaren (riktigt bökigt). Kör motorn i två sek utan att motorn startar. Motorn är dränerad. Återmontera borttaget material. Det bästa är att köra igenom med glykol också för att ha det riktigt frostsäkert och för rostskyddets skull, då kan man hoppa över dräneringen av oljekylaren och start av motorn det gör i alla fall jag. Sätt dit en vanlig kylarslang från en bil (finns billiga på biltema) på råvattenpumpens sugsida, tryck in en 2-3 meter lång 3/4 trädgårdslangslang i den monterade kylarslangen, skarven måste vara tät annars suger vattenpumpen in luft. Ställ en plastbalja under drevet, viktigt att den når in till akterspegeln där vattnet kommer ut. Jag använder en murarbalja från Biltema. Stoppa i slangen från motorn i baljan och fyll på med Glykol blandat vatten. Starta motorn och kör den riktigt varm. Återställ efter konservering. Till sommarn är det att dränera motorn på glykolen, bara att lossa alla plugar och släppa ut glykolen i botten på båten. Ställ under en balja och öppna dränerpluggen i båten. Glykolen kan du spara till nästa konservering, kontrollera bara att inte glykolen är för utspädd bara. Tänk på miljön, gräset dör direkt om du spiller.
-
Är det någon som har ett tips på ett åkeri som kan ta transport av en båt från Västervik till Linköping, kranbil krävs.
-
Är det någon som kan ha ett tipps på vilken båtvagn som kan passa till en Nimbus 2600.
-
Har haft samma problem med pendlande trimvisare. Garanterat att kardelerna i kablarna har gått av till givaren. Kolla upp detta innan ni kasserar trimgivarna. Har själv lagat detta på mitt drev, har fungerat oklanderligt i två år nu.
-
Hej Innloppet på förgasaren är större på 25hk, motorblocken är helt identiska mellan 18 och 25hk, byt till en förgasare från en 25hk och det blir en väldig skillnad.
-
Värm på propelleraxelns ände med en gasolbrännare, brukar kunna knäcka rosten och lösa torkat fett på axeln, värm dock inte för mycke bara, kan skada vulken i propellern.
-
Tror den kan bli svår att försäkra om den har en för stark motor, båten är bara godkänd med max 55hk så kolla upp detta först med försäkringsbolaget innan köp. Senast ändrad av Zenturion | 06 maj 2009 | 21:10 Senast ändrad av Zenturion | 06 maj 2009 | 21:10
-
Nej det är nog allt, nej föresten pumpa in fett i alla fettnipplarna också. Det här är fördelen med gammla tvåtaktare.
-
Söker en mercury 18hk med rorkult, hel eller i delar. Jag har en mercury 18hk -81 utan rorkult, skulle vilja ha tag i en med rorkult eller bara delarna för ombyggnad till rorkult.
-
Är det någon som vet någon bra rostfri propeller som funkar bra till SX drev. Har funderat på en Ballistic 23 tum eller Speedzone 23 tum eller är dessa för extrema för båten. Båten är en bowrider 5,5m med orginalmonterad 23tum aluminium propeller.
-
264,3x1,1x1,25=363,41$ 100kr som posten tar ut i avgift. Har du tur slipper du dessa pålagor 10% i tull och 25% i moms och postens avgift, lycka till.
-
Prova med 1,5 varv brukar vara en bra grundinställning, sen är det bara att provköra och justera tills den går bra.
-
Kan troligtvis vara tändspolen, brukar bli överslag i den, titta på höljet är det sprucket är det garanterat spolen det är fel på.