Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Suede

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Suede

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej, På västkusten kör jag en Yamarin 6420 med en F200 yamaha. Funkar väl hyfsat, bättre än de flesta av de båtar du nämner i sjön. Men en båt på ca 6 m längd har sina uppenbara begränsningar i hög sjö, speciellt om du vill köra i planande fart. Ju större bottenvinkel desto bättre, balans i längsled är också viktigt. Dock drabbar en djup v-botten bränsleförbrukningen/kraftbehovet, båda ökar. Om jag förstått det hela rätt så har du en ganska krabb sjö, (kort avstånd mellan vågtopparna i förhållande till vågornas höjd), så det blir svårt att kunna köra i planande fart med stora våghöjder. På västkusten går det bra att hålla 18-25 knop i 3-4 m höga vågor med ovanstående båt. Det förutsätter dock att du kan hantera gas och ratt...!! I ditt läge hade jag utan tvekan tagit Yamarinen, den har också slagit alla av de båtar du nämner i båttidningarnas tester vad gäller sjöegenskaper. / A
  2. Suttit o klurat på i 3 år... Hm, nej det är väl mera att jag ser allt mer i båtannonser för nyutveklade båtar och båtartiklar vilka typer av båtar som marknaden tydligen vill ha. Är ganska förundrad trots allt... Men det är ju som sagts tidigare, den perfekta båten finns inte. Men att ihärdigt utveckla och lansera otjänliga båtar är för mig orsakat av ren okunskap, framför allt hos köparna men också av tillverkarna som ju försöker att leverera de båttyper som marknaden vill ha. Efterlyser lite mera ansvar från deras sida. Det finns ju en kategori köpare som blir lurade av annonseringen och köper båtar som de egentligen inte kan använda på det sätt de tänkt. Det lyckliga med det är ju trots allt att de kanske lär sig och blir lite klokare. Mvh Anders
  3. Har en 525s, med samma funktion, den funkar som andra redan har sagt, följer de stora farlederna i huvudsak. När man tvingar den att ta en annan rutt genom att välja att gå mellan två punkter som ligger alldeles uppenbart nära varandra, så måste man ändå se upp, rutten har flera ggr gått över stora grundflak och stenar. Så algoritmerna den är programerad med bör nog uppdateras eller annat. Annars är Garmins produkter riktigt bra, det är endast sportsmanship som inte sköter sig utan är oerhört arroganta i sitt bemötande av kunderna. Suede
  4. Såg att mitt inlägg här på forumet besvarades i tidningen senare. Den som svarade förstod inte alls mitt inlägg. Jag var antaglien lite otydlig. Skall förbättra tydligheten lite, eller i alla fall försöka. Det det handlar om är skrovets volym kontra dess vikt och bottenvinkel. I VBs bemötande åberopade man att båtar som Anytech mfl var alldeles utmärkta båtar. Detta stämmer helt och fullt, om man bara tittar på ovanstående parametrar. Det jag menar är att om man har en lätt båt i förhållande till skrovets volym, måste detta skrov ha en skarp bottenvinkel för att inte bli olidlig att köra. Ex vis den Buster XXL som jag hade, köpte lite för att diverse båtjournalister höjde den till skyarna. Ja, det är en bra båt, på mindre insjöar. I grov havsjö är den fruktansvärd att åka i. Sedan har vi ett annat ofog som existerar här på ostkusten, akterhyttsbåtar, ex vis av typen Anytech, då framför allt planande sådana. Förstår att man vill ha en båt som är lätt att lägga till med, d v s få ombord den last som en sådan båt är avsedd att kunna hantera. Men där slutar den enda motivet med en sådan båt. Att ha lasten i fören på en planande båt innebär att man måste öka förskeppets bärighet (volym) för att inte båten skall gå på näsan. Denna ökade volym gör att båten inte kan skära sjön på ett behagligt sätt, utan slår och stampar oerhört. Att sedan lasten som ligger där, antingen blir genomblöt, alternativt blåser bort är ju ytterliggare en sak som ingen verkar ha tänkt något på. Att sedan skrovformen gör att man inte kan stå intill relingen gör inte heller det saken bättre. Ex vis om man vill fiska mm. För dykning funkar det inte heller, att försöka klättra över en relativt högt fribord är inte lätt. Så kort sagt, det är bara ytterligare en otjänlig båttyp som utvecklas och tillverkas här på östkusten. Duger på insjöar om de inte är för stora om man inte har andra behov med sitt båtägande än att bara köra den som laståsna. Tror att jag provocerat tillräckligt för idag. Tack för mig /Suede
×
×
  • Skapa nytt...