Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

GTI06

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GTI06

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Smaken är ju olika, men jag är riktigt nöjd med min Ryds 510GTI. Den har en sidmonterad pulpet, men med reglage och ratt centrerad i båten. Jag tittade först på GTS som har mittmonterad pulpet, men det blir riktigt trångt vid båda sidorna på båtar under 6 meter. Detta ger gott om plats även om den som sitter styrbord om dig kan uppleva att det är trångt att passera dig. men det kan man ta, ingen går ju när du kör. Den har klassens bredaste - tror jag - akterskepp (2.20) som gör den väldigt stabil även i sidosjö och i medsjö. Det uppskattar jag så jag slipper parera för varenda våg. Dessutom är skrovet lättdrivet och har liten våtyta om du trimmar rätt.
  2. Hej! Testa att lägg tampen runt knapet i aktern på lovartsidan så att den kan löpa fritt. Ankarets tyngd gör att tampen hålls spänd när du sakta går in mot land.
  3. Hej Återkom gärna om du hittar en lösning. Har samma problem med en Yamaha 70 hp och har testat det mesta utan resultat. ///Jonas
  4. tack för tipset. Verkstaden hittade inget, jag har kollat alla anslutningar och även pumpat bränsle under gång för att se om det är tillförseln som inte är bra, utan resultat tyvärr. Jag lutar mer åt att det handlar om vajern trots allt, men det spelar ingen roll hur mycket jag spänner den. kanske dags att byta hela paketet.
  5. Någon som kan hjälpa till med tips? Jag har en Yamaha 70 hk 2-t från mitten av 90-talet. Motorn är ibland mycket svårstartad och under gång tappar den varv. När jag drar på reglaget så svarar motorn en stund, sedan tappar den varv igen. I bland dör den helt. Har kollat vajrar mm men de verkar vara ok med bra spänn mellan reglage och motor. Fenomenet har funnits i några säsonger och trots verkstadbesök återkommer det även i år. Någon som har en teori? Tack!
  6. Hej Hyfsat jobb du har skaffat dig:) Skrapa först med mjuk skrapa i plast, inte trädgårdsredskap i metall, det repar sönder gelcoaten. Syra rekommenderas inte på gelcoat. Använd sedan gelcoat cleaner på det som finns kvar efter skrapningen, slipa sedan med våtslip och gör sedan som redan var tipsat om - 2-komponent grundfärg och sedan en bra bottenfärg. Vilken du ska använda beror lite på var du bor, men västkustfärg fungerar... Till hösten - om tulpanerna sitter igen så ta dem direkt efter upptagning med högtryck och plastskrapa. Får de sitta till våren är det ett elände... Lycka till!
  7. Har precis sjösatt min nya 510 GTI med en Mercury 75hp och är mycket nöjd. Stabil, lättmanövrerad och kul! Håller med om att en båt på västkusten eller på den krabba ostkusten bör vara lite längre, men 5.50 räcker inte då. Du bör isf satsa på minst 6 meter om du ska ha den effekten. Tycker dock att 5.10 räcker bra, men har du funderat på Ryds 568? Mycket fin och lite dyrare då motofeffekten måste upp till minst 90 hp. Känner inte till Miacore men du kommer säkert att bli riktigt nöjd med 510 GTI! Lycka till
  8. Det känns ganska givet att någon form av körkort på sjön. Men det måste finnas en koppling till hastighet och körsätt snarare än längd på båten. Dessutom behöver sjöpolisen få de resurser de behöver för att kunna ta hand om en ny lag, annars blir det bara dumt. En 5-meters med 100 hp och en småberusad tonåring känns som en större risk än snipan på 8 meter som tuffar fram i 6 knop...
  9. Insprutning ger en något jämnare gång och är ca 20% bränslesnålare. Säljaren säger minst 30%, men ta det med en nypa salt. Det beror ju mer på hur du kör och var. Men om det sedan motiverar en så stor prisskillnad som det är på motorerna får du avgöra själv. Skillnaden på en Mercury 75hp är 17.000...det är många sjömil innan det blir lönsamt. Men hur det är med prestanda är jag osäker - någon som vet?
  10. Hej Jag skulle nog vara mycket försiktig...du har fått en hel del bra synpunkter redan och efter att ha tittat igenom både annons och deras hemsida så är känslan inte bra. Stavfel, särskrivningar och överlag en låg nivå på både faktainnehåll och presentation. Det brukar alltjämt vara genomgående för övrig hantering. Det bästa tipset jag kan ge är att följa magkänslan och förstå att du får inte mer än vad du betalar för, oavsett argument från säljaren. /Jonas
  11. Har ni något bra tips på bra bolag för båtförsäkringar? Har en Ryds 510 GTI -06 som jag vill helförsäkra.
×
×
  • Skapa nytt...