jdmotor
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jdmotor
-
Placering
Kadett
-
om de är samma fäste som 250 drev så lyft upp drevet sätt dit tex. en vattenslangbit bara snitta upp den o trä över bulten låspinnen längst ut sen dra en slangklämma över på varje sida. alltså inte där den låser utan samma pinne fast längre ut åt sidorna där drevets stoppklackar går emot. då går inte drevet in det sista och glappet minskar se bara till att låset går i annars ta nåt tunnare emellan inte världens bästa sätt kanske men det funkar å man gör det på 10min å drevet slipper slå så mycke när man lägger i backen lycka till
-
kul gubbe du olof kylpumparna knappt värt att kommentera men för avbytarens skull då dieselpumpen kräver nog el. motorn är från 2001 inte 1971 men med ett halvladdat batteri kommer du bort utan problem
-
du får ta och borra ett hål i varje ända av sprickan (så att sprickan stannar) sedan tar du en vinkelslip slipar i sprickan så att det blir rent från småsprickor (bara jämna till kanterna så de blir som ett dike) sen lägger du en söm med elsvetsen. glöm ej borra hålen annars vaknar sprickan till liv igen. kommer du åt med slip och svets så gör du det på plats. ska du lämmna in den till någon testa med en byasmed (lagar ofta traktorblock så) lycka till
-
se bara till å ha ett laddat batteri i så är det inga problem (en del dieslar kräver ström till pumpen) en del är vacumstyrda ex vet ej hur penta motor är annars är det inga problem bara att åka
-
du kan ju alltid kolla dieselfiltret är det okej så försök lossa ingående bränsle slang efter tanken och ta en dunk diesel o stoppa ner slangen i ta gärna en 25l eftersom det går tillbaka rätt mycke i returen testa o kör går båten bättre så sitter skit i tankfilter. tar inte lång stund o testa lycka till
-
kör hempel mille extra som ja spetsar med 1/2kg koppar pulver till funkar kanon för mej:-)
-
tack anders har sett dom jordfelsbrytarna oxo men jag är osäker på om jag har någon slags (enpolssäkring) i båten eftersom jag haft ett sånt system som jag har om jag fattat rätt så (enpolssäkring) felvänd kontakt och fel i apparat så bryter säkringen på tillbaka vägen och ja har forfarande sröm i apparatan och nån slags (två/dubbelpolig säkring)bryter både nolla fas hur jag än har kontakten och skickar fasen från land. vet ej om de är så skit samma ja tar det säkra före det osökra och köper en riktig jordfelsbrytare med säkringar typ biltema så vet ja att det är säkrat rätt oxo. jag ska skriva en lapp på bryggan att det är du som rått mej till detta så dom har nån att skylla på när jag har blivit grillad:-) nädå ärligt talat så har jag stor respekt för vatten och 220v vill inte pilla i det i onödan och kommer be en elgubbe koppla in det de fixar han någ på en halvtimme de är det värt.vill bara ha det klart för mej hur det ska va har hört för mycket röriga saker om båtel. SÅ DU KAN KÄNNA DEJ LUGN DU HAR INTE FÅTT MEJ TILL ATT TRO ATT DET ÄR OFARLIGT.OCH TROR INGA ANDRA HAR DET HELLER. HA EN SKÖN SOMMAR OCH TACKAR IGEN mvh jd
-
OKEJ ANDERS tackar så hjärtligt mycket för hjälpen nu vet även jag lite okunnig hur det ska vara kopplat det var inte så svårt nu med en otroligt bra förklaring o svar på alla frågar. nu kan ja kolla över alla kopplingar så jag vet om det är rätt draget så kan elgubben koppla det som behövs och om nåt är fel det sparar ja många goa timpengar på i felsökning. TACKAR mvh jd OCH DU FREDRIK jag kan inte så mycke om 220v men vet att det kan vara farligt DET VAR JU DÄRFÖR JA BAD OM HJÄLP AV NÅGON SOM VET!!! för jag anser att det är farligare att inte veta vad man gör än göra det man vet. så om du är insatt i detta så försök du med att dela med dej av dina kunskaper istället.SÅ SLIPPER FOLK PROVA SIG FRAM jag skrev ju att min landström funkar i andra hamnar. om inte anders skulle förklarat så skulle jag ju inte veta att det var fel på båten och förmodligen skitigt i om det funka i min hemmahamn och åkt en sommar till. skulle bara du svarat på mitt inlägg så som du skrev då hade det varit livsfarligt för alla som kommer i närheten av mej nu kan ÄVEN DU vara lugn och känna dej trygg om du hamnar jämte mej i sommar och det kan du tacka föregående inlägg för. det är inte FARLIGT att dela med sig om kunskaper om(FARLIGA)saker DET MAN KAN____det FARLIGA är att INTE dela med sig om kunskaper om farliga saker om det man kan HA NU EN RIKTIGT GO O SKÖN BÅTSOMMAR PÅ DEJ FREDRIK ps glöm inte be polisen om o FÅ blåsa innan du lämmnar hamn dom VET om du får köra eller ej så slipper du utsätta oss andra för livsfara :-) ds MVH//JD
-
ok anders tackar för svaret. verkar som min el är livsfarlig. jag ska ta bort bygeln mellan nolla och jord. sen från elcentralen går de iväg nolla jord fas till kontakten i båten, batteriladdare, varmvattensberedare,(sätter på dom på elcentralen) du menar då att ja ska koppla bort jorden till batteriladdaren och varmvattenberedaren och bara ha nolla fas kopplad i dom. och bara ha jorden kopplad till utagskontakten i båten sen har jag från jordplinten en jord som går genom en zinksaverlåda vidare troligtvis bak i båten får kolla så att den inte är kopplad till motor,drev eller nåt då isåfall kopplar ja bort den mä om jag har förstått dej rätt sen kopplar ja in en jordfelsbrytare och (dubbelpolig) säkring som ska bryta både på nolla och fas oavsätt hur ja har kontakten vänd på land. är det så du menar? är det skadligt att ha jorden kopplad till ex batteriladdaren och v-vattenberedaren? är även en jord från zinksaver skadligt om den är kopplad i tex motor,drev,skrov? (mycket tacksam för svar igen) MVH JD
-
hej det är svart kabelbryggning högst upp mellan den gröna och den vita ingående ström. tacksam för svar MVH JD
-
du kan oxå testa o borra ett hål sen tar en (gristapp) vänstergängad konisk grej.
-
HALLO har en usa dc med nåt (polvänt system) när ja sätter i kontakten till landström på land så lyser en lampa om den är felvänd då vänder man bara den å så ska de funka det har de gjort oxo ända tills iår. nu har dom bytt elcentral i hamnen så fort ja anväder nåt elspis battladdare så går jordfelsbrytaren på land. tittade i min elcentral ser att (jord och nolla) sitter byglade ORIGINAL. fick rådet att ta bort bygeln så ska allt funka. men det har funkat i alla andra hamnar innan jordfelsbrytarn borde löst ut där med tycker jag. är de nån som känner till nåt om detta. varför man har byglat jord o nolla i båten? är detta vanligt att det är så vad ska man göra? tacksam för alla tips o svar MVH JD
-
biltema har en för 79:- funkar bättre än många andra
-
du har nog en impeller i drevet och en vattenpump på motorn