Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

alexcyber

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om alexcyber

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag tänkte se över mitt kylsystem på sjövattensidan på mina Kad 42:or. Jag har sett en produkt (Barncale Buster) som verkar intressant där man inte mekaniskt gör ren utan man spolar igenom systemet med en kemisk produkt som bryter ner snäckor, rost m.m. Man slipper mycket jobb att demontera bort och demontera ner som värmeväxlare, intercooler, oljekylare, bränslekylare m.m. Nån som provat eller vet mer om detta? se länk nedan. https://trac-online.com/product/barnacle-buster-®-concentrate
  2. Hej, Är det några fler än jag som äger en Princess 366/346 Riviera här på maringuiden? Om det är så vill jag här starta en tråd där vi kan diskutera och byta erfarenheter av våra Princesser
  3. Hej, Är det någon som har gjort rent Laddluftkylare på en VP KAD-motor? Svårt? något att tänka på? I mitt fall är det en Kad 42 Mvh Alex
  4. Hej, Jag ska montera bort mina turbos på mina kad 42:or och undrar om det går bra att göra det med båten kvar i sjön? Finns det risk för vatteninträngning eller går avgasröret och kröken så pass högt upp att det är säkert? Någon som gjort denna manövern? Tack på förhand! /Alex
  5. Det sägs att dagens diesel har sämre effekt idag än förr. Min KAD 42- P är tillverkad -95 och med dåtidens diesel så ställde man in bränslepumpen med dåtidens effektvärde. Idag är effekten sämre så min fråga är, går det att kompensera effektförlusten genom att ställa upp pumpen något? På mina motorer är plomberingen kvar på pumparna så de är orörda. Man blir ju lite sugen att få ut mer kräm om det nu går, eller riskerar man motorhaveri? Någon som har erfarenhet?
  6. Tack för alla svar! Det där med att montera en banjokoppling i stället för oljepluggen och montera en slang på banjonippeln låter som en självklar lösning för mig! MEN jag kan inte hitta någon oljeplugg på oljetråget... Antingen är jag blind, men har tittat och känt efter pluggen och kan inte hitta den.(trångt mellan motorerna). Jag har KAD 42 P-A. Har alla modeller oljeplugg på tråget?
  7. Hej, Är det någon som har ett bra tips på hur man får ur så mycket olja som möjligt? Fick bara ut 5-6 liter (varm olja). Satte en slang på/över oljeröret som oljestickan går igenom och pumpa ur med en 12v oljesug. Inget fel på suget/födet då det tog bara max 2-3 min att få ur det jag fick ut. Fick höra att oljeröret som oljestickan går igenom är ett sugrör som går ner till botten av oljetråget. /Alex
  8. Hej, Är det någon som vet skillnaden på Princess 346 och 366? //Alex
  9. Hej, Jag har nyss köpt en fin Princess 366 årsmodell 1996 bestyckad med 2st Kad 42. Hur många här har eller har haft en likadan båt? För och nackdelar? Nått man bör veta eller tänka på? Kom med all info ni vet om modellen! Tack på förhand! Alex
  10. Hej alla Polar ägare! Snart klar med storrenoveringen. Bilder och info kommer inom kort! Nån som vet hur stor bränsletanken är? Finns olika uppgifter, 360L, 420L,400L?? Mvh Alex!
  11. Tack för svar! I min sitter original motorn (VP 271c+290 DP ,V8 275HK) kvar dock har den endast gått 975 timmar sedan -89. När skulle jag köpte båten visade det sig att limporna va slut och att lite glykolvatten (vinter konserveringsvatten) fanns i två cylindrar så jag rev av topparna och passade på att renovera dom när dessa var demonterande. Motor är idag i nyskick och tycker att båten går bra! Stor skillnad blev när jag satte på rostfria proppar. Toppar ca: 30 knop marschar ca 23-24 knop och ligger på ca: 2,3 L/Nm i snitt. Har drömmar att investera en diesel typ en beggad KAD - motor men då måste man hosta upp som du säger minst 100.000:- ex drev. Dessa pengar kör man aldrig ikapp i minskad bränsleförbrukning då jag ligger på max 500 distans per säsong. En fördel med min gamla motor är billig och enkel att serva, låg vikt och liten i storlek i jämförelse med en KAD - motor. Den absoluta nackdelen med min motor är andrahandsvärdet på båten.
  12. Snyggt Staffan! En fråga, vilken marschfart och max fart har du med Kad 42:an? Vet du också dieselförbrukningen?
  13. Två frågor till alla, 1. Hur ser era motorrum ut? Är era helt stängda dvs avskärmande/förslutna ifrån sidofacken På min är det öppet ovanpå bakom motorn alltså bakom motorluckan. Efter man har kört så blir det lite bensinångor eftersom motorn är varm så dunstar gaserna och då känner man bensinångor i båten, framförallt i midcabinen. Jag måste köra motorfläkten mycket tills motorn har svalnat. Jag kommer att bygga in hela motorutrymmet och öka tilluften ifrån ventilerna som sitter på gälarna på sidorna på skrovet. 2. Har även öppen kanal i midcabinen på badbord sida där bla vattenslangarna som går till varmvattensberedaren m.m. Har ni också så? Känns konstigt att det är så, borde vara helt slutet där med genomföringar för slangar m.m. Kommer att fixa det så man inte känner motorlukt m.m / Alex
×
×
  • Skapa nytt...