Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Yodan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yodan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Innan du börjar riva värmeväxlare osv skulle jag rekommendera dig att testa givaren i den motorn som går varm. Det sitter två givare på varje motor. En till summern och en till tempinstrumentet. Ta givaren från den motorn som inte krånglar och sätt den i motorn som går varm och tvärt om. Skulle felet byta motor vet du att det är givaren. Eftersom du inte får ett larm, summer, misstänker jag att tempgivaren är kass. Jag kommer inte ihåg vilken av de två som är tempgivaren och vilken som är summer men det kollar du enkelt genom att ta loss kablarna från givaren och kortslut. Tjuter summern är det fel givare du jobbar med och om det är rätt givare så kommer tempinstrumentet att bottna om du kortsluter kablarna. Givarna sitt i termostathuset. Jag har haft samma problem med en av mina 41:or och då var det givare i BB motor som var kass. Lycka till Thomas
  2. Hej Jag använder Golden Teak och har bara gott att säga. Börja med att göra din teak ren, slipa, och sen är det bara att lägga på oljan. Min teak är oljad med Golden Teak och jag tvättar av teaken en ggn per år med såpvatten, gulsåpa, och sen oljar jag in med hjälp av en svamp. Min teak ligger i sittbrunnen men jag har också använt Golden Teak på teakdäck och badbryggor. Principen är den samma med den skillnaden att såptvätten får göran 2 ggr under säsongen. Om du oljat in med Golden Teak och sedan väljer att låta teaken åldras och få den grå ytan kommer du att ha en period då teaken antar en svagt grönaktig färg men den försvinner och teaken övergår till den grå färgen.
  3. Hej Harald Jag har haft nämnda produkt i mina tre senaste båtar och aldrig haft problem med bakterier. Min senaste båt köpte jag i fjor och kunde vid inspektion inför köpet konstatera att BB tank hade bakterier. Förfiltret var fullt av svarta plättar. Jag köpte båden i augusti månad så jag väntade till i våras med att montera bränslerenarna, en per tank. När jag nu i helgen lyfte båten och tittar i de båda förfilterna har jag inga spår av bakterier. Jag tankar aldrig fullt inför upptagningen utan brukar ha ca halv tank för då har motornas bränslepumpar (AD41P) hunnit pumpa runt all diesel mer än en gång i systemet och bränslerenaren har hunnit döda alla bakterier. Magnetfältet i renaren spräcker cellmembranet på bakterien och då dör barterien. En död bakterie kan inte ställa till med något problem. Mvh/Thomas
  4. Yodan

    Nimbus 35 DC

    Hej Nu är det snart dags att renovera båtens elsystemet och delar av instrumentpanelen och då undrar jag om det finns det någon ägare till en Nimbus 35DC som kan hjälpa mig med vad som står i de olika fälten på båtpanelen. Se bifogad bild. Tack på förhand // Thomas
  5. Hej Hade ett Engbo spel i min tidigare båt. På det spelet satt en induktiv givare som stannade spelet när metall passerade givaren. Jag använde ståltråd som jag virade några varv runt linan. ståltråden var enkel att fästa och gjorde sitt jobb perfekt. Så om givaren/na är av slaget induktiva kan du använda ståltråd som är busenkel att fästa.
  6. Hej Jag tror du faller under pleasure, nöje. Kolla med Fredrik på www.drevia.se under forum. Där kan du ställa pentarelaterade frågor och få snabba svar.
  7. Hej Hade tidigare en Nimbus 28 med AD41B och 290 drev. Utväxlingen var 1:95 och jag hade A5 Mvh//Thomas
  8. Hej Då det är en tubväxlare kommer med all sannolikhet inte kylarvätskan att rinna ut. Förutsatt att insatsen är hel. Skulle den vara sprucken eller ha ett eller flera hål så kommer kylarvätskan att läcka ut. Men om din nivå på kylarvätskan inte har förändrat sig över tid så har du inga hål eller sprickor inne i växlaren. Om du har hål eller sprickor i insatsen och kör båten kommer antingen sjövattensidan att läcka in på glykolsidan eller tvärt om beroende på vilken sida som har högsta arbetstrycket. Jag skulle dock varmt rekommendera att stänga av förbindelsen med vattenintaget på drevet om du har för avsikt att göra jobbet när båten ligger i vattnet. Lycka till
  9. Hej Det finns ett märke som heter Dulon som är både enkelt att arbeta med och som ger ett enastående resultat. Det ,precis som allt annat, kräver ett grundligt förarbete första gången du lägger på det. Hur omfattande jobbet är första gången beror ju på hur finishen är på din gelcoat. Viktigt är dock att göra en rejal avfettning föra användandet av Dulonen. Produkten består av Dulon 1 och 2. Man börjar med Dulon 1 som stryks på med en fuktig svamp. Låt detta första lager torka. Därefter stryks Dulon 2 på även den med en fuktig svamp. 2 an skall inte torka så en kvm åt gången är lagom arbetsyta. torka med trassel eller torkduk och vips har du ett skinande resultat som håller hela året. Jag ger båten en omgång när jag tar upp båten och en omgång inför sjösättningen. Ytan blir bara bättre och bättre år för år. Eventuell sot från diesel t.ex. torkas enkelt bort med en trasa och lite tvål eller diskmedel. Jag bor i södra Sverige och har under många år köpt Dulon i Danmark där det kostar Dkk 295 vilket motsvarar ca Sek 400. Det finns i år de som säljer Dulon via blocket och tar mellan Sek 595 och Sek 795. Det är rövarpriser tycker jag men klart är att Dulon är förträffligt bra, det bästa jag någonsin använt. Håller bra och är föredömmligt enkelt och lätt att få på båten. Sök på blocket på Dulon så hittar du just nu tre st som säljer medlet. Mvh// Thomas
  10. Hej. Jag har råkat ut för ett liknande fel. Tempgivaren visade på kokande motor utan att larmet tjöt. Motorn var inte varmarne än normalt. Det var visserligen en AD41 men varningssystemen är nog lika i Kad 32 och AD 41an. Du har troligen två givare, en till larmet och en till temp intrumentet. Om du byter plats på dem så slutar larmet tjuta medan du kommer att se hur temp instrumentet troligen slår i botten. Jag misstänker att din givare till summern är kortsluten. En ny kostar någon hundring och är enkel att byta. Mvh// Thomas
  11. Hej Personligen har jag ingen aning men om du går in på www.drevia.se och klickar på forum och ställer frågan kan du säkert få både moment och schema av Fredrik
  12. Hej Hur ofta du måste stryka din teak beror på var den sitter och hur mycket sol och saltvatten den utsätts för. De ytor som utsätts för sol kräver mer omvårdnad än de som inte får sol. Nu när du plockat ur teaken och kan slipa den stryker du två lager. När halva säsongen gått, en tvätt med gulsåpa och ett lager olja. När du tar upp båten till hösten så tvättar du av teaken och oljar in. Nästa säsong upprepas det hela med den skillnaden att du troligen klarar dig med en strykning på vårkanten inte två. I övrigt som ovan. Detta resept ger dig en gyllenfin teak år från år.
  13. Hej Du kan köpa produkten av Ingemar Martinsson på Orust. Han ställer ut på båtmässan i Göteborg. Monter F01:31 vill jag minnas. Köpte en liter för 300kr. Ingemars mobilnr. 070-626 03 09 Om du slipar teaken och sedan lägger på två lager har du ett enastående skydd. Under säsongen tvättar du av teaken med GULSÅPA. Låt Teaken torka och ge den ett lager. Har behandlat teaken på mina båter enlig ovan med gyllene teak som resultat. Om du tröttnar på att behandla teaken med Gulsåpa och GTS är det helt rätt att den antar en grönaktig färg men den gröna färgen försvinner och du får en grå teak. Klassiskt teakolja har enligt mitt tycke för mycket piggment som ger ett på tok för mörkt resultat.
  14. Hej Hade ett 290 dpa drev tidigare och på dessa sitter en smörjnippel på styrarmens babordsida. Ägaren för mig hade inte smort styrgaffeln så den hade oxiderat så jag fick byta styrgaffel. Den satt rejält. Arbetet med att få loss styrgaffeln krävde 4 träkilar av ek och en handslägga samt värme.
  15. Hej Jag skulle misstänka att du hittar felet i Styrgaffeln och dess lagring i skölden. Lossa hydralkolven från styrarmen och känn sedan på styrgaffeln alt styrarmen hur lätt eller trögt den går att vrida. Den skall vara lätt att vrida. Det är inte ovanligt att styrgaffeln börjar oxidera och som följda av detta gå trögt. Många slarvar med att vid den årliga motor och drevgenomgången smörja styrgaffeln eftersom smörjnippeln ofta sitter taskigt till. Mvh/Thomas
×
×
  • Skapa nytt...