paer
Medlemmar-
Innehålls Antal
32 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm paer
-
Placering
Fänrik
-
Vad säger ni om att sätta en motor med kort rigg på en Ryds 530 DC som egentligen ska ha motor med lång rigg? Hur fel kan det bli?
-
Och nuvarande elektriska trollingmotorer typ MinnKota som förbrukar ungefär 40 A kan alltså beräknas (12 V * 40 A = 0.48 kW = 0.65 hk) ge 0.65 hästkrafter? Det borde väl ungefär ligga i nivå med att ro? Senast ändrad av paer | 08 april 2008 | 07:18
-
Finns det elektriska utombordare som någorlunda närmar sig bensindrivna i effekt? Jag är alltså inte på jakt efter någon liten elektrisk trollingmotor på enstaka kp, utan en ordentlig utombordare som kan ersätta min bensindrivna. Jag förstår att jag inte kan förvänta mig 70hk och att detta skulle suga ur ett batteri på några minuter, men jag behöver inte åka så snabbt så om en elektrisk motor skulle kunna producera 10hk vore jag nöjd. Finns det några sådana elmotorer?
-
Vad kan man inte lämna kvar i båten vid vinterförvaring utomhus - batterier, bensin, motorolja, el-utombordare...? Senast ändrad av paer | 09 september 2007 | 13:33
-
Hittar ingen tråd om detta, men antar att en sådan redan kan finnas. Stämmer det att båthandlare from nyår 07/08 inte ens får sälja 2-takts utombordsmotorer som nya, även om de redan finns på butikens lager? Om detta stämmer, tror ni att båthandlarna har så pass stora lager av motorer att man kan vänta sig en rejäl utförsäljning snart? Någon som redan sett tecken till detta, ffa vad det gäller 70hk-motorer?
-
Måste båten förvaras varmt och inomhus över vinterhalvåret för att dessa månaders torkning ska vara till någon nytta, eller duger utomhusförvaring under presenning?
-
Min nya båt har några småskador om någon-några kvadratcentimeter under vattenlinjen där jag tycker det ser ut som att det plasten (gelcoaten?) är lätt avskavd och fibrer kan anas. Båten har legat i ett par dagar i vatten den senaste veckan. Jag antar att rätt lagningssätt för detta är med epoxispackel, men frågan är då om jag stänger in något vatten om jag gör denna lagning nu, efter att båten legat några dagar i vattnet. Bäst vore det ju om skadan hade åtgärdats innan sjösättningen, men det är inget att göra åt nu. Att ta upp båten och låta den torka i flera månader är uteslutet, och det handlar om en båt i 50000kr klassen. Vad tror ni, ska jag ta upp båten och låta denna torka några varma dagar, för att sedan slipa lite lätt och spackla över med epoxi, eller är det då bättre att inte bry sig om det alls, som den inte lika pedantiska tidigare ägaren hade tänkt göra?
-
Min nyköpta båt har en bokstavs- och sifferkombination i svarta dekaler på skrovsidan, tre bokstäver följt av två siffror om jag inte missminner mig, är detta någon slags registreringsnummer till något båtregister? Är denna kod användbar till något nuförtiden, eller kan jag lika gärna pilla bort dessa dekaler?
-
Finns det möjligen några generella råd för montering av utombordsmotor? Min framtida motor kommer nog att ligga på 115hk och väger väl då en bra bit över 100 kg, så jag har tänkt använda en verkstadskran från Jula för själva lyftet. Vad ska man tänka på när det gäller att få motorn att hamna i mitten (i sidled), finns det några smartare tips än att mäta nogrannt? Krångligare är det antagligen att passa in motorn höjdmässigt, är motorns fäste oftast utformat med spår, så att man kan hänga motorn över aktern och borra så att bultarna då hamnar längst upp i spåren, för att sedan lyfta motorn till rätt nivå och sedan dra åt bultarna, eller är motorns fäste endast utformat med hål så att motorn måste lyftas till rätt höjdnivå innan man borrar i akterspegeln och bultar fast motorn? När under dessa moment ska man kladda på ordentligt med Sikaflex?
-
Jag aktualiserar denna tråd, Adventure 7000 WA verkar helt klart intressant, men finns det någon här på forumet som har något att säga om båten?
-
Får man tvätta båten i en sådan där gör-det-själv-biltvätt med högtryckstvätt?
-
Har ni några tips på var i Polen man kan köpa sig en 5 - 6 meters daycruiser någorlunda billigt? Nog måste det finnas en och annan här inne som handlat t ex direkt från fabrik, hur gick ni tillväga? Allt av intresse!
-
Tack för svaret! Uppemot 30 liter per timme för marschfart alltså... Den förbrukningen har jag väldigt svårt att komma överens med, dels ekonomiskt, dels miljömässigt. Det känns som att bensinfritidsbåten som fenomen kommer att vara död inom bara ett par år. Vad ska man köpa för båt som 2 personer ska kunna övernatta i och samtidigt av och till köra runt 20 knop med, utan att för den sakens skulle sluka bensin?