Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Skogs

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skogs

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Någon som vet om det finns något företag i sundsvalls regionen som tvättar och impregnerar kapell? Annars får jag väl beställa en tvättsäck och skicka iväg det men jag tänkte det var smidigare om det fanns någon i området. //Skogs
  2. Tack för tipset Bosse, det var något liknande jag sökte!
  3. Tack för svaren. Var lite otydlig i min fråga. Japp har inombordare och drev. Har alltid lånat en dunk med slangkoppling spolmuffen av min granne men nu har jag flyttat och har inte det privilegit längre. Så frågan var om någon hade nån liknande konstruktion med en dunk och en slang och hur kopplingen i dunken är tillverkad. Tackar för engagemanget och svaren
  4. Hej. Ingen fara, självklart ska man söka innan man lägger en ny tråd. Har läst ett 50tal trådar om konservering och dom är jättebra men min fråga är om dunken och det har jag inte hittat ett enda svar på, men du får gärna länka mig. Eller hur gör du Nitro?
  5. Hej Någon som vet hur man får tag på en dunk med slangkoppling för att köra igenom glykolen nu på hösten. Nån som tillverkat nån egen variant eller finns det att köpa? Hur gör ni? Tacksam för svar.
  6. Vad tror ni händer om ja provar en 14,5 X 19 Viper stålpropeller? kan det vara värt ett försök?
  7. Hej. Funderar på att byta till en RF (stål) propeller för att optimera effekten. Har förstått det som att båten får lite mer kraft samt minskad bränsleförbrukning? Rätta mig gärna!? Upplever min båt som trög/tung att få upp ut vattnet när man börjar fylla på båten med folk. varvtalen nedan är med mig och frugan i båten. Har en Donzi Ragazza 25fot -89 med en OMC 5,7 (cheva350) och cobra drev. Båten väger ca 2500 kg. Har just nu en aluminium propeller 14,25x17 varvar då max 4200 rpm och toppfart via gps ca 35 knop, marschfart ca 3200rpm ca 25 knop. Har läst att maxvarv för min motor bör vara 4500rpm, stämmer det? Har en 15x15 aluminium propeller i reserv som jag testat, upplever båten som starkare när den ska upp ur vattnet, dock varvar den betydligt mer på max ca 5000rpm men toppfarten är endast ca 31 knop då men marchfart på ca 25knopp 3200rpm... Frågan är ju vilken storlek/stigning som är optimal för min båt, ska jag prova med en rostfri likadan som jag har eller ska jag kliva upp ett steg i pitch dvs 14,25x19? Förstår att det inte finns något självklart svar och att det skiljer mellan olika märken osv men man kan ju alltid rådfråga? Har inga trimplan på båten heller, hur mycket påverkar det när man ska upp ur vattnet? Eller marscha fram? Eller är det mest till för att balansera upp båten vid snefördelad vikt? Är det värt pengarna att sätta på trimplan för att få båten att gå bättre/mer ekonomisk körning? Tacksam för alla svar ! Någon som har en likadan båt? MVH Skogs
  8. ok, om ja fattat rätt så lossar jag viren uppe vid motorn och sedan drar jag ut viren genom det svarta röret sen får det sitta kvar i bälghuset medan ja byter så drar jag bara igenom den samma väg tillbaka alltså?
  9. tillägg: Det sitter inte heller någon bälg på växelwiren mot skölden utan den går bara in i ett hål i skölden. Kan nån ha gjort nån modifikation med det grova slangen som wiren går i på insidan eller varför saknar jag vire bälg, jag har heller inte nått utskjuttande fästa att skruva fast en bälg mot utan hålet går inåt? Nu snurrar det i planeten, jag har gått bett på detta...
  10. Hej. har sökt men ja blir inte klok på det här med att demontera växelviren i bälghuset på mitt cobra drev. Har manual och mitt mål är att endast byta bälgarna. Drevet är av men jag kan inte förstå hur ja ska lossa växelviren för att kunna lyfta bort bälghuset. Måste man lossa den bakvägen från motorrummet? Min wire går ju från motortoppen bredvid förgasaren genom en ganska grov slang som sedan mynnar ut i skölden. Kan inte se nån koppling nere vid skölden utan bara grov svart slang... Trång och jäkligt är det också. Antar att det finns en självklar lösning på detta problem? Tacksam för snabb hjälp, btw ingen som göra arbetet med bälgbyte i sundsvall mot ersättning:) OMC COBRA - OMC v8 5,7 -1989 /skogs
  11. My misstake, länken ploppade inte upp i min webbläsare först men nu såg jag den. Sorry. Tack för hjälpen.
  12. Hej. Tror inte du fick med länken... Jag finns tyvärr i sundsvall...har fått av drevet och inhandlat en seloc handbok men alla sidor man kan få info på nätet uppskattas. /skogs
  13. Hittade ett gäng skisser och några skriva rader på webben på engelska. Tror jag har det mesta klart för mig förutom hur man lossar växelvajern på rätt sätt, så den inte skadas och så den kommer i rätt läge vid installationen sen. Några tips?
  14. Hej. Dags att ge sig på bälgbyte på min ny inköpta Donzi. Har haft Volvo förut och det gick som en dans att ta av å sätta på drevet. Men nu sitter det en Cobra monterad, nån som har nå tips om saker som skiljer så man inte går på nån dyrbar nit? Eller länk till nån sida som visar Cobra drev? Har sökt men hittar inte så mycket om Cobra mest är det ju alpha och Bravo drev det handlar om. OMC v8 5,7 OMC Cobra -1989
  15. Hej har en omc 5,7 v8 från -89, har dock ingen instruktionsbok och undrar vad max varvtalet samt rekomenderat varvtal är? mvh skogs
×
×
  • Skapa nytt...