Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

magblo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om magblo

  • Placering
    Kadett
  1. Tack alla för bra hjälp! Tyvärr verkar ett lager i motorn skurit och en renovering bli aktuell i ett par månader framöver. När båten köptes sa dåv. ägare att han precis gjort en motorservice med oljebyte m.m. Det han dock gjort var att dels tömma oljan genom tråget i stället för att pumpa ur den. Förutom detta satte han inte tillbaka tappbulten ordentligt. Eftersom tråget låg i nivå med vattnet i kölsvinet rann inte all olja ut på en gång. Däremot så läckte motorolja ut sakta men säkert och till slut gick motorn torrt. Detta i samband med överbelastningen av sjögräset orsakade nog vårt problem. Även om vi kontrollerat oljenivån någon dag efter köpet litade vi på hans ord om servicen. Att kontrollera om han tappat olja genom tråget och satt tillbaka bulten föll oss inte riktigt in... Nu vet ni iaf. Syns nästa båtsommar!
  2. Tack alla för engagemang och mycket bra tips!! Jag ska kolla bränslefilter, luftkanaler och el ytterligare en gång! Den läckte dock diesel vid start när jag lossade tillförselskruven. Startgas hjälpte inte heller. Eftersom motorn fortfarande gick trögt att dra runt igår, trots nyladdat batteri, börjar jag misstänka något maskinellt. En misstanke är att ett lager i backslaget har förstörts. Propelleraxeln roterade nämligen inte vad jag kunde se under bogsering, trots friläge. Men även om detta står still borde väl motorn tända något i alla fall när den drar runt? Vad tror ni alltså om låst backslag eller vatten i topparna? Allt hände ju i samband med sjögräsbelastningen. Är det inte troligare att något maskinellt pajat då än att bränsle- och luft strypts av en tillfällighet? Hur tycker ni man ska felsöka detta? Var ska man börja ta loss i så fall... MVH Magnus
  3. Har funderat på vattenläckage vid topplockspackning, luftning, m.m. Någon som har en bra checklista?
  4. Önskar hjälp kring felsökning av inombordsdiesel VP MD21B. Motorn tillhör en nyköpt Fagermanbåt och har körts kontinuerligt sedan ett par veckor tillbaka. Har alltid fungerat felfritt fram tills i helgen. Då propeller och propelleraxel under helgen tvinnat in sig i mycket(!) sjögräs kördes båten till sliper för att göras ren. På vägen dit sjunker varvtalet trots gaspådrag och motorn dör. Startar igen men dör efter bara 20 s ytterligare körning. Temperaturen går hög sekunden innan den stannar. Efter detta står motorn still i några dagar. Vid nya försök startar den inte. Startmotorn driver runt men motorn tänder inte. Någon som har ett bra tips?
  5. Tar bort mitt tidigare svar eftersom jag såg att det rörde sig om en utombordare. Liknande problem med inombordare kan jag dock hjälpa till med.
  6. Önskar hjälp kring felsökning av inombordsdiesel VP MD21B. Motorn tillhör en nyköpt Fagermanbåt och har körts kontinuerligt sedan ett par veckor tillbaka. Har alltid fungerat felfritt fram tills i helgen. Då propeller och propelleraxel under helgen tvinnat in sig i mycket(!) sjögräs kördes båten till sliper för att göras ren. På vägen dit sjunker varvtalet trots gaspådrag och motorn dör. Startar igen men dör efter bara 20 s ytterligare körning. Temperaturen går hög sekunden innan den stannar. Efter detta står motorn still i några dagar. Vid nya försök startar den inte. Startmotorn driver runt men motorn tänder inte. Någon som har ett bra tips?
×
×
  • Skapa nytt...