Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

Jalex

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jalex

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har också en AQ 140 och har upplevt samma problem. Har hört någonstans att fenomenet kallas ånglås. Värmen i motorrummet gör på att bränslet i förgasarna förångas och försvårar därmed start. Brukar göra så att motorn får gå några minuter efter tilläggning för att minska motortemperaturen något. Därefter låter jag motorrumsventilationen gå tills det är dags att starta igen. Detta har underlättat varmstart väldigt.
  2. Har också en Ockelbo DC 21 med B20-motor. För 3 år sedan hade jag problem med kylningen. Motortemperaturen ökade sakta vid marschfart och återgick till det normala när varvtalet minskades. Problemet den gången var att värmeväxlarpaket och oljekylaren hade beckat igen på sjövattensidan. Lösningen var att koka värmeväxlare och oljekylare i lut. Detta utfördes av en firma I Gbg, vet ej vilken då jag inte hade direktkontakt. Nu fungerar kylningen bra.
  3. Hej! Har en Ockelbo DC 21. På utsidan av båten löper det runtom en svart gummilist som tar upp stötar m.m. om man råkar törna mot något. Med tiden har denna gummilist blivit ganska ful. Inte så mycket på grund av törnar som av väder och vind. Några som har tittat på listen säger att det bara är att byta, andra säger att det nog går att få ordning på (utan att ha förslag på hur....) Hur göra? Är det bara att byta och var går det i så fall att köpa sådan gummilist? Går den att göra i ordning? I så fall med vilket tillvägagångssätt?
  4. Jalex

    öltips

    Håller med föregående inlägg angående Staropramen. En favorit. Till mat är ytterligare en favorit Fiftyfifty.
  5. Hej! Tack för ditt svar. Årsmodell på motorn är 1975-1979. Detta enligt en verkstad/marina jag anlitat för mindre arbeten. Kan tyvärr inte exakt årsmodell men enligt uppgift var det -75 till -79 som den motorn tillverkades. Avgaslimpa är från -00, provad -05 och skall vara OK. Färskvattenkylning. Har haft problem med att värmeväxlaren beckat igen. En kokning i lut avhjälpte saken. Dock lär värmeväxlaren vara en förbrukningsvara för ca 7.000-8.000 kr/st. Själva motorn är OK. Det är förgasare och värmeväxlaren som är svaga punkter. Det var väldigt svårt att få tag i reservdelar till förgasarna. Slutade med att jag fick tag i flera begagnade förgasare och kunde plocka ihop 2 fungerande. Fick ett förslag på att kolla Volvo Pentas V6:a på 4,3 liter. Den skall enligt uppgift passa ganska bra. Något du känner till? Drevet är inga problem. Servar det enligt instruktioner. Mvh /Jim
  6. Jalex

    Ockelbo DC 21

    Hej! Har en Ockelbo DC 21 med motor AQ 140A, 280-drev. Motorn, framför allt förgasarna, är det inte mycket med längre. Funderar på vad som är bäst. Andra förgasare eller motorbyte. Hoppas på att kunna hitta något som inte kräver alltför mycket ombyggnad. Förslag?
×
×
  • Skapa nytt...