Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Molsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Molsson

  • Placering
    Kadett
  1. Hur gick det ? Löstes problemet ? Jag har exakt samma problem med mina Kad 44 ! Börjar bli smått desperat har även renoverat samt bytt en av Turbona utan förbättrings resultat . En varvar bara 3200 ( med utbytesturbo) den andra på 3600 ! Kalibrerat spakarna , händer inget vid gaspådrag från 3/4 gaspådrag till 4/4 (fullgas) Oerhörttacksam för hjälp ! Med vänlig hälsning, Magnus
  2. Hur gick det ? Löstes problemet ? Jag har exakt samma problem med mina Kad 44 ! Börjar bli smått desperat har även renoverat samt bytt en av Turbona utan förbättrings resultat . En varvar bara 3200 ( med utbytesturbo) den andra på 3600 ! Kalibrerat spakarna , händer inget vid gaspådrag från 3/4 gaspådrag till 4/4 (fullgas) Oerhörttacksam för hjälp ! Med vänlig hälsning, Magnus
  3. Hej Mina 2 st Kad 44 varvar inte ut ! Varv räknarna stannar vid 3500 varv , det saknas 3-400 varv vid fullgas. Dom är identiska så när på 50 varv. Båten gör 30,5 knopp skall maxa ca 33 vid 3900 varv. Alla filter och oljor är byta , båten är precis sjösatt efter vintern. Bägge Turbona är renoverade på auktoriserad firma. Detta är 2:a säsongen som dom inte varvar ut. Maskinerna går väldigt bra annars . Kör iock försig på diesel från förra säsongen , betydelse ? Oerhört tacksam för goda bra råd ! Kan det vara EDC ? Med vänlig hälsning, Magnus
  4. Hej Söker en firma som kan renovera turbon till VP Kad 44 i södra Sverige , nägon som känner till någon ? Eller är det bara Airtune i Stockholm som är väldigt duktiga på att renovera turbon ? Tacksam för svar . Mvh Magnus
  5. Tack för svaret Då blir det att borra upp det igen Mvh Magnus
  6. Hej Jag har hittat 1 hål som är 2-3 mm i botten på laddkuftkylaren som det strömmar ut luft igenom ,Luften kommer från turbon. Skall det vara ett håll i botten , antar att den tappar kraft om det är läckor på vägen. Det finns ett hål på den andra laddluftkylaren också på nästan exakt samma ställe ! Skall det vara så ? Tacksam för svar Mvh Magnus
  7. Hej Jag har 1 hål i botten på laddluftkylaren som är 2-3 mm , där strömmar det luft ut som kommer från kompressorn .Antar att det inte skall vara så men det som förbryllar är att det finns ett hål på laddluftkylarbotten på den andra maskinen också . Sitter exakt på samma ställe ! Skall det vara så ? Tacksam för svar Mvh Magnus
  8. Hej Har haft ett par slitna VP B4 som har suttit på mina bägge maskiner och dom har varvat ut mkt bra. Bytte till nya B4 och nu varvar maskinerna bara 3500 när dom skall varava ut på 3800-3900. Har inte smällt in en massa grejer i båten så vikten har ökat. Har kollat förfilterna och där finns inga spår av bakterier. Kan det vara så att det skall vara B3 istället ? Har propellrarna varit för stora från första början mån tro ?Mycket märkligt detta . Men som ni förstår så behöver jag goda råd innan jag köper nya B3, för begagnade och renoverade finns ingen stans . Båten är en 9 tons motorbåt max fart 33-35 knop nu kommer jag bara upp i ca 26 knop. Tacksam för hjälp Mvh Magnus
  9. Jag har en QL bp 500 som är monterad i min båt . Men det händer inte mkt när den används , den går men den förflyttar inte båten.Det är sagt att det inte går att uppgradera motorn till en kraftfullare utan bara till att såga ut röret och börja om , MEN kan det stämma ? Går det inte att plocka ut motor , behålla röret , plasta igen hålen i röret (om dom inte skulle passa till en ny bogpropeller), borra upp nya hål och installera större och kraftigare bogpropeller ?Kan det vara säkert ? Eller flytta fram ett batteri ända framme vid bogproppellern idag är batterierna i aktern på en 40 fots båt !? Någon som har ett bra råd / funderingar? Mvh Molsson
  10. Hej Jonas Tack för din hjälp ! Ny diesel har kommit fram så Stb motorn startar mkt bra .BB motorn kirrade bara och efter ett luftningsförsök så märlte jag att luftningsskruven på bränslefiltert inte tog när jag skulle fästa den igen. Fanns inga i gänger kvar i godset. Motorn tjuvade luft , därför startade den inte. Uppborrat hål nya gängor och nya skruv . Det gjorde susen . Nu startar dom fint och ryker inget heller , bara vid start. Gammal röd Engelsk diesel är inte bra. Slog även i Red Line RL 2 för att rengöra och smörja upp bränslesystemet. Tack för hjälpen Mvh Magnus
  11. Hej Efter ha haft problem med svårstartad och väldigt rykande motorer så startade dom mkt bra och rök knappt något. (Skiftat till frisk diesel).Startade suveränt och spann som en katt men helt plötsligt startade dom inte alls utan kirrade (Fulladeade batterier) sen startade dom igen fler dagar i sträck och allt fungerade bra tills idag . Startade inte utan bara kirrade !!!!.Bägge maskinerna beter sig identiskt lika ! Motorerna har bara gått 650 tim! Frågan lyder : Kan det fortfarande vara något med bränslet ? Eller är det något fel med EDC ? Eller kan det vara något med spridarna ? Bägge beter sig lika dant alltid både när dom startar och när dom inte startar , vad jag vet så är det ju separata system både eletriskt och bränslemässigt ! Oerhört tacksam för hjälp ! Mvh Magnus
  12. Hej igen och tack för den hjälp tidigare . Nu är motorerna lättare att starta efter att fyllt upp med ny diesel och dom ryker obetydligt mindre. Såg att efter start så fanns där diesel/oljefilm (grå) runt aktern och det kommer mer när motorn går på tomgång. Gasar jag på så ryker det mer . Kan det vara Läckande spridare på bägge maskinerna ? Eller finns det andra teorier ? Fortfarande oerhört tacksam för svar ! Mvh Magnus Har 2 st Kad 44 -99 på vardera 650 tim. Oerhört svårstartade när dom varit still ett tag. När jag väl får igång dom så rycker det enormt om dom även efter 20-30 min. Och avgaserna luktar som fan. Restartar dom och det är mkt lättare att starta dom och dom ryker inte lika mkt , men dom ryker mer än vanligt . Ingen vit rök utan avgasrök med färgen lite övergång till blågrå. Kompressorn kör igång direkt och stannar efter 5 min . Efter kompressor stopp så rycker det inte lika mkt men mer än vanligt. ( Jämförbart med andra dieslar). Båten är importerad från England och den dieseln som fanns i var rödsvart oh luktade som fasiken.De 100 l som fanns kvar är upplandad med 200 liter svensk diesel 1 st flaska Redline Rl 2 (KL2). Bägge maskinerna beter sig edentiskt lika & dom går fantastiskt bra när dom väl har startat & beter sig perfekt. Frågan lyder . Varför är dom fortfarande svårstartade ? Varför ryker dom då mkt ?
  13. Hej Har 2 st Kad 44 -99 på vardera 650 tim. Oerhört svårstartade när dom varit still ett tag. När jag väl får igång dom så rycker det enormt om dom även efter 20-30 min. Och avgaserna luktar som fan. Restartar dom och det är mkt lättare att starta dom och dom ryker inte lika mkt , men dom ryker mer än vanligt . Ingen vit rök utan avgasrök med färgen lite övergång till blågrå. Kompressorn kör igång direkt och stannar efter 5 min . Efter kompressor stopp så rycker det inte lika mkt men mer än vanligt. ( Jämförbart med andra dieslar). Båten är importerad från England och den dieseln som fanns i var rödsvart oh luktade som fasiken.De 100 l som fanns kvar är upplandad med 200 liter svensk diesel 1 st flaska Redline Rl 2 (KL2). Bägge maskinerna beter sig edentiskt lika & dom går fantastiskt bra när dom väl har startat & beter sig perfekt. Frågan lyder . Varför är dom fortfarande svårstartade ? Varför ryker dom då mkt ? Oerhört tacksam för svar ! MVH Magnus
  14. Jag hade också gjort det riktigt med en gång , ett rätt finurligt sätt som jag löste min instrument bräda på var att jag limmade på vinylfilm. En träimitation (mahogny)och sedan lackade jag detta 5-6 ggr med en hård båtlack. Lacken sitter som tusan, träet blänker som tusan, inte en bubbla eller veck på filmen och om jag får säga det själv är det snyggt som fasiken. Går ju även använda annan sorts film motiv. Se bara till att ytan är ren , jag tog T-röd och lackade med en planstryckare. Finslipade med ett fint slippapper mellan lacklagren. Kanske ett tips?
  15. Tänker köpa 2 set rostfria proppar till min båt. Jag har 2 st KAD 42-A 290 Dp drev . Helplannande varvar ot vid 4600 varv/min . Båten är 33 fot (10,40 x 3,40 och väger 7 000kg. Någon som vet vilken storlek som jag skall ha på dom rostfria ? Har kört med B7 aluminium men dom har för stora kaviationsskador så det går inte att laga. Tacksam för ett mycket bra svar . Mvh Magnus Gott Nytt båt år på er alla !!
×
×
  • Skapa nytt...