Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Rost

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rost

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Felet är löst! Det var tydligen båda reläerna som var trasiga. Konstigt men sant. När jag bytte båda fungerade det.
  2. Snöskrapa som man använder på bilrutor, men det underlättar om snäckorna är blöta Senast ändrad av Rost | 28 april 2010 | 00:33
  3. Jag är också intresserad av det som skrevs om solenoiden. Då tänker jag mest på vad det är och vad den används för. På mitt elschema ska den sitta vid båtmotorns jordfäste men jag vet inte vad den fyller för funktion?
  4. För att förtydliga, det är endast trim-motorn som krånglar. När motorn fungerar fungerar allt annat med powertrimmen så det är endast att få trim-motorn att fungera som jag är ute efter hur jag ska åstadkomma.
  5. Hej Har varit ute och felsökt min powertrim till min Mercury och förstår inte var problemet är så jag tänkte kolla om det är någon som kanske sitter på svaret här i forumet. Problemet: När allt är ihopkopplat fungerar varken upp eller ner trimmning, dvs motorn går inte. Däremot klickar det i reläerna. Vad jag har gjort: Kontrollerat att köra direktström till motorn = Då går motorn som den ska. Kopplat i en av kablarna till motorn som det ska vara monterat samt kopplat den lösa kabeln direkt till jord = Då går motorn som den ska. Mätt upp att det är spänning fram till motorns kabelanslutning = Det finns spänning (när man trycker upp/ner) Kontrollerat jord i reläerna så de existerar för att förvissa mig om att det är möjligt att skicka ner jord till motorn = Det finns jord kopplat till båda reläerna. Kontrollerat att det inte existera korrosion i anslutningen till motorkablarna = Det gör det inte. Någon som har några tips på vad jag mer kan kontrollera? Det är en del andra saker jag har kontrollerat också men jag vet inte om det är relevant. Det är en sak som jag vet att jag inte har testat och det är för att jag inte vet om det är ett fel som kan uppstå och det är: Kan det vara fel på reläerna trots att de klickar som gör att det inte skickas ner plus och minus utan istället plus och plus eller plus och ingenting? Snälla båtvänner, om ni har några tips, dela med er
  6. PROBLEMET LÖST!!! I höstas identifierade jag problemet! Problemet låg i glapp i Triggerspolens kablar. Dessa var gjutna så jag kunde inte fixa glappet själv utan har nu köpt en ny triggerspole till motorn. Det kommer bli en bra båtsommar i år Senast ändrad av Rost | 06 april 2009 | 11:37
  7. Hej Undrar om nån vet om det finns nån sjösättningsramp på Tyresö (så nära farsta som möjligt) som är ansluten till Stockholms skärgård där man inte måste betala för att få använda den?
  8. Nån som blivit påkörd av båt på land i år då? Eller börjar landkrabborna lära sig köra??? Skepp å hoj på det böljande blå... Kapten Rödskägg
  9. Jo, stiften är fortfarande blöta men jag får inte någon tändning på någon cylinder alls. Låter inte alls kul om det är glapp någonstans. Hur jobbigt är inte det att hitta felet på!!?? Något tips på felsökningsväg för att hitta felet? Bränslet är nytt för i år och tanken stod tom i vinter så det bör inte vara vatten i tanken heller som en tidigare båtvän skrev. Får testa startgas nästa gång. Var sprayar jag in gasen någonstans på en båtmotor? Har inte sett något luftfilter. Finns det på båtmotorer???
  10. Jaha, då gör jag väl ett till försök då. Var ute hos båten igen. Helt död motor (förutom startmotorn då). Det jag klurar på är bränsletillförseln just nu. När jag försöker pumpa upp trycket i slangen får jag inget tryck i själva pumpen. Det åker bara fram och tillbaka. Kopplar jag loss slangen och pumpar sprutar det ut bensin. Jag har även bytt själva pumpen så den är det inget fel på. Kan det vara detta som är felet? Hur felsöker jag i så fall??? Pumpar man upp trycket fram till bränslepumpen eller igenom den fram till tändstiften??? Kan bränslepumpen vara trasig och bara fungera ibland??? Många frågor men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Vill ju helst inte lämna in motorn till verkstad. //Andreas
  11. INGEN KUNNIG PERSON SOM HAR NÅTT TIPS???
  12. NU STARTAR MOTORN INTE IGEN!!!! NÅGON som har några nya förslag på fel??? Det verkar alltså inte vara dödmansgreppet/nödstoppsbrytaren som är felet utan jag hade bara tur/otur att motorn gick igång när jag fimpade dödmansgreppet. Förslag förslag någon?????
  13. OK För den som är intresserad har jag nu fått igång motorn och det var dödmansgreppet som var felet. Det är tydligen så att de 2 kablar som går in i nödbrytaren INTE ska ha kontakt för att motorn ska fungera. När kablarna kopplas ihop stannar motorn.
×
×
  • Skapa nytt...