VernerHenning
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm VernerHenning
-
Placering
Kadett
-
Hur ser det ut när tändstiftet är utskruvat och sitter i tändhatten? Kommer det bra med gnista då? Gör det inte det är det ju lätt att konstatera att det är stiftet det är fel på.
-
Kylarvattnet kommer ju inte bara ut genom skvallerhålet utan rinner även ned i riggen. Att veta hur mycket vatten som rinner ned i riggen i förhållande till skvallerstrålens styrka är svårt att kontrolera. DEt går en slang från övre delen av riggen där rigg möter motor där kylarvattnet kommer in som leder vattnet runt kylarkanalerna i motorn och ansluts efter skvallerhålet. Kolla hur mycket vatten som går därigenom när motorn är igång. Kommer det bra med vatten är det iaf inte pupen det är fel på. Det som kan vara problemet är en ickefungerande termostat. Är du osäker om den funkar kan du provkoka den, annars kan du nästan lika gärna göra utan. Jag snackade med en gubbe på Turin Marin här i göteborg och han sa att på de äldre utombordarna kommer det inte lika mycket vatten genom skvallerhålet som på de nya. När jag förklarade för honom att jag hade testat vattenpumpen och öppnat upp motorn och grundligt gjort rent i kylkanalerna sa han att det antagligen inte vara så mycket mer jag kunde göra. Han sa att han inte kunde avgöra hur mycket vatten som skulle komma eller inte. Eftersom det ändå kommer en del vatten och man märker att motorn inte blir direkt överhettad sa han attt jag nog kunde låta det vara som det är. Monterade ihop hela utombordarn idag och följer den griniga gubbens råd och hoppas på det bästa.
-
Vill bara poängtera att det är mycket sällan som elkomponenter som tändspolar går sönder. Börja med att kolla brytarspetsarna om det sitter sånna på. Prova taut tänstiftet i fråga och kolla om det tänder i huvud taget. Kolla även jorden så det är bra kontakt. Taen voltmeter och mät pulserna som kommer från CDI/brytarspetsar. OBS Mät inte efter tändspolen då du grillar voltmetern. Lycka till
-
Var nogamedatt byta anoden även i kylsystemet! Glöms lätt bort men är avgörande för motorn överlevnad då lite korrosion kan vara skillnaden mellan liv och död för motorn. Tog själv av topplocket och såg ingen anod utan bara en stor ansamling kalkavlagringar där den en gång satt. Slutade med att jag fick byta topp på grund av att det bara skillde nån millimeter mellan cylinderutrymmet och kylkannalerna. Smärtar docjk att byta anoder då deär så förbaskat dyra!
-
Jag har plockat av motorn från riggen nu igen och blåst igenom kylningen och det verkar inte vara något problem med igensättning. Har även plockat av topp ocjh lite annat för att dubbelkolla och allt ser bra ut. Det jag nu börjat tänka på är att det kanske inte ska omma sån kraftig skvallerstråle. Det finns ju en klar möjlighet för vattnet att rinna ned genom riggen då gummitätningen, som sitter mellan drivaxeln och växelväljarförlängningen som går ned till drevet, inte är gjort för att hålla helt tätt ned åt utan det finns helt klart en medveten glipa. Är det skillnad på skvallerstrålens styrka på gamla och nya motorer?
-
Känner någon till en verkstad som kanske skulle kunna hjälpa mig? Bor i göteborg
-
Jag har nu målat motorn i epoxifärg och håller just nu på med att lägga Perfection färg där på. Den är dyr men den kommer nog at tåla det mesta. Blir lite sjyst glaseringseffekt på de hela med.
-
Tjena alla båtnördar! Jag har precis totalrenoverat en gammal yamaha 6hk från 1979. Motorn startar fin fint men det är bara det att jag saknar skvallerstrålen. Första gången jag provade den kom det knappt något vatten alls. Skruvade då av motorn från riggen och monterade loss nedre drevet. Jag tog en borrmaskin och kopplade på den på drivaxeln och stoppa sedan ned drevet i en spann vatten. Det sprutade bra med vatten från pumpen så länge jag höll ned den en bit i spannen. Drog då den glada slutsatsen att jag antagligen bara haft för lite vatten i tunnan då jag provade motorn. När jag plockade av motorn från riggen gick packningen som sitter däremellan. Hade ingen lust att köpa en ny då en sådan säkert skulle ta en vecka att få hem även kosta en förmögenhet. Jag knackade då en egen packning som blev helt sjyst. När jag fått ihop hela utombordarn igen så körde jag den på nytt i tunnan. Då kom det bara lite sprutt i stället för en fin stråle. Det kommer även en del rök men jag tror majoriteten är vattenånga eftersom den är vit och luktar ganska neutralt. Det knepiga är dock att gaserna puffar lite då de kommer ut och jag får då tanken att det kanske är läckage spå det kommer in avgaser i vattenkanalerna och det då blir ett övertryck vilket gör det svårt för vattenpumpen att pumpa runt nog med vatten. Kan det ligga något i detta och var i sånna fall skulle läckaget kunna vara? Tanken har slagit mig att det skulle kunna vara där rigg möter motor men jag är inte säker. Tacksam för lösningar till denna knepiga gåta.
-
Tjenare Billy! Även jag e 18 bast. Håller med dig om att det känns som flertalet MG:are är 30 . Själv tycker jag dock detta e rätt sjysst. Forumet känns mer seriöst och jag vågar lita mer på de svar jag får på mina frågor. Aldrig fel med folk med lite livserfarenhet
-
Förebilder blir nog lite svårt att fixa men jag ska absolut ta lite snygga efterbilder. Kan då även ta lite kort på avdragaren m.m. Idag fick jag de reservdelar jag beställt från marinshopen. Packningar, anoder, impeller, packboxar m.m. gick på 3030kr . Upptäckte även häromdan att topplocket korriderat och det finns bara någon millimeter gods som hindrar kylarvattnet att komma in i ena cyllindern. Tog med topplocket till Volvo och frågade runt om någon visste vad man kunde göra åt detta. Jag tänkte att man kanske kunde svettsa dit lite aluminium eller dylikt och sedan plana av toppen någon mm. De jag snackade med sa att topplock är snudd på omöjliga att svetsa i då gjutgods innehåller mycket kisel och kan även innehålla magnesium . Kemisk metall klarar inte av den värmeutveckling som blir. Det finns dock vissa polymerer som kan klara värmen men har svårare för saltvattnet som passerar. Lutar åt att köpa nytt topplock för 990kr på marinshopen . Shit happens. De e bara å jobba vidare.
-
Tjenare! Har på det senaste spenderat många timmar i garaget då jag håller på att totalrenovera en Yamahautombordare från 1979 av modell 6B. Motorn sitter på en Ohlson 22a som jag köpte nu i augusti. Han bara använda motorn ett par gånger men jag tyckte den gick lite slött och den dog lätt på låga varv. Det gick även åt mycket soppa. Eftersom motorn är en av de få livlinor man har när man är ute till havs tycker jag att det är viktigt att denna fungerar felfritt. Då motorn är 25 år gammal började jag kolla runt efter begagnade motorer från 1995-2000. Men utombordare har ett hutlöst andrahandsvärde! En ny motor skulle vara en utgift man som fattig student alldrig skulle klara av. Jag kom på att EU delar ju ut pengar åt både höger och vänster. När jag gick i högstadiet ansökte jag, mina kompisar och en fritidsledare pengar från EU till en moppeklubb. Det slutade med att vi fick lokaler av skolan att vistas i och 20,000kr i bidrag till verktyg, lånemoppar m.m. Om några moppepojkar kunde få pengar bidrag till att trimma moppar borde inte jag då kunna få ett bidrag till att köpa en ny utombordare? Jag skickade ett brev till olika instanser där jag förklarade att jag var en miljömedveten fattig student kännde mig som en riktig miljöbov då jag körde runt med min båt. Jag bifogade även en undösökning naturskyddsverket gjort som visar att en gammal utombordare släpper ut mångdubbelt mer avgaser än en vanlig personbil. Undersökningen visade även att en ny fyrtaktare skulle minska mina utsläpp radikalt. Jag tycker det är vettigare att lägga pengar på att byta ut all gammla utombordare i stället för att spendera pengar på att införa trängselskatter och liknande. Jag skickade detta brev åt alla möjliga håll men ingen ville hjälpa mig (oväntat nog) och efter några månader orkade jag inte vänta på bidrag längre och bestämde mig för att totalrenovera motorn i stället. Jag upptäckte ganska snabbt att detta var lättare sagt än gjort. Trots ganska stor mekarvana så stötte jag på en hel del problem. Det började med ett svänghjul som inte ville släppa. Jag provade först med en vanlig kloavdrager utan något vidare resultat. Jag såg i reservdelslistan med tillhörande sprängskissar jag hade att det fanns ett specialverktyg för detta ändamål. Jag tillverkade ett sådant av kloavdragaren och en 5mm aluminiumplatta. Problemet var bara att aluminiumplattan böjdes(!) av påfrestningarna och tillslut började även den 10mm gängade staven från avdragaren krökas! Jag gick till biltema och köpte en grövre avdragare och bytte ut aluminiumplattan mot en 8mm aluminium L-balk. Jag satte svänghjulet rejält i spänn och började sedan värma på konan med en 2000w varmluftspistol. Efter att ha värmt och sedan kylt ned i ett antal cykler skruvade jag ytterligare ett par varv på avdragaren släppte tillslut hjulet med en rejäl smäll. När jag sedan öppnade upp motorn (jag vill inte ens prata om alla avbrutna skruvar och bultar jag fick brottas med) upptäckte jag att varenda kylkanal var igensatt med kalkavlagringar och nästan varenda packning var dålig. Växelhusoljan var snorfärjad och det var säkert en enda stor bakteriehärd pga vatten som läckt in. Helt otroligt att motorn hade funkat i huvudtaget. Började med att försöka få bort kalket genom att meisla bort det. Detta funkade någorlunda men var extremt tidskrävande och det var svårt att komma åt över allt. Jag rotade lite i kemiskåpet och hittade kalkbortagningsmedel till kaffebryggare och dyl, men detta bet ingenting på kalket i motorn. Det är vid sånna här lägen det är bra att man just nu praktiserar på ett kemilabb på Volvo. Jag tog dit hela motorn och körde den i ca 60L fotogen i ett ultraljudsbad. Detta fick loss allt fett i motorn, sedan körde jag den en omgång till i ultraljudsbadet, men denna gång var det fyllt med oxalsyra. När den gått ett tag i badet var den i stort sett skinande ren! Men snart skulle det uppstå ett nytt problem. Förklara för vakten i porten varför jag kom utbärandes på massa motordelar. Efter lite om och men lyckades jag tillslut få motorn med mig hem. Jag har nu slipat ned hela riggen med stålborste så den är glänsande fin. Jag spacklade igen alla gropigheter med kemiskmetall och la igår kväll första lagret av epoxigrundfärg. Väntar på packningssatserna och övriga delar jag beställde från marinshopen.se för ett par veckor sedan. Är det någon som vet vad för färg jag kan använda för den slutgiltiga finishen på riggen? Jag hittar bara Yamahas orginalfärg på sprejburk. Har hört att sprejfärg inte tål lösningsmedel lika bra som annan färg. Om det är någon som har lite tankar, idéer eller frågor så skriv gärna en rad.