stabb1
Medlemmar-
Innehålls Antal
42 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm stabb1
-
Placering
Fänrik
-
Hej! Det är en T13, föregångaren till T14.(skrovet var tydligen inte tillfredställande på T13) T14 kom 1963. Stämmer som du skrev att T14 har trubbig för. Har själv en T14 med 65hk Suzuki. Underbar liten båt. Gå in på Ockelboklubbens hemsida som någon i tråden länkade till, där får du reda på det mesta om din båt. (är själv medlem 134) Hälsn. Kent
-
Hej! Nej tyvärr, det är ingen T14 Hälsn. Kent
-
Hej! Eftersom jag inte vet fråga nr1 går jag direkt till fråga två. Du får absolut inte köra motorn utan kylvatten, risk att impellern går sönder med en gång. Tror nog att vattnet rinner ut ändå om motorn är i upprätt läge, annars kan du ju slå i lite glykol i tunnan med vattnet och köra motorn så ska den allt klara sig. Hälsn. Kent
-
Hej! Tisdagen 4dec 1979 körde Karl-Erik Thalen den sista utombordaren i provkörningsrummet i Uppsala efter ett beslut av nerläggning i april 1978. Således kan din motor ej vara från -85, möjligen en som blivit stående på något lager i 5-6 år innan försäljning. Tror inte det var någon större skillnad på Volvo Penta och Archimedes mer än färgen. (Fanns även Crescent). Såldes under 70-talet parallelt vad jag vet. Kan du skruva själv så leta efter en reservdelsmotor för billig penning, bör finnas en uppsjö av dessa samt att du har att ta av om mer går sönder. Allt är ju en penningfråga. Har man otur kan ju även en 5år gammal motor rasa. Kör själv en Suzuki 65hk från 78, som funkar kanonbra. hälsn. Kent
-
Hej! Har kört en del med Commandern med 75hk Mercury. Kanonbåt tycker jag. Flamingon ska väl ha ett annat nyare skrov har jag hört. Kompisen är i alla fall helnöjd med sin Flamingo, sitter en 75hk optimax på. Risken med en 60hk på dessa båtar är att den blir lite slö (särskilt med 4takt). Vet några som bytt upp sig(75hk ca 35knop). Sammantaget trevliga båtar bägge två,men där Commandern är mer utrustad och påkostad med smarta lösningar, snygga soffor , fint infällt bord fram. Flamingon känns som en snikverision av Commandern tycker jag. Lycka till. Hälsn. Kent
-
Hej! Köpte ett objekt(modellen där relingslisten går ner 20cm från mitten och bakåt) för många år sedan. Tillbringade en vinter med att fixa och dona för att få den fin. Vilken besvikelse det blev. Den värsta båt jag åkt i. Fruktansvärt känslig för vågor och sidvind, man fick passa sig när man klöv vågorna. Ändå var detta en insjö med relativt små vågor. Mitt råd, skaffa en dubbelbottnad med vassare skrov fram och åtminstone något v-bottnad. Provkör om du har möjlighet och jämför olika båtar så du slipper ångra dig. Lycka till. Hälsn. Kent
-
Hej! Dessa båtar är nog inte från samma Miragetillverkare. Den båten jag tittade på var en gammal häck. Året var 1986 om jag inte minns fel. Den såg ut som den som efterfrågas. Kommer bestämt ihåg det långa kupade fördäcket, såg lite annorlunda ut tyckte jag då. Satt en gammal v8 förgasare i den. Mvh. Kent
-
Hej! Vill minnas att jag var spekulant på en sådan båt för ca 20 år sedan. Den båten hette Mirage och det satt en Volvo Penta v8 i den. Vet tyvärr inget mer om den. Hälsn. Kent
-
Hej! Skulle inte tro att det finns någon utprovad till en så gammal motor. köpte en själv till min 65hk Suzuki -80. gick inte alls bra. Visade sig efter samtal med återförsäljare att den inte var utprovad på denna modell. Men för att vara på den säkra sidan, ta kontakt med en återförsäljare. De bör kunna ge raka besked. Lycka till. Hälsn. Kent
-
Hej! Prova att snurra lite på propellern samtidigt som du lägger in backen. Dreven behöver nog snurra lite för att kugga i varandra. Lycka till, hälsn. Kent
-
Hej! Ser mer ut som en T13 (spetsig för), som var föregångaren till T14. Skrovet på T13 ändrades till det bättre -63 och döptes då om till T14 (trubbig för). Jag har en T14 med en Suzuki 65hk på, tycker den går mjukt o bra i vattnet , klyver vågorna bra. Ligger dock i en insjö där vågorna är begränsade. Motorn gör nog inget på värdet, men har du tålamod så får du säkert några tusenlappar för den. Bästa för dig är nog Ockelboklubbens hemsida. Sälj den på Forumet där. Många märkesfantaster samlade där inklusive mig själv. Lycka till. Hälsn. Kent
-
Hej! Gå in på cremo.se Kanske finns din båt med där. Finns även en del fakta. Hälsn. Kent
-
Hej! Jobbar på en bilfirma(låter vara osagt vilken)som utvecklar motorer för E85 bränsle. Skillnaden i material för dessa olika bränslen är stor, särskilt gällande plast och gummi. E85 kan smälta material som ej är anpassat. 2taktsoljan ska ju också kunna funka ihop med bränslet som är mer torrt än bensin. En E85 bil kan köras på bensin men ej tvärtom. Kan kosta mer än det smakar. Vet att denna fråga varit uppe förut med någon som testat. Br.slangen och tanken löstes delvis upp. Mvh. Kent
-
Hej! Låter som den får tjuvluft någonstans ifrån. Kolla kopplingarna mellan slang/tank och slang/motor. Du kan ju titta på skarvarna samtidigt som du pumpar för att se om det läcker bensin eller pyser luft. Min gjorde likadant. Ibland funkade den för att nästa tur inte funka alls. Berodde förmodligen på att kopplingen inte satt riktigt rakt på anslutningen, var en del glapp där. Såg att det var fuktigt vid tanken,visade sig vara min nya koppling som inte höll tätt. Bytte till en annan tillverkare av koppling(tom. billigare än den förra), har sedan dess fungerat. Lycka till med felsökningen. Hälsn. Kent
-
Hej! Prova att sök på browns point marine service kanske du kan hitta något användbart där. Hälsn. Kent