Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

wahlis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    616
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om wahlis

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag hade liknande problem i min båt med MD40 i där visade det sig att mitt problem låg i tändningslåset som blivit glappt, vilket gjorde att ibland när man vred nyckeln så hände inget och sedan efter några försök så gick allt fint. Sen finns det ju även startreläer som skall funka, klickar motorn när du vrider om nyckeln? /Wahlis
  2. Mögel är jag minst orolig för vi brukar ta hem allt som är av tyg så det är en mer en fråga om konstruktionen håller, som någon varit inne på med snölast med mera. På västkusten är väl den största oron kanske inte snö utan de antal stormar som skall passera innan hösten och vintern är förbi. /Wahlis
  3. Båten är en Årö 28 snipa. Jag brukar ha ett vinterkapell på och ja visst det kan bli fukt men vi tar alltid hem dynor med mera så det är jag inte så oroad för utan är mer intresserad av hållbarhet. Ett problem som jag själv kan se är ju att om man inte har någon ställning alls på fördäck så kan man ju skapa sig samling av vatten eller snö vilket man helst vill undvika, även det kan man ju hantera med en enklare konstruktion. /Wahlis
  4. Hej, Har under många år täckt båten med tyngre pvc-press och en ställning på båten, men funderar i år på att göra det hela lite enklar av lite olika skäl. Tanken är att svepa in den i en press och få den så tajt som möjligt runt båten. Kan man använda sig av en lättar press för detta och man säkerställer att det inte finns några vassa kanter, eller är risken stor ändå att man kommer få problem med att den går sönder? Jag har doghouse och kommer även ha ett äldre kapell sittande på båten. Mvh Wahlis
  5. I sak har du rätt, jag tror inte heller att det är speciellt svårt att laga eller ersätta den, jag är mest orolig för att det finns fler saker som man inte känner till som behöver ses över, har behövt göra saker nästan varje sommar nu och skulle vilja ägna mer tid åt att njuta än att mecka. Sen sitter den ju så att man behöver ju ta loss kylaren samt insug med mera för att komma åt, och då ser man ändå inte om det finns något som läcker under motorn, eller andra otätheter. Hade jag haft tillgång till en varmhall där man i lugn och ro kan mecka under vinterhalvåret hade det varit en annan sak. /Wahlis
  6. Bara för nyfikenhetskul hur är det med effektiviteten på en ny motor jämfört med en äldre, nu förstår jag att det är svårt ge siffror utan bra underlag. Jag tänker att ser man på bilindustrin har ju mycket hänt med förbrukningen men det tillskrivs både elektronik och att man kanske kunna gjort andra ändringar i konstruktion av bilen för att den skall bli effektivare. Kan man generellt säga att en ny dieselmotor av jämförbart hk-antal har en lägre förbrukning, då tänker jag mig en utan massa elektronik. Det verkar ju hänt en del vad gäller vikt, nya motorer idag är betydligt lättare, det är väl för att man kan bygga dem med bättre precision och inte behöver ta till med mer gods än nödvändigt, sen vad detta gör med hållbarheten över tid är ju en annan fråga. Min motor är ju som sagt 40 år och har säkert många år kvar och man tar hand om slitdelar. /Wahlis
  7. Båten befinner sig i Kungälv. Eftersom båten inte körbar så innebär det ju att man inte kan köra den vattenvägen till någon firma.
  8. Det jag kunde se igår var att oljekylaren är kass då den läcker, tror dock inte att det är hela problemet. Det kan vara så ny när man pillat de senaste dagarna för att hitta orsaken att man petat bort rost på den som i sin tur gjort att den börjat läcka. Det kan ju också vara så att den läckan blivit större av att man varit där men det kändes mer som kylvatten än ren olja som kom ut där. Det stora problemet är att man troligen behöver lyfta ur hela motorn innan man kan avgöra vilka yttre brister den har. Just nu lutar det åt att låta någon firma får ta sig Ann den och lyfta ur den. /Wahlis
  9. Motor har idag ca 1500 timmar men det känns mer som att ålder med fukt och rost sliter på den. Jag vet inget om servicehistoriken utöver de 7 år vi själva haft den. Det kan ju vara så att den skulle behöva mer förbyggande service, när man gör allt själv så tar man mest han om problem vartefter de kommer. När jag kikat runt så blir ett motorbyte dyrt, vad jag kan se får man räkna med 200-250’ vilket är mycket pengar, kan vara så att en renovering är mer lönsam, men det hade varit intressant att höra vad andra betalt som gjort detta nyligen. Inflationen de senaste åren gör det svårt att göra en bra bedömning utifrån väldigt gamla inlägg. /Wahlis
  10. Hej, Börjar inse att jag varje sommar lägger en hel del tid på våran VP MD40A för att den skall fungera och ge oss sköna dagar på havet, dock börjar mina tankar gå emot att det är en gammal motor som kanske behöver en större renovering alternativt att byta till en ny som med största sannolikhet ger många bekymmerslösa år ifall vi väljer att behålla båten över tid. Den främsta fördelen som jag ser med en renovering är att det är billigare och att man endast behöver byta delar anslutning till motorn som är dåliga. En ny motor ger ju trygghet för många år framåt, dessutom så misstänker jag att det skiljer mycket i storlek, idag har vi ju en sexa, kanske räcker att gå ner på en fyra med motsvarande effekt, eller till och med något lägre, då nya förmodligen har bättre moment än äldre. Jag skulle då även få ett rymligare motorrum när man skall göra underhåll vilket också är en fördel, samt att man kanske kan isolera ännu mer än idag för en behagligare drift. Är det någon här på forumet som gjort denna typ av aktiviteter nyligen med en motsvarande storlek på motor? Nyfiken på pris och mer info runt omkring. Vi har ju en snipa så det handlar ju inte om att åka fort utan det skall vara bekvämt att föra fram dem med rätt mängd kraft, inte mer än nödvändigt. Kommer nog inte göra mycket själv ifall det blir aktuellt utan blir nog en firma. Blir säkert inte en VP om det blir byte med tanke på priser med mera. /Wahlis
  11. När jag öppnade mina gamla tankar i vår Nidelv så visade det sig att flytblocken på vipparmarna var dåliga, de kan också vara fulla med smuts som tynger ner dem. Prova att ta ur en mätare ur ena tanken och se hur den ser ut. När den är ute kan ni passa på och lysa med ficklampan i hålet för att se om det finns skit i den. /Wahlis
  12. När jag kikade på brottslasten på de här krokarna så kändes den relativt låg, hur skall man tänka där, har en båt på 3,5 t vad bör den kunna tåla för att det skall fungerar korrekt? /Wahlis
  13. Hej, Tänkte höra med er som också har ankarspel med kätting hur ni gör när ni ankrat upp, lägger ni lasten på kättingen via en knap eller låter ni spelet hålla vikten? Vi har alltid låtit spelet ta hela vikten, men förstår att det kanske inte är optimalt. Om man skall göra på något annat sätt behöver man ju något effektivt att fästa i kättingen för att sedan kunna ta detta närmaste knap. /Wahlis
  14. Hej, Jag har idag ett Lofrans Kobra ankarspel på båten, där motor är helt slut. Jag har kollat runt på nätet efter ersättningsmotor och det finns lite olika sorter men får det inte riktigt att stämma. Min nuvarande motor har 3-anslutningar, kollar man hos Lofrans och andra butiker på nätet så verkar det endast vara 2-anslutningspunkter på de som går att få tag på. Alla 3-anslutningarna var inkopplade i den gamla motorn, jag har inte kollat hur kablarna går tillbaka i systemet, men vet att jag har ett relä för styrning i närheten av mina batterier bland annat. Är det någon här som kan ge en bra förklaring till skillnaden mellan 2 och 3-polig anslutning för dessa motorer? /Wahlis
×
×
  • Skapa nytt...