Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

mahaffa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    131
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om mahaffa

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hade börjat med att kolla kompressionen på alla cylindrar för att utesluta några allvarligare motorskador. /Björn
  2. Nu vet jag inte vad det är för årsmodell på din motor men det kan vara så att den får signal för hög motortemp eller låg nivå på tvåtaktsoljan. Motorn går då i safe mode och en varvtalsbegränsare på 2000 varv går in. Om man försöker varva mer så bluddrar och misständer den. Lättast sättet är att prova att dra ur kabeln (rosa) från CDI boxen och se om det fungerar. /Björn
  3. Gammal tråd men det diskuterades avdragare och då fanns det inga billiga univeral att hitta men nu har dom dykt upp på autionssajten Tradera igen. Universal avdragare till svänghjul. Båtmotorer gräsklippare moped motorcyckel skoter mm. Passar svänghjul med 2 eller 3 gängade hål. Se mått på bifogad bild så den passar ditt svänghjul. Bulltar till svänghjul följer EJ med, brukar vara vanliga m6 eller m8 i vissa fall fingänga. fyrkantshålet fungerar som mothåll med spärrskaft.
  4. Biltema har ju en avdragare som borde kunna fungera annars kan du säkert få hjälp på närmsta verkstad som lagar båtmotorer eller gräsklippare då många svänghjul går att demontera med samma avdragare. /Björn
  5. Prova att köra med startkablar direkt på startmotorn för att säkerställa att du inte har ett startrelä som har ärgat och ger spänningsfall. /Björn
  6. Men om motorn är helt död så kanske du skall kontrollera så att du inte har lagt remmen ett varv fel. Vevaxeln snurrar ju två varv när fördelardrevet snurrar ett, så om du har vridit runt motorn utan remmen så kan du få den fel även om markeringarna stämmer. Det gäller att det är cylinder ett som är i tändläge när vevaxeln nollas och remmen läggs på. Men om du säkerställer att det är ettans kolv som är i tändläge så ser du om rotorn pekar mot tändkabeln som går till den cylindern. Om du fått det fel kommer rotorn peka mot fyrans cylinder istället. I så fall får du ställa det rätt eller flytta tändkablarna på fördelarlocket så att det stämmer. /Björn
  7. Är inte ett stort problem om du fått remmen ett hack fel på fördelardrevet. Prova att vrida lite på fördelaren och se om du får igång motorn och ställ därefter tändningen med stroboskopelampan. Om du är osäker åt vilket håll du skall vrida så kan du ställa motorn i tändläge enligt markeringarna på vevaxelremskivan och lyfta på fördelarlocket och titta efter. Då skall rotorn peka ganska rakt mot tändkabeln till cylinder ett eller fyra. Om det inte skulle gå att vrida fördelaren så mycket som behövs vid tändinställningen så får du antingen flytta remmen rätt eller lyfta upp fördelaren och flytta den en kugg så att det går att ställa tändningen. /Björn
  8. Har plastat fast metallfästen till diverse olika saker vid ett flertal tillfällen i mina båtar och det har aldrig varit några problem med att det inte har klarat belastningen. Jag har visserligen använt rostfritt i mina fästen men det är bara för att slippa rosten som alltid kommer krypande förr eller senare. Slipar du bara ner ordentligt så att du har en ren yta för plasten att fästa i så kommer det säkert att hålla. Vilken matta du använder spelar nog inte så stor roll i det här fallet men välj hellre en matta som inte är för tjock som är lätt att forma och lägg ett lager extra istället. Acetonet används inte för att tvätta utan för att man skall lösa upp ytan på den gamla plasten så att den nya får ordentligt fäste så snåla inte utan blaska på ordentligt precis innan du börjar plasta. Personligen använder jag bara gammal hederlig båtplast då jag inte riktigt gillar att blanda olika material. Visst har epoxi bra vidhäftning om det inte finns olja på ytan för då fäster det inte alls. Men problemet kommer om man försöker plasta någonstans där en tidigare ägare har använt epoxi. Epoxi fäster bra på plast men plasten fäster inte på epoxi därför tycker jag det är bättre att hålla sig till ett material. /Björn
  9. Kablarna är ju antagligen till givaren som känner av oljenivån. Dra ur kablarna och testa.Troligtvis fungerar det alldeles utmärkt.
  10. Finns det någon vevhusventilation på dessa motorer? Om du fyllde upp motorn med den oljemängd som är rekomenderat men inte startar så att oljefiltret fylls är det en risk att oljenivån i motorn är för hög. Det skulle kanske kunna göra att det rinner ut någonstans om du tiltar motorn max. /Björn
  11. Annars kan man använda en stroboskoplampa som man har när man ställer tändningen. Då kan man låta motorn vara igång och mäta på alla tändkablarna en efter en och se om den blinkar som den borde. /Björn
  12. Visst kan färgsläppet vara orsakat av värme men anledningarna kan ju variera. Om båten går att provköra i vattnet så kan man ju känna om toppen blir onormalt varm. Om motortempen känns ok även under belastning så skulle jag inte vara överdrivet orolig då de gamla gjutjärnstopparna inte är så känsliga för tillfälliga värmetoppar. Problemet kan ju komma om du skulle behöva ta av toppen för att försöka rensa kylkanalerna då det pga rostangrepp inte alltid är så lätt att få allt tätt igen. /Björn
  13. Det kanske blev lite för varmt. Lite för mycket härdare, att du plastade i solsken eller mycket plast på en gång kan ju räcka för att härdningen skall gå lite för fort och då blir det ordentligt varmt och plasten kan bli lite brun. Det är ju samma effekt som man får om man ställer plasten i en burk och låter den härda. När härdningen börjar skapar reaktionen värme som gör att härdningen går fortare och fortare i takt med att värmen ökar. I en burk blir det ju så varmt att att det börjar ryka och plasten kan spricka sönder. /Björn
  14. Allt är ju möjligt men har du gnista så att den klarar av att starta när du drar i startsnöret så borde det kanske inte vara det första jag skulle misstänka. Vad händer när den inte går som den ska? Har du kollat hur brytarspetsarna ser ut och att brytaravståndet är ok? /Björn
  15. En o21 motor är ju i det närmaste outslitlig då man har ett maxvarv på ca 1600 varv så det som oftast dödar dom är ju rosten. Om den skulle rosta upp går det ju altid at köpa en annan o21 för småpengar. Jag skulle vara betydligt mer skeptisk till din 30 år gamla utombordare som antagligen inte ens går att få isär om den behöver lagas. Jag åkte själv Myra 20 och o21 under ca 10 år och jag hade aldrig ett endaste problem. Ett oljebyte vart annat år och inte ens ett tändstiftsbyte under alla år. Då kylningen sköts med mässingsdrev behövs inga impellerbyten heller. Mitt underhåll inskränkte sig till oljebyte och ett skruvande på fettnipplarna någon gång emellanåt. Det är antagligen den behagligaste och driftsäkraste båtmotor jag någonsin ägt. /Björn
×
×
  • Skapa nytt...