Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Volvo_Penta

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 983
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    35

Volvo_Penta senast vann den dag 14 September

Volvo_Penta hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

718 Expert

Om Volvo_Penta

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

4 533 profilvisningar
  1. Tryckfelsnisse verkar gilla denna verkstadshandbok och har nog hittat även till sidan 4 där bildrubrikerna inte stämmer så värst bra med texten under bilderna.
  2. Tidigare hade Erlandson Trade lite udda dimensioner på plywood, men senast jag kollade hade de som störst 1220x2440.
  3. Har Du kollat med Calexico Wood? Jag har köpt en del skivor av dem och många av deras skivor har måtten 1220x2500.
  4. Glöm inte att hänvisa till Maringuiden...
  5. Har "problemet" uppstått tvärt? Hur många driftstimmar har motorn loggat in? Är turbon från motorns födelse, dvs. tidigt 80-tal?
  6. Verkstadshandboken ifråga är daterad Juli 1973 och avser A-modellerna av MD21 och MD32. MD21A tillverkades perioden 1969 - 1979. MD21B tillverkades under perioden 1979 - 1981. Någon tidigare modell av MD21 än MD21A existerar inte.
  7. Du har säkert redan hittat och även åtgärdat problemet. Men om Du är betjänt av ett par kopplingsscheman gällande MD21A - MD32A så kommer här ett par sådana ur VP:s litteratur.
  8. Menar Du justering av anslaget på tangenterna? I så fall har Du ett digert arbete framför Dig. C1 verkar lite extra trött. 😉
  9. Hjertmans säljer slang från både MaxFlex och Sanipomp. Vissa av Hjertmans butiker saluför, på eget bevåg, dessutom Lundgrens, helt enkelt för att de flesta kunderna anser att det är den man ska ha. Vi har använt Lundgrens så länge jag kan minnas och har aldrig haft en båt som luktat toalett.
  10. Fortsättningen blev inte så spännande, tycker jag. En kväll, någon månad senare, bogserades båten in till sin plats i hamnen av SSRS. Båten såldes innan den höstens upptagning som ett reparationsobjekt och båtägaren försvann från båtklubben. Några år senare dök den aktuella båtägaren upp i båtklubben med en båt i 6-meters klassen försedd med utombordare. Han hamnade då på en annan brygga i hamnen och min familj tappade därför "uppsikten" över honom. Den här gången blev han kvar i några år men är sedan en tid borta igen. Anledning till detta vet vi inte, kanske det helt enkelt beror på ålder. Han var nämligen ingen tonåring när han utförde sitt filterexperiment.
  11. Sådana här trådar följer jag med stort intresse och ser fram mot uppdateringar med bilder. Jobba inte ihjäl Dig för då får Du ingen glädje av Ditt arbete. Lycka till!
  12. Det är inget filter, det är en oljefälla som ska avskilja olja från vevhusventilationen så att oljan inte hamnar i oljefiltret, som @Rollen helt riktigt påpekar. Lite oljedimma får man ändå till luftfiltret, även med fungerande oljefälla och frisk motor, vilket @Smeraldo har blivit varse. Att denna oljefälla, på en i övrigt frisk motor i normal användning, skulle bli så igensatt att den skulle resultera i övertryck i vevhuset låter intressant. Däremot är insatsen prissatt på sant Penta-manér, dvs. ohemult dyr: 1.538:75! Tråden påminner mig om en f.d. båtägare som satt på en brygga och resonerade sin motors varmgång med några andra gubbar. De tyckte att varmgången var oförklarlig. De kom fram till att motoroljan hade ju faktiskt även en kylande funktion och oljans genomströmningshastighet borde ju påverka oljans kyleffekt, motorn hade ju oljekylare. Så hur kunde man då öka oljans genomströmningshastighet? Jo, båtägaren bytte ju faktiskt oljan varje säsong varför oljan ansågs vara i mycket bra skick och då borde man ju inte behöva oljefiltret. Oljefiltret torde ju, logiskt sett, ha en hämmande effekt på genomströmningen. Sagt och gjort, det separatmonterade oljefiltret demonterades och ledningarna till filterhållaren lossades och pluggades. Vad blev resultatet?
  13. Jag förstår Din frustration. Men, om jag förstår Ditt situation rätt så vill jag påstå att Din reaktion och aktion är missriktad. Låt mig ta ett exempel. Du köper en begagnad båt, i den båten sitter en plotter av märket Simrad. Du anser att plottern inte är tillfyllest enligt Dina önskemål och vill därför ha support. Vem ska Du vända Dig till för att för att få support gällande plottern? Vem har Du i detta fall ingått ett avtal med? Jo, säljaren av Din båt och där har Du leverantören som Du skall söka supporten hos. Du kommer inte att få för Dig tillfredsställande support vare sig från Brunswick eller Navico Group, eller Simrad Group, eller Simrad Sverige, eller BiJaKa, eller Byggplast-Båtprylar, eller Hjertmans. Du är helt enkelt inte kund till någon av dessa leverantörer. Däremot får Simrad Sveriges återförsäljare i Sverige support av Simrad Sverige som i sin tur får support av Simrad Group, som i sin tur och i förekommande fall får support av Navico Group. Båtbranschen är i detta fall inte konstigare än exempelvis bilbranschen. Inte kontaktar man väl Volvo Personvagnar AB om man har funderingar gällande funktionen på ljusreglaget i sin XC40. Företagen stänger inte ner sin supportavdelning, de ger support till sin kund. Sen kan man förvisso ifrågasätta de mjuka värdena i detta "kedjebrev", men i den alltmer globaliserade och nätbaserade marknaden kommer detta agerande och därtill hörande "problem" bli mer och mer vanligt förekommande. Men varför ska Simrad Sverige bekosta support för produkter som köpts exempelvis av Amazon eller Ebay? Förvisso finns det företag som i ren goodwill svarar på både tokigt och slugt, men de blir allt färre fullt naturligt. För en tid sedan läste jag en utredning som ett institut gjort gällande bl.a. goodwill och av den utredningen framgick med all önskvärd tydlighet att värdet av de affärer som goodwill gav var mikroskopiskt om ens mätbart. Många konsumenter sätter tyvärr missbruk av denna goodwill i system. Allt handlar om pengar, i alla led och på alla sidor om bordet.
×
×
  • Skapa nytt...