Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

Joerg

Företag
  • Innehålls Antal

    67
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Joerg

  • Placering
    Löjtnant
  1. Les gjerne gjennom XXX om Sterling CED-ladere. Forskjellen mellom lader og lader er det som du krever. Vil man bare lade batterier så holder det med lader X. Ønsker man også både riktig ladning OG strømforsyning så skulle man sjekke det riktig. Sterling CED ha vært testvinnere og anbefaling for kjøp i mot 16 andre produsenter, og dette har flere grunn. Ganske interessant, kanskje også for deg, men i alle fall for folk som bryr seg litt mer om både fornuftig behandling av batteriene sine og riktig strømforsyning. Finnes det spørsmål så bare spør. Jørg XXX = Cencur av MG. Företagsreklam
  2. Så langt jeg husker er Mercury 3.3 en Tohatsu. Er det slik så sitter impelleren ikke på stamme, men i en ekstra hus bak propelleren. Jørg
  3. Den vanskeligste delen hos alle dynamoer er bare kontaktpunktet felt, som ikke er vanskelig men må bare gjøres rett etter veiledningen. Detaljert(!) veiledingen finnes på tysk, engelsk og norsk. Det finnes også en på svensk språk, men akkurat den synes jeg er ikke bra skrivet. (...fordi den ikke kommer fra meg ?!?) Prøv å lese dette her som jeg har laget på norsk. For dynamoen din (jeg synes at det er Hitachi med eksternt/frontmontert vifte som ble bygget før 2002) gjelder dette arket her i tillegg. Det er mye tekst og forklaringer, men egentlig ganske lett. Vanligvis gjelder: - en som kan det, gjør jobben inni av 45 minutter. - en som gjør det førstegang, men som har lit peil om elektrisk, gjør jobben inne av 2 timer inkl. tre kopp kaffee fordi han/hun leser litt oftere. (Du leser riktig, jeg har også damer som kunder.) Men ellers er monteringen beskrivet av meg opp i siste ledd. Og hvis det finnes noe som ikke er klart så finnes det både epost og servicetelefon ellers. Jeg er velkjent som servicevennlig i Tyskland, Norge, Danmark og nå også i Sverige og tilbyr Sterling nå i 7 år siden. Og jeg fikk alle mine barna til å virke til nå. Så hadde du vært førstemann som ikke klarer å montere regulatoren, hvis du bare har litt peil om monteringer ellers. Jørg ps: sorry, jeg har glemt å svare på andre spørsmål: regulatoren regulerer ved overstyring av dynamoets originalregulator, eller kan også jobbe som aleneståene regulator. Men den erstatter ikke noe skilledioder, batteriseparatorer m.m. Dette er noe annet, men vi tilbyr også noe slik. Les på websidene, der finnes mange informasjon om systemene og hvordan det virker.
  4. Riktig ....og ikke riktig. På båt skal det ikke anbefales en DAR12, men en PDAR. Klikk her for masse forklaringer og FAQ på min norske side. Dessverre kan jeg ikke svensk, men det kommer også snart. Men informasjonene på norsk kan du antakeligvis bedre lese, enn på tysk. Som allerede henvist til, lengre oppe, finnes det også en annonse her rett på Maringuiden.se Klikk her. Anbefaling til PDAR er på grunnlag av erfaring. Reguleringen er av det samme soft- og hardware hos begge to regulatorer. Men forskjellen er: PDAR overvåkner også både dynamotemparatur og spenningsfall direkte mellom batteri og dynamo. Spesiellt dynamotemperatur er ikke uviktig fordi dynamoet blir varmt når den endelig leverer riktig strøm pga. riktig regulering. Regulatoren holder dynamoets temperatur på konstant mellom 65 og 90 grader, men alle dynamoer takler 120grader permanent. Slik lever en dynamo mye lengre. Også kan PDAR brukes på både 12V og 24V dynamoer og tilbyr kraftigere strømforsyning hvis den jobber komplett alene. Overvåkning av spenningsfall er også bra. Spennigsfall oppstår t.ex. pga. dårlige kabler, kontakter, skadete skilledioder, skadet batterivelgere eller relè, for lite vann i batteriene, knekk på batteriplatene og så videre. Dette er altsammen fårlig mht. brannfare på båten, fordi hvert motstand danner mye varme. PDAR kjenner på forskjellen og reagerer ved en spenningsforskjell av allerede 2,5 Volt, allerede langt før det oppstår videre skader eller brann. Og til slutten: hos PDAR kan tilkobles en display/fjernstyring hvis man gidder. Displayet viser alle tilstands og varsler både akkustisk og optisk når det skulle oppstår en feil. Fasit: det lønner seg med å kjøpe seg en PDAR i steden for en DAR12, fordi egentlig kjøper man bare en gang en slik regulator og disse her er definitivt de beste som finnes på markedet. Men les først litt mer om regulatorene, sammenlikne og vurdere selv, og så kan vi dikutere det etterpå. Jørg
  5. Ja, men grunnlegene pga. konstruksjonen (les alle innlegg en gang til). Du har en standardregulator som er en såkalt Wa-regulator. Den orienterer seg bare på spenning og motstand av batteriene, men skjønner ikke at batteriene trenger strøm (Ampere) også. Så leverer den bare spenning (Volt) som øker opp til verdien det regulatoren er innstillt på. Mer kan den ikke. Jeg anbefaler deg den investeringen. Prøv en Sterling PDAR og problemet er løst, sluttendelig. Du får riktig ladning med 4-trinns karakteristik, full utbytte av dynamoet, ikke lengre spenningstap på vei til batteriene m.m. Noe bedre kan man ikke gjøre for både ladning, effekt av ladningen og batteriene. Jørg
  6. ...nå har du overbevist meg absolut. En slik klokke må jeg også bare har !! Jeg skal se om jeg kan ordne noe, og for deg med. Jørg
  7. At en tråd kan avvike lit, eller avsporer helt, dette hendes i alle forum. Men jeg synes at ikke det gjør noe. Viktig for meg er at man klarstiller hvis det er noe feil i diskusjonen. Dette ønsker kanskje ikke alle, fordi noen føler seg ikke bra med det. Men jeg synes at alle disse innlegg blir også lest av folk som absolut er begynnere og/eller har ikke noe kundskap. Dette folket ønsker å lære noe her. Og da er det dårlig gjort når en forum tillater feil informasjon. I så fall trenger man ikke lengre utdanning på noe skole heller. Unnskyld meg hvis noen synes at jeg maser, men dette går ikke an for min skyld. Jørg
  8. Dette kan hendes hvis a) likeretteren er skadet slik at det kommer vekselstrøm fra dynamoet inn i ladningssystemet og hvis man har en spoleinstrument som måler. Din Garmin har digitalvisning som antakeligvis ikke kan måle vekselstrøm. I tilleg ville dette instrumentet bare hoppe opp og ned med visningen, slik at du ikke kan lese noe fornuftige på displayet. Men kanskje at den Garmin har en stabilisator, som jeg ikke tror på. Men likevel. Lite unøyaktig betyr ca 0,5 til maks. 1 volt som en instrument kan vise feil. Men ikke 3,1 Volt. I så fall er det antakeligvis ikke feil på instrumentet, men på annen sted. Men som jeg Garmin kjenner ville produsenten sikkert ikke tilater at den overhodet vises feil. Jørg
  9. Dette er enda verre med en batteri som er kapslat, i så fall. Disse batterier skal i ingen tillfeldighet få mer enn 14,40 Volt, dette gjelder også Gelebatterier (også AGM-batterier, men her gjelder delvis også bare 14,1 Volt). Som sagt gasser bly-syre batterier direkte fra 14,40 Volt. Hvis den er nå kapslat (og ha sikkerhetsventil)så fordamper batteriets vann og så går den tørr. I så fall kommer det om en ganske kort tid till celleslutt (kortslutning) inne av batteriet. Under beste forhold ødelegges det bare batteriet, men blir det verre så ødelegges det også regulator, dynamo og andre utstyr. Hvis nå dynamoet har skikkelig effekt (vekselstrømdynamo hos innbo-motor) så trussler også brannfare. Tips uansett temaet på den tråden her: kjøp åpne bly-syre batterier. Disse takler mest, er billigst og kan påfylles med batterivann igjen. Jørg
  10. enten har man en regulator som virker, eller ikke. Hvis den virker så går spenningen ikke over 14,4 Volt, om påhenger-vekelstrømdynamo eller vanlig vekselstrømdynamo. Regulatoren beskytter både utstyr mot overspenning og bly-syre batterier som begynner til å koke direkte over 14,40 Volt. Så, kjære venner, vennligst ikke fortell øffentlig at det kunne være o.k. med overspenning, fordi det stemmer dessverre ikke og andre kunne tro at det er sant. Dette som dere måler er glassklart uregulert spenning av påhengerdynamoet. Hvis dere ikke hadde en batteri inni mellom så ville spenningen skyte opp til mer enn 23 Volt. og hvis dere ikke snart gjør noe med det så kommer det å skje, fordi batteriplatene deres kommer til å svikte. Jørg
  11. ...jeg må jo nesten sende snart en slik klokke til deg. vennlig hilsen Jørg
  12. Ja, skjønner. Da må du vel lete nøyaktig eller spørre han selgeren hvor han har kjøpt drevet. Kanskje at du er heldig hvis den ble kjøpt av en forhandler som har nummeret fremdeles i systemet. Men lykke til. Jørg
  13. Nei, jeg mener over-flate-spenningen som man måler mens man måler tomgangsspenning (batterispenning uten, eller uten sterkt belastning). Hvis du har batteriene i bruk, slik at du har lit kraftigere forbrukere på, så måler man i så fall et mindre spenning, enn ved tomgang (ikke noe forbrukere på). Men når batteriene står en stund så finnes det en slags rekonditionering. I så fall måler man spenning som har øket (på overflate av batteriplatene), men resterende kappasiteten (Ah)ha blitt uforandret. Så viser seg batteriene i bedre tilstands enn den virkelig er. Verre er det med en stor batteri (t.ex. 140Ah og større), eller enda verre med flere batterier som er koblet tilsammen til en benk. Der forsvinner dette feil-bilde mye senere enn med et enkle batteri som t.ex. bare har 70Ah. Overdriver vi nå lit situasjonen. Man har ferie, og mye tid, og man ligger i flere dager i utehavn. Så bruker man radioen over hele tida, men ikke lys fordi det er sommeren. Så bruker man navigasjonselektronik, radar, tv, dusjepumpe, pantrypumpe, do-hakker, telefonlader, pc-lader og masse andre ting bare inni mellom. Hvert eneste forbruker tar ut litt om litt Ampere (-timer) Men man har jo batterier som er bra, og som også har lange plater. Så tar man hver dag en titt på batterimåleren som bare viser spenning. Da få man se at spenningen minker, litt om litt, og så mener man at batteriene har fremdeles stooor kappasitet. Men spennene blir det når man skal bruke nå t.ex. ankervinsjen som er også tilkoblet servicebenken. Da...plutselig....mangler det alt kraft som skulle egentlig hadde vært der fremdeles, fordi den (eller en annen stor forbruker) vil nå få power. Da går det bare klikk og ingenting går. Det som ha skjedd her er at batteriene ha blitt utladet (Ampere) bare litt om litt, men mye og bare av kappasiteten. Men pga. mye overflate av batteriets blyplatene måler du fremdeles en relativt stor spenning. Med dette er alt: bare spenning, men ikke kraft (Ampere). Så, nå har vi en batteri som er egentlig tomt, men som viser fremdeles 11,4 Volt. Hart pågrensen til sulfatering allerede. Hvis man nå trykker på den store knappen så trekker en forbruker mye strøm (Ampere). Og nå slår spenningen ganske plutselig ned på en verdi av langt under 10,5Volt. I så fall begynner det sulfatering (i beste fall), eller batteriet blir skadet allvorlig med en gang. En bra monitor legger merke til både ladning, utladning og beregner ladningens effekt, slik at også tilstands av gamlere batterier blir vist nøyaktig. Og dette er viktig. Så, kontrollerer man den batterimonitor bare av og til, så kan ses med en gang hva klokeslettet er og kan lade batteriene minst inni mellom og etter behov. Resume: måling av bare spenning (Volt) hjelper ikke virkelig mye. Anbefaling: kjøp en bra batterimonitor før du investerer alt for mye penge i store pizza, eller (enda verre) unødvendigvis mange nye batterier. Jørg
  14. ang allt annat el snack så visst kan man finna en funktion för allehanda mätinstrument men viktigast är nog att man inte stirrar sig blind på bara dessa utan förstår principen och i detta fall även lär sig hur mycket förbrukarna drar och sen hur man hushåller med strömmen. Sen bör ju maskin delen ha sin egen bank och då kan man ju alltid starta upp och ladda på när förbrukarbanken börjar ta slut. Ja men, dette er jo problemet som skal sluttes. Når disse batterier blir utladet dypt så blir disse skadet med hver gang mer. Da er det bedre at man kan se hvor mye utladning som finnes, slik at man etterlader virkelig tidelig. Bare på den måten kan batterier leve lenge, men ikke med bare gjetting. Et exempel. Du utlader batteriene dine som har 100Ah kappasitet. I går utlader du til 12,0 Volt, i dag til 11,8 Volt og i morgen til 11,5 Volt. Så synes du at det er bra, fordi med 11,5 Volt finnes det ikke noe sulfatering så lenge. Og du antar at du har ikke brukt mer enn 50% = 50Ah. Men hadde du nå en bra Ah-teller som også tyder tilstand av batteriene så ville du se at batteriet er allerede utladet med mye mer enn 50%. Problemet er overflatespenningen av blyplatene som viser deg fremdeles konstant spenning, fordi batteriene hadde tid for rekonditionering. Men dette er bare overflatespenning som du måler og ikke batteriets kappasitet. Resultatet er sulfatering som begynner og som blir mer fra gang til gang. Videre resultatet er at du må kjøpe deg en ny batteri tideligere, bare pga. både for ofte og for dypt utladning. Og horfor det? ...fordi du har gjettet tilstands av batteriene. Jørg
  15. Nikitalord, kjære venn: hvorfor savner du en klokke ? Jeg gleder meg hver gang på sjøen at jeg ikke trenger klokkesletten. Når det er nedgang av solen da søker jeg meg en fin plass og hvis det blir mørke så kaster jeg ankeren. Men ang. Amperemeteren. Dette er jo enda mere viktig hvis det er slik som du sier. Hvis man ikke kan tyde riktig tilstands av batteriene, så vet man heller ikke når disse må få etterladning. Ellers sulfaterer batteriene ganske snart og blir ødelaggt ganske raske. Og hvem som måtte kjøpe igjen en hele sett av 3 til 4 batterier etter bare noen få år, eller ha satt fast uten strøm i enten utehavn eller mitt på sjøen, den skjønner ganske rask hvor nyttige et fornuftig instrument er. Selv planlegging av energieforbruket og overvåkning av ladningen er mulig. Men ikke bare ladningen. Også funksjon av forbrukere. Man lage seg en liste om vanlig forbruk av alle forbrukere. Man seer så med en gang at noe er galt så snart man oppdager at f.eks. en pumpe, kjøleskap, lys m.m. trekker mer strøm enn de skal. Eller tar tilstands av batteriene når disse blir gamlere. En Sterling PMP1 beregner også effektiviteten av både ladning og utladning. Med det kan man også tyde indre tilstands av batteriene. For lite vann alene holder til å forandre effektiviteten av batteriene. Så får man senest når man skjønner forandringer anledning til å sjekke systemet slik at man unngår problemer, eller også før det blir riktig galt. Med en PMP1, måling av 8 kanaler og alle fleksible muligheter som den tilbyr blir det ikke noe problem med perfekt overvåkning. Og hvis man ser på priser som f.eks. 1600,- for en vanlig 2-kanalmåler, men kan får en 8-kanalmåler som er i tillegg effektivere for bare en tusenlapp mer, da finnes det faktisk ikke noe spørsmål igjen. Båt koster alltids penge. Spørs er bare hvordan man bruker disse penge og hvor nyttige det er. Nyttig og nødvendig er en fornuftig måler på båten i alle fall, senest når det ikke bare finnes en påhenger som kan håndstartes men utstyr som krever strøm og fordeling. Ha det fint så lenge. Jørg
×
×
  • Skapa nytt...