Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

SvenBertil_J

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SvenBertil_J

  • Placering
    Fänrik
  1. ungefär lika många som för att skruva i en glödlampa. http://www.fendern.se/propeller/index.php?act=ST&t=4348&f=48&view=findpost&p=65150
  2. Hej Steve Jag tror du är inne på rätt linje. Men som seglare tycker jag det är lite orättvist att bara vi skall beskattas. Vi betalar ju mycket i bränsleskatt också då vi ju för det mesta går för maskin. Varför inte beskatta efter den höjd som båten har så blir det en lite utjämning. Vi kan ju alltid spar gebnom att segla mer. Vinden är ju fri - änn så länge.
  3. Hej Rexco Motorbåtar är väl inte min grej, med tanke på snipor. Har du hört talas om segelbåtar. En sak som jag undrat över. Vad är det för intresant med att åka 30 eller 55 knop?
  4. Hej Rövarn Jag har färdat över dessa områder och mer där till i 4-5 knop och för mig har den låga hastigheten aldrig varit ett problem. Det jag egentligen menar att det borde vara kompetenskrav för att köra snabbgående båtar. Vilket är värst, en 5,8 m motorbåt som går i 40 knop eller en Maxi77 i maxfart?
  5. Hej Rexco Alla båtar är det nog inget problem med. Däremot blir det ett överkott på fartvidunder. Smälta ned dem går nog inte. Det kanske går att riva dem till pulver och blanda i det när man bygger snipor. Men som man brukar säga i Strömstad så trur jâ att jâ drider i´ t, men Skee ä väl inget pen´ t ställe å dra te.
  6. Hej Rövarn När man började diskutera båtkörkort gällde det, om jag inte missminner mig, de fartdårar som vräker sig iväg i en hiskelig fart utan att ta hänsyn till andra. Varför man skall färdas så fort på sjön har jag aldrig förstått. Jag har för mig att det finns ett gamalt ordspråk (?) som säger att man inte skall färdas fortare än en häst skall springa. Med tanke på att det faligaste sättet att färdas är bilkörning så är nog en lägre hastighet på våra vägar (åtminstone på de flesta) inte så dumt. Jag kör 20 - 30 mil om dan i mitt arbete, så man lever farligt varje dag.
  7. Hej Gedda Efter att ha kollat på MG under några månader, tror jag inte att menar mycket med det som skrivs. På en punkt har nog Steve rätt. Jag skrev 8 knop. Jag borde kanske ha skrivit 12 - 15 knop. Att det blev 8 kanske bror på att det är den högsta hastigheten jag har färdas i med egen båt och då bara vid ett tillfälle. Min marchfart brukar ligga runt 4 -5 knop.
  8. Hej Steve Det var nog mer genomtänkt än vad de flesta av dina inlägg brukar va
  9. Ser ju väldigt blankt och fint ut, MEN - samtidigt halt och livsfarligt. Jag föredrar obehandlat teak på ytor dår man går. (teak på däcksytor där man går är egentligen det dyraste sättet att förstöra ett bra däck) Håller i övrigt med Gedda och Jonke-66. En halvmatt enlkomponentslack för att fräschaupp inredet
  10. Beträffande båtregister och båtkörkort. Hade inte en generell hastighetsbegränsning på tex 8 knop inom Sveriges territrialvatten löst många problem? Dessutom att båtar som kan överskrida den hastigheten med 50% varken får innehas eller saluföras.
  11. Jag läste en bok för några år sen om en kille, jag tror han var från Ljungkile, som gick till medelhavet mm med sin fiskebåt. Om jag inte missminner mig stack han från ett trasligt äktenskap, konkursmässig firma mm. Jag tyckte boken va intresant, då den avvek lite från de vanliga långseglingsberättelserna. Letade lite på nätet men hittade inte boken. Lånade den på bibloteket. Om jag kommer ihåg skall jag kolla nästa gång jag kommer dit. Hittar jag den återkommer jag med titel och författare.
  12. Bättre att spilla ut halva groggen när du kör över Marstrandsfjorden, än att glömma groggvirket på systembolager i Borås. Eller gör som jag, segla i 4 knop och ha en balansupphängd glashållare.
  13. Hej Kellander Det spelar väl ingen roll vad som är tillåtet eller inte tillåtet om man själv DÖR på kuppen. Ännu värre är det väl om någon annan dör för att jag gjort något, som jag inte har en aning om hur det egentligen slulle ha varit gjort. En människa klarar att få 30 milli Apere genom kroppen. En landströmsanläggning är ofta säkrat 10 A. Långa ledningar mm kan göra att utlösningsvillkoret inte uppfylls. Jag hade en gång en arbetsgivare som ofta sa; Pojkar, det gör inget om det ni gör inte fungerar - det kan jag alltid ordna, Men se till att är riktigt jordat - för är det inte det så är det, inte säkert att jag kan ordna följderna. SvenBertil
  14. Vad är det för båthandlingar du tänker på och vad skulle det ha för betydelse?
  15. Hej Jag har för mig att jag sett en sida om ferrocementbåtar som kanske hade varit intresant för dig, men hittade den inte. Däremot denna. http://www.lystsejleren.dk/ferrocement/ Jag har lånat en bok i ämnet på bibloteket för länge sen också.
×
×
  • Skapa nytt...