larsnyander
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm larsnyander
-
Placering
Kadett
-
problemet har efter många om och men konstaterats. Det har fastnat partiklar i flödar nålen i en av förgasarna samt automatchokens flödarnål. En ny vro pump och en annan massa småsaker som blivit bytta senare funkar det perfekt. kostnaden satnnar på vropumpen montering 10000, felsökningar samt materiel 6000. total 16000 kronor. nu går den som en klocka.
-
verkstaden har efter 13 (!) timmars felsökning fortfarande inte hittat orsaken till att den inte varvar ut.Alla mätbara värden ska enligt mekanikern vara perfekta. alla cykler som kan mätas upp har klarat sig, stroboskop kollat alla cylindrarna efter tändproblem vid olika varvtal... det enda de kom fram till var att VRO pumpen behövde bytas... vilket de började med... båten gjorde strax över 40 knop när jag plockade upp den i höstas nu, utan att ha bytt eller alternerat något, gör den 10 knop mindre!!!?? verkstaden nämde något om att det inte kan vara något annat än powerpacken då de kontrollerat allt annat... det e minst tio loppor till... Fick på omvägar höra att det kan vara en skadad powerpack. Kan det vara det? kan man få tag på garanterat hela men begagnade powerpack någonstans?
-
tjena. den larmade för att den inte kunde smörja tillräckligt eller att den inte fick ett korrekt bränsleflöde. Vattnet kan utan tvekan ha orsakat detta... montera i ett vattenavskiljarefilter! du kanske fått kondens i tanken under vinterförvaringen? en ny VRO pump kostar ca 7500kr, ett filter ca 1000kronor. lycka till lasse
-
verkstaden har efter 13 (!) timmars felsökning fortfarande inte hittat orsaken till att den inte varvar ut.Alla mätbara värden ska enligt mekanikern vara perfekta. det enda de kom fram till var att VRO pumpen behövde bytas... båten gjorde strax över 40 knop när jag plockade upp den i höstas nu, utan att ha bytt eller alternerat något, gör den 10 knop mindre!!!?? Fick på omvägar höra att det kan vara en skadad powerpack. Kan det vara det? kan man få tag på garanterat hela men begagnade powerpack någonstans? motorn jag har är en johnson 150hp -96 tacksam för svar lasse
-
låter som mycket riktigt som ett problem medd topp packningen... börja där!!
-
som nybörjare behöver du inte ha den bästa utrustningen, 1500 kronor kommer du få ett start jkit för med ett par olika jerkar.. sen får du prova dig fram till längd och styvhet i spö, jerkarna beror på var,när,efter vad och i vilka vatten du fiskar i... kolla på tex berras.se, lasse
-
söder om helsingborg, överallt hur mycket som helst. Från land, från båt. Mete , pilka, kasta, fluga...... nemas problemas!!
-
har efter många om och men fått ge mig och har lämnat in min motror på verkstaden (johnson 150). efter ett samtal från verkstaden där de sa att de hittat problemet, en pump som styr mängden bensin samt mängden olja som går in i motorn, blev jag lycklig och tänkte att det skulle bli skönt att ha detta avklarat. när jag hämtat båten från verkstadens brygga och tar ut den för en testrunda märker jag att problemet kvarstår. den vill fortfarande bara varva ut i en form av ketchup effekt samt att den knackar i cylindrarna vid maxeffekt... nu blir jag rädd för var prislappen ska sluta på då jag idag betalade över 10 000 kronor för arbetet hittils. har ni några tips på vad det kan vara? jag har satt i vattenavskiljare, bytt till championstift, dränerat förgasarna..... HJÄLP!!! lasse
-
tack ska genast prova!! hoppas!!
-
har försökt få rätt på min johnson 150... som inte vill gå rent... kondens i tank - k-sprit, kört igenom allt och hällt på ny soppa. förgasarspjällen - hällt rengörning till förgasarna via en akut- flaska. och okulärbesiktigat dem, dränerat dem... vattenavskiljarfilter - nya stift - först NGK gick inte bra, sedan championstift. nu har den börjat knacka när den belastas, speciellt när man drar ner från topp-fart är det någon som har några tips på vad det kan vara???? måste jag lämna in den? det verkar bli dyrt.... lasse
-
hej och tack för respons!! jag ar som sagt satt in en vattenavskiljare. idag slängde jag i k-sprit för att få ut kondensproblemet.... efter att ha haft igång den ett tag tömde jag filtret i ett glas för att kolla färg... alldeles utblandat!! jag måste ha haft mycket kondens!!! jag hällde även i en akut flaska för rengöring av förgasare då det under vintern kan ha blivit belägg på spjällen... får se hur den går när tanken är helt tom och ny soppa kommit i den. apropå det här med dålig bensin... jag har för att komma från det problemet tankat upp i två omgångar med bensin från jet, är nu inne på andra tanken....... efter att ha provkört med diverse tillsatser i tanken låter den bättre men har inte återfått effekten till fullo, den vill fortfarande inte varva ut..den följer med upp på full gas men vill inte varva ut till max.... jag har en bella 640r med fast tank och tror att det smidigaste hade varit att tömma tanken men jag kan inte hitta var...???? vet någon var eller ar någon idè/tips???? finns det fler tips är jag tacksam Lasse
-
pillade lite med förgasarna igår och det var mycket riktigt vatten som kom från en av dem.... bör man plocka ner dem en och en för att konstatera att det inte finns skador på dem (läste något om beläggningar på bla lågfartsdelar) provar detta...
-
efter vinterförvaringen gjordes en sedvanlig översyn..... vid uppstarten av motorn gick den dåligt och ville inte varva ut varpå jag köpte nya stift, champion, (efter åtskilliga kommentarer om att johnson går bäst på dem). motorn vill fortfarande inte gå bra och börjar dessutom att knacka emellanåt. Pratar återigen med verksad samt som påpekar att det kan ha gått kondens i tanken över vintern.... visst, det kan vara möjligt så jag införskaffar mig en vattenavskiljare som jag monterar med hopp om att detta ska vara lösningen. - men nej...den går ännu sämre. det låter som att den tänder fel och den låter väldigt ansträngd fast den inte ger full effekt... finns det någon därute som råkat ut för samma sak eller har tips på hur jag kan åtgärda felet. lasse
-
hej allihopa. har en 150 hp johnsson v6 -97 som strular för mig... jag gjorde en mindre service i vintras med ny rigg olja samt nya tändstift men inget övrigt. när jag nu ska köra den känns det som att den inte vill varva ut och att den hoppar från max driv till ett läge där den stundvis vill varva ut... men inte kan Finns det någon som råkat ut för samma sak? Lars Nyander