Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

SwedenSF

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SwedenSF

  • Placering
    Landkrabba
  1. Nja, saker och ting förändras sakta men säkert. En nyckel till förändring är att man i Sverige ställer krav på ömsesidighet och ser till att dessa framförs av politiker. Ryska båtar får ju gå igenom Göta Kanal utan några som helst problem. Jag träffade norska generalkonsuln på mötet igår och betonade vikten av just detta. Och i och med att Petersburg tog emot Tall Ships Races i 2009 så ökar kontakterna och jag tror att politiker här i Ryssland också börjar inse det absurda i systemet. Att förändra saker och ting rent praktiskt, speciellt här, är en lång process, men som jag skrev så tror jag att det kommer att ske på 5-10 års sikt. Nja, på sajten finns det väsentliga även på engelska: http://rusarc.ru/blog/2011/02/adventure_race80dg/ Numera finns även översättare på nätet. Dessa är långt ifrån perfekta men de översätter ryska-engelska tillräkligt bra för att få en uppfattning om vad något handlar om. Angående villkoren så är läget som följande: Reglerna i ryssland kräver en lots per utländsk båt på ryska inre farvatten, vilket blir dyrt. Man förhandlar om att det ska bli en lots per fyra båtar. Om detta går bra så ska det även gälla tillbakavägen. Jag hör av mig när vi får mera info.
  2. Ja, det är möjligt att återvända från Arkhangelsk. Den enda frågan är de ockeravgifter för lotsning som man har flaggat med men det är en förhandlingsfråga som verkar vara på väg att lösas. I varje fall så ska avgiften på ¤2000 per båt täcka lotsavgiften på ditvägen. Var på en presentation om projektet idag. Fyra utländska båtar har redan anmält sig, bl.a. från Tyskland, Tjekien, och Lettland. Fick även reda på att det är möjligt att anmäla sig även efter den 1/3 men man bör inte dröja för länge eftersom det tar ryska byråkratin 60 dagar att utfärda ett tillstånd för en utländsk båt att segla in i rysslands inre farvatten.
  3. Hej alla! I juli-augusti i sommar så ordnas en regatta i norra ryssland. Regattan ordnas av RUSARC, företaget bakom Peter I - båten som satte rekord förra sommaren genom att vara först med att segla både nordost- och nordvästpassagen under en säsong. Regattan är uppdelad i två etapper Etapp 1: Cruise in company (ej tävling). Datum: 1/7 - 16/7 2011. Rutt: S:t Petersburg - Ladogasjön - Onegasjön - Vitahavskanalen - Solovki - Arkhangelsk. Inga speciella krav finns på båtar för att delta i denna etapp. Etapp 2: (Tävling). Datum: 17/7 - 18/8 2011 Rutt: Arkhangelsk - Russkaya Gavan (Novaja Zemlja) - Mys' Zjelanija (Novaja Zemlja) - Franz-Josef Land - Spitsbergen - Tromsö. Tekniska kraven för att delta i denna etapp finns att ladda hem här: http://rusarc.ru/wp-content/uploads/techeng.pdf Anmälningsavgiften är ¤2000 per etapp eller ¤3700 för båda (fast logistiskt sett det blir nog rätt svårt att endast delta i etapp 2). Kort sagt är detta en rätt unik möjlighet, främst eftersom Rysslands inre farvatten är enligt lag stängda för icke-ryskflaggade båtar. Det verkar som att reglerna kommer att luckras upp i framtiden men det lär dröja 5-10 år till. Efter Sovjets fall så har endast ett 10-tal utländska båtar seglat här, och inga svenska vad jag känner till. Allstå blir (eventuella) deltagande svenska båtar historiska på sätt och vis. Bland platserna som man kommer att passera finns både Ladoga (Europas största sjö) och Onega, som både har stora skärgård liknande den längs Sveriges kust men som är oexploaterade på ett sätt som stockholms skärgård var för 100 år sedan, om ens då. Därutöver planeras besök i Kizji där den 28-meter höga träkyrkan ligger som byggdes utan en enda spik. Färden fortsätter genom vitahavskanalen - ökänd för att ha byggts av fångarna i Gulag. Därefter Vita havet med besök på Solovki - ön där en av rysslands största kloster ligger, idag åter verksam efter att ha varit en gulag-läger under sovjettiden I Arkhangelsk börjar tävlingen som tar båtarna till Russkaja Gavan' (Rysshamn) på ön Novaja Zemlja (Nya landet). Återigen en unik möjlighet eftersom denna ö är stängd till och med för civila ryssar (det går inga civila flyg hit). Här provsprängdes många kärnvapen under 50- och 60-talet, däribland den största i världshistorien (den sk. Tsarbomben). Jag har läst om hur hela berg förändrades efter jordskred till föjld av de underjordiska sprängningarna. (Det är dock osannolikt att man får besöka just dessa platser). Sedan Mys Zjelanija (Hoppets Udde) på norra änden av Novaja Zemlja. Här kommer man hjälpa till att städa platsen från all skräp som har samlats här från forskningsstationens verksamhet under det senaste halvseklet. Anmälningsdeadline är 1/3 2011. Officiell info finns på http://rusarc.ru/wp-content/uploads/invitation-to-the-Adventure-Race-80dg.pdf Hör gärna av er till mig om någon är intresserad. Jag är en svensk bosatt i S:t Petersburg och är beredd att hjälpa till med att ordna seglingen och ev. vara medlem i besättningen. Man kan även vara med som paying crew. Mer info finns här: http://rusarc.ru/wp-content/uploads/invitation-for-tourists.pdf Mvh, Andrei Svensson Senast ändrad av SwedenSF | 14 februari 2011 | 14:25
  4. Hej alla! Vad är de största dimensionerna (masthöjd, bredd, djupgående) för en segelbår som vill komma till Uppsala?
×
×
  • Skapa nytt...