Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

RalphEvert

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RalphEvert

  • Placering
    Landkrabba
  1. Idag har jag varit hos Plastskador & Montage AB, Svinninge Marina och fått en sats gelcoat som de bröt efter en liten provbit som jag hade med mig. JOTUN hade ingen koll på Dracos gamla färger och ingen annan plastleverantör heller. Nu är det löst!
  2. Jag håller på att snygga till min Draco 2000 HT och har handlat gelcoat för att lägga igen små hål. Ingen av de gråa nyanser jag testat stämmer. Finns det någon på forumet som har ett gelcoat nummer som är för däcket på Dracon?
  3. Styrbordsbogar är mer effektiva än babord på norra halvklotet! Skota planare på babordsbog!
  4. Den förhöjda kompressionen kan ha en förklaring som inte berörts av någon annan i denna tråd (så vitt jag kunnat se vid en snabb koll), nämligen att kolven har lågt i tak, dvs någon kan ha planat antingen cylindern eller toppen så att minimåtten understiges. Försök att ta reda på vilket mått du har mellan kolvens övre dödläge och toppen. Det kan ske t.ex. med att sticka in en bit grov lödtenn i någon lämplig öppning, kör sedan med handveven runt svänghjulet. Det plattar till lödtennet (som är mjukt) och du kan sedan med mikrometer se hur högt i tak som du har i cylinderloppet. Om måttet är för litet kan du råka ut för att topplockspackiningen utsätts för ett alltför högt tryck vilket i sin tur kan innebära att du blåser packningen med efterföljande kraftlös och svårstartad motor. Uppgift om korrekt mått finns säkert i verkstadshandboken från Volvo Penta.
×
×
  • Skapa nytt...