-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jjstone
-
Placering
Kadett
-
Tack för hjälpen Skissen var användbar. Då ska jag leta vidare efter rätt artikel
-
Jag har införskaffat mig en Styrpulpetsbåt med en Johnson 50 hkr. Håller som sagt på och förbereder för sjösättning. Vad beträffar motorn så skulle jag kolla Anoden för att se om den måste bytas ut inför säsongen. Jag synar av motorn utan att hitta Anodens placering. Då är min fråga vart har anoden blivit placerad. eftersom den inte är synlig. kan det vara så att den är monterad efter propelleraxeln och på så vis skymd av Propellern.. Hade en 30 hästars Johnson för länge sedan där satt Anoden placerad strax ovanför växelhuset. Någon vänlig själ som känner sig manad att förklara vart Anoden kan varaa monterad eftetrsom jag inte har upptäckt någon när jag synat av motorn utvärtes
-
Hej ! Jag har liknande projekt på gång fast på en Ryds 475 GT. Jag har kollat in lite olika alternativ på lanternor om vad som kan passa bäst för just min båt. Seasea har en lanternstång som är trefärgad dvs runtlysandetopp samt SB BB som sitter placerad lite längre ner på stången. Stången har snabbkontakt. nackdel med denna är att man kan skymma lanternan. pris 900 spänn. jag har ett uttag på akterspegeln som är förberett.och passar till detta alt 2 är antingen en popupplanterna i eller en plattare kombilanterna watski artnr 65812-8 i fören. tillsammans med en runtlysande på stång i aktern. Gällande popuppen kanske man får göra hålet större i fören där den ska tryckas ner. Jag har ju uttag i både för och akter. men har ingen ström fram. kanske förre ägaren kopplat ur. där måste jag kolla kablar om dom är hela samt vilka kablar som går till vad. hur dom är ihopkopplade om kablarna går över säkringsarna vid pulpeten. eller om annan säkring finns i batteriutrymmet lite och kolla. Hur ser det ut för dig ha du förberedda uttag för lanternor eller måste du montera från scratch? Som sagt i den fas jag är i nu är att kolla upp kablar. sen blir nästa steg i att hitta den bästa lösning på förlanterna om jag nu vill ha popup varianten eller den andra. popupen är ju några hundralappar dyrare fast ganska praktisk. när lanternan inte används är den ju nedtryckt ingen snubbelrisk typ. den andra lanternan visserliggen billigare men risk finns at man kan trampa fel på den och den spräcks. vi höres under arbetets gång med tips råd mm ha det
-
Den gamla befintliga kabeln som låg mot förbrukar batteriet var 6mm2. Min undran är funkar det ua med tanke på nya generatorn. Kan nämnas att kablarna mot startbatteriet har en större area minst 12 - 16 mm2 mellan Gen till Solenoide på startmotorn. från startmotor till batteriet är kabeln minst 35mm2
-
Tack ni båda för tipsen. Tror jag lägger B+ mot startbatteriet som Anders föreslår. Nya kablar ska kolla area mm på befintliga kablar om dom är anpassade för en Generator med större ström uttag. gamla var ju bara på 35 A medans den nya är på 70 A.
-
Som sagt enligt skissen så ligger B+ mot Startbatteriet. och förbrukaren på andra sidan reläet. Då kör vi så tack för tips och hjälp
-
Denna kanske hjälper ang kontakter: Polerna på Generatorn vet jag hur dom ska kopplas och hur dom ser ut på min generator frågan var om B + på generatorn skulle kopplas mot startbatteri eller mot förbrukar batteriet samtidigt som B + kopplas mot skiljereläet.
-
Köpte ny Generator samt fick ett skiljerelä med på köpet eftersom jag har dubbla batterier dvs start resp förbrukare. Skillnaden mot gamla generatorn är att nya generatorn endast har en B+ pol. själva B+ ledaren ska ju läggas mot skiljereläet och mot något av batterierna. men mot vilket av batterierna. Rent spontant så tycker jag man ska lägga + ledaren mot förbrukaren så strömmen går över förbrukaren. Samtidigt känns det som att man vill ladda upp startbatteriet efter start och tycker man borde lägga + ledaren mot startbatteriet. Huruvida resp batteri laddas regleras ju av skilje reläet. Egentligen borde det inte spela någon roll mot vilket av batterierna man lägger B+ ut från generatorn mot relä och batteri. Eller gör det det?? tacksam för lite tips och synpunkter innan man börjar klippa och skarva i kablarna. En fundering 2 gällande B+ kabeln Gamla Generatorn var på 35 A den nya är på 70 A. Bör man byta ut kabeln mot en större kabel som tål mer Ampere dvs upp till 70 A. Är lite nojig för ev kabelbrand om laddkabel skulle vara under dimensionerad
-
Hur som helst konstaterat att batterierna inte tar upp någon som helst laddning. Så jag köpte helt sonika en ny Generator som skall installeras och monteras i helgen. och hoppas det fungerar. Anslutningarna skiljer sig lite på den nya mot gamla generatorn. Har bara 1 st B+ anslutning. Men har dubbla batterier. Fick ett skiljerelä på köpet som jag har lite funderingar kring hur man ska ansluta. Undran är om man ska lägga förbrukarbatteriet eller start batteriet direkt på B+ med ledare till reläet. Jag tycker att förbrukar batteriet känns det som är rätt. Samtidigt som man vill att startbatteriet ska ladda upp sig efter. Eftersom nya generatorn är starkare 70 A mot tidigare 35 A bör man kanske säkra med större kabel
-
jjstone började följa Laddlampa lyser
-
när motorn går har nu laddlampan börjat lysa. den slocknade temporärt en liten stund men tändes åter. detta hände vid gång. generator rem kollad ua. lite tips gällande fortsatt felsökning. Ska jag satsa på en ny laddregulator eller har kanske generatorn pajat. kabelanslutningar kan felet sitta där någon anslutning som det är glapp i eller att det inte jordar som det ska. Som sagt gamla grejor kan paja har en VP AQ 140A Någon som haft liknande problem med sin gamla motor
-
Avslut av ärende. Gjorde ren värmeväxlarinsatsen med Citronsyra. Monterade ihop värmeväxlaren + investera i en ny termostat fungerar som smör i solsken efter detta. Kylproblem löst. Det var mycket beläggning i insatsen vilket säkert bidrog till dålig kylförmåga
-
Försöker jag nya tändstift till min VP AQ140A. Okej jag kan ju köpa direkt av Volvo men känner jag vill pressa priset en aning. Efter diverse sökande på nätet hittade jag ett Champion stift som heter RN9YC och finns hos Båtaccenten. katalog kopplat till till VP AQ140A. Fick även tips om ett annat Champion stift som heter RN7YC. Beteckningen ligger ju nära det andra stiftet skillnaden m,ellan stiften är elektrod avståndet 7YC har ett kortare elektrod avstånd 0,58-0,71 mm mot 9YC 0,74-0,89 mm i avstånd.frågan till er här på forumet är kan jag använda båda stiften? Eller har elektrodavstånden betydelse för jämngång, startögonblick mm För övrigt så har ju båda stiften samma gänglängd, diameter storlek mm. Endast elektrod avstånd som är olika. Någon som kan ge ett bra svar på det här med tändstift alla svar emottages
-
har en Utter 690 med en VP AQ140. Ett återkommande problem som jag inte fått bukt med är start av motorn när motorn är sk halv varm. Vid kallstart inga problem, likaså vid start ca 5 - 10 min efter att stängt av motorn. Men vid start av motor ca 1 timme till 3 timmar eftrer att motorn stängts av. Är den jäkligt tjurig att starta. Efter mycket om och men brukar den starta. Men man vill ju inte riskera att dra ur batteriet vid varje start tillfälle och den inte startar. Har fått tips ånglås att man kanske måste isolera insuget mot förgasaren. eller om insugs luften är för varm. Såg en annan grej på ett forum att tändningen kan stå en aning fel. Så vad göra försöka komma tillrätta med problemet. Suger motorn tjuvluft? Kanske göra ren filtren? Justera tändning? Ny motorrumsfläkt? Eller byta tändspole? Eller se över ev isolering mellan förgasare och insugsrör. Tacksam för tips och idéer så man kan lösa problemet
-
Tror jag ska se över motorrumsfläkten. Vid närmare eftertanke så verkar fläkten ha dåligt drag kanske sjunger på sista refrängen. I alla fall så man får ut gammal varmluft och in med ny fräsch luft när man ska starta igen. att köra med fläkten på under gång kanske är överkurs men kan tjäna sitt syfte främst under varm sommardag. kan man få det att lira med detta så är det ju bra om inte får man försöka ge sig på ånglåset och isolera mellan grenrör och förgasare. vilket får bli steg 2.
-
Har startproblem med min VP AQ140. Startar bra när man kallstartar. men om man stänger av motorn efter att ha kört den en stund och sedan återstartar. Då är den jäkligt tjurig att vilja starta igen. I bland är man nästan orolig att man urladdar batteriet pga startförsöken. När den sedan går igång på typ sista försöket så verkar han bluddra lite typ att choke var aktiverad. Vart ska man felsöka för att kunna komma åt problemet. Är lite inne på luften i motorrummet att blandningen inte är bra luften är för varm. Kanske att man måste fixa bättre luftcirkulation i motorrummet tacksam för tips och vidarediskussion hos hjälpsamma själar på detta forum