Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

Widde

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Widde

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hittade följande på http://www.sailtalk.net . Vet inte källan men låter trovärdigt. Ton-siffran kommer från en av de gamla havskappselingsmätreglerna, jag kommer inte ihåg om det var RORCeller liknande. Man hade en formel med längd bredd vikt segelytor mm, och som resulterade i ett slags ekvivalent viktmått. Senare användes IOR, som gav ett slags ekvivalent tal uttryckt i fot. Eftersom det historiskt fanns ett antal gamla cups dvs. pokaler för de gamla ton-båtarna som man ville fortsätta att tävla om med IOR-båtar, så lade man in fasta översättningar mellan max ton-tal och max fot-tal. Så fick vi då s.k. halvtonnare där max fick vara 22 fot IOR (tror jag det var). Enligt IOR och översättningarna enligt ovan kan alltså en båt typ J24, vikt 1100 kg, ha högre ton-vikt än t.ex. en Ballad, vikt 3500 kg. IOR ledde egentligen till båtar som i förhållande till sin längd och vikt hade låg maxfart, men som i gengäld gjorde denna fart även i lätt vind. På kryss funkade IOR-båtar dock ganska bra. Eftersom de dessutom ofta hade rätt djupt skrov så gav de rätt bra innervolym i mitten med ståhöjd. Allt som allt ganska bra familjebåtar. Efterhand urartade det hela när konstruktörer alltmer listade ut hur man kunde lura IOR-regeln, eftersom det var för få mätpunkter på skrovet och en alltför enkel formel. Med tillkomsten av billiga datorer utvecklade man senare de modernare reglerna med massor av mätpunkter och en reguljär simulering av båtens egenskaper. Det funkar väl hyfsat som rättvis mätregel, men det leder oftast till båtar med låg vikt och massor av segel som kräver en stor besättning på relingen för att funka bra, alltså kanske inte bra familjebåtar.
  2. Ur Granboken http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html En masthead rigg ska luta ungefär en mastbredd bakåt, medan en partialriggad båt ska ha cirka två till fyra mastbredders lutning vid förstagsinfästningen, ofta mer. Ingen av riggtyperna får någonsin luta framåt! Varför vet jag inte riktigt...
×
×
  • Skapa nytt...