-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm vtuomola
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Har själv en Buster XL (-02) med 100hk fyrtakts Yamaha (-99). Har som bäst kommit upp till dryga 41 knop. Båten är mycket pigg och accelererar snabbt med denna motor fastän jag har propeller med stor stigning. Enda felet med motorn är vikten. Bustern är konstruerad för gammaldags tvåtaktare så 100F är ca 40kg för tung. PS. Youtube länken är av en äldre modellens XXL. 150hk skulle vara på tok för mycket för en XL. Köregenskaperna klarar inte över 100hk enligt min opionion. -ville
-
Hej, Jag köpte min Buster XL Yamaha F100 begagnad och det kom ProPulse med. Ett blad lossnade i hamnbassängen, jag antar att det tog i bottnen/virke i vattnet eller dylikt. Jag skaffade nytt blad. Har haft en bottenstötning sen dess och det blev duktiga repor i bladen, men inte så mycket mer än det blivit i en alupropp. Under sommaren prövade jag olika stigningar och kom fram till följande: Lägre topphastighet än med Yamaha alupropp (ca 3 kn) Stigningen inverkade inte på så mycket annat än varven vid marschfart Med större stigning blir varvtalen naturligtvis lägre vid motsvarande hastighet Jag kör alltså nu med Yamaha alu propp, men har ProPulsen med som reserv i båten. -ville
-
Det är alltid trevligt när någon annan är av samma åsikt som en själv, jag har precis samma uppfattning om insprutning som du Insrutningssystemen blir hela tiden bättre, likaså bränslefiltren, men för tillfället tror jag min förgasarmodell inte behöver skämmas. -ville
-
Ja, jag tror det var i Kippari (finsk motorbåtstidning) som det var tal om hur känsliga insprutningsmunstyckena är för orenligheter, det är väldigt viktigt att ha ordentliga bränslefilter. Förgasare klarar lite större skräp i bensinen. -ville
-
Jag snackar enbart om 4-takt, dvs 4-takt förgasare mot 4-takt insprutning. Frågan om direktinsprutade 2-taktare mot 4-taktare är en annan femma och kanske den mest omdiskuterade frågan. Men tillbaka till saken... Insprutningens största fördel är väl noggrannheten med vilken man kan styra bränsletillförseln. Det går helt enkelt inte att få förgasare lika noggranna. I en gräsklipparmotor/motorsågsmotor är förgasare okej; man behöver bara två lägen på gasen: on/off. Men på t.ex. en båtmotor där man vill ha en steglös skala leder det till ganska invecklade konstruktioner på förgasarna. Insprutningsmotorer borde också vara mera bränslesnåla eftersom man kan kontrollera bränsletillförseln mycket noggrant. Men det jag vill komma med är att i fallet Yamaha F100 är skillnaderna så vitt jag vet ganska små. Det vill säga, antingen har Yamaha gjort förbaskat bra förgasare eller så gör de dåliga insprutningsmotorer -ville
-
Jag menade just utbyte av hela motorn, men vad jag egentligen ville locka fram var diskussion kring förgasare vs. insprutning. I det långa loppet är det klart att alla motorer blir insprutning, precis på samma sätt som utvecklingen gått hos bilmotorer. Men frågan gällde mera nuläget, dvs är nya Yamaha F100 en bättre motor än den tidigare? FÖRGASARE plus beprövad teknik mekanisk minus mekanisk (inställningar mm.) INSPRUTNING plus bättre minus nyare tillämpning i båtmotorer känsligare för orenligheter i bensinen Bensinförbrukningen, ljudnivån och toppfarten vill jag minnas är på samma nivå hos båda modellerna, accelerationen blev aningen bättre med insprutning. Jag har inga tankar om att verkligen byta motor, men det är roligt att diskutera. Det enda negativa med min förgasar modell är att vid fullt gaspådrag (från tomgång) blir motorn ibland och fundera en stund innan den far iväg , accelerationen går bättre om man lägger på gas lite mera försiktigt. Är detta en egenskap hos förgasarmodeller eller är det bara mitt exemplar? -ville
-
Hej, Jag är nykomling på denna sajt och är imponerad speciellt av Bryggsnack modulen! Har inte hittat något vettigt båtforum i Finland (jag är från Finland), antingen är forumen fulla med fullkomligt idiotiska inlägg, eller så finns det inga inlägg... dessutom passar svenska bra för mig Men till saken: Jag äger en Buster XL med Yamaha F100 (årsmodell 1999), dvs. den med förgasare. Insprutningsversionen introducerades så sent som i fjol. Vad anser ni om förgasarmodellen jämfört med insprutning? En version av orsaken varför insprutningen kom först i fjol (andra båtmotortillverkare har ju haft motsvarande redan tidigare) var att det inte fanns någon orsak att byta. Förgasarna fungerade så bra att det inte var någon vits att byta, men i dagens läge klingar ordet förgasare så gammalmodigt att Yamaha var tvungen att uppgradera. Jag inser att insprutning ger nya möjligheter att datorstyra motorn samt andra high-tech tillämpningar, men är det någon praktisk skillnad mellan förgasare och insprutning? För de som läser endast sista raden: Borde jag byta ut min förgasar F100 mot en insprutning? -ville