Hej.
Jag har med intresse följt synpunkterna på delad båt.
Kompisen som Jonas referar till är jag.
Vi är två familjer som delat båt i snart fem år utan problem.
En stor fördel är det ju om man känner varandra sedan tidigare, då bör det inte bli några överraskningar om vad man är för personer gällande ärlighet, ordningssinne, kunnighet mm.
Det vi sedan gjorde var att skriva ett mycket utförligt avtal med saker som:
· Utnyttjandetider
Vi kör veckovis med byte måndagar kl 08,00, då skall båten vara urstädad, ha minst ¼ tank bränsle (=250L) samt vattentanken fylld. Semesterperioden delar vi upp i två 3veckors block som bestäms på vårvinterns skepparmöte (vi har 4möte/år).
· Ekonomi.
Vi delar kostnader för alla inköp inklusive bränsle 50/50
När vi använder båten blir vi skyldiga den andra parten 100kr/gångtimma (=bränsle slitage), ekonomin görs sedan upp vi ett skepparmöte som vi har 4ggr/år. Har vi alltså kör exakt lika mycket blir ingen skyldig den andra något.
· Arbeten/nyinvesteringar.
Vi höstens skepparmöte upprättas en åtgärdslista där punkterna fördelas mellan oss på ett så rättvist sätt det går, punkterna får också ett senaste färdigdatum.
· Eventuell önskan från någondera parten att kliva ur.
Vi har på ett mycket tydligt sätt reglerat hur det skall gå till om ena parten vill kliva ur samägandet.
· Med mera..
Vi var också hel överens om att vi måste ge och ta en del om detta skulle fungera (som i ett bra äktenskap).
Vi kom också överens om att vi skall se det som att vi lånar båten av den andra parten dom veckor vi har den och att vi inte har någon båt när den andra parten har den. Vi får alltså inte ringa och fråga om vi kan ta den när det inte är vår vecka, däremot skall den part som har veckan kontakta den andra parten om dom vet att dom inte kommer att utnyttja den.
Detta har fungerat alldeles utmärkt.
LEG