Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Ollfel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ollfel

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Eilean! Bra tips som jag skall ta till mig! Här är några konstigheter som jag klurar över: Kufiskt nr 1: Det finns inget stag mellan masterna, vilket jag fått för mig att det borde vara, eller hur?? Kufiskt 2: Akterstagen på stormasten hänger som lösa medskick trots att de är maximalt inskruvade med vantskruvarna. Det finns heller ingen spänningsanordning till dem. Jag förmodar att det har med förstaget att göra, men är lite osäker på det. Det finns dessutom ett förstag som placerats ca 1,5 m akter om fören med en spännare typ storskottaljor. Hade det inte suttit så högt upp i masten skulle jag kalalt det babystag, men jag är lite osäker här också. Jag har svårt att se att det skall gå att få masten att luta mer framåt, eftersom den främre rullen, sätter vissa begränsningar. Kufiskt 3: Stormastens vant är flyttade från originalfästena, dvs röstjärnen, till fästpunkter på utssidan av relingen. Visserligen med som det ser ut, kraftiga rostfria längsgående järn som anhåll. Det känns något märkligt, så jag funderar på att flytta tillbaka dem till sina originalplaceringar. Vad tror du om det?
  2. Varför stoppa huvudet i sanden? Bättre att räkna och inse hur mycket det kostar. Dividera sedan med varje timma du använder båten, mekar med den eller bara tänker på den. Då kommer du att inse att det är ganska billigt. Det förutsätter förstås att man inte satsar på det vräkigaste man hittar och att man inte måste låna upp hela investeringen. Vad kostar en semestertripp till Thailand för fyra personer? Med en normal båt kan man säkerligen ha både tre och fyra semesterveckor med havsutsikt för de pengarna. Det intressanta med båten är ju också att ju mer du använder den desto billigare blir det per utnyttjad dag. Mitt tips är alltås att räkna och använda båten så mycket man hinner.
  3. Tack för tipset, Toaen! Lite svårt dock att pendla till bästkusten för några timmars kurs. Det verkar inte som om SXK S:t Anna - kretsen, som jag är medlem i, har satsat på denna typ av aktiviteter. Jag får väl leta vidare. MVH Olle
  4. Jag har en Yanmar 4-cylindrig dieselmotor, 4JH2E, som är utrustad med en förvärmningsenhet för insugsluften. Har någon lite fakta kring inom vilka temperaturområden insugsluften bör ligga? Normalt sett borde man väl inte behöva värma upp insugsluften alls, utan kanske snarare kyla ner den en aning. Det vore intressant att få lite synpunkter och funderingar om detta. Olle
  5. Har någon tips på litteratur eller annan fakta kring hur en ketchriggning skall göras för att bli optimal? Jag har nyss köpt en OC 35 som är riggad llite kufiskt och jag skulle vilja ha lite mer kunskap om det. Har googlat lite utan nöjaktigt resultat. Tack på förhand! Olle
×
×
  • Skapa nytt...