tommiz
Medlemmar-
Innehålls Antal
36 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm tommiz
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Årsmodell, enligt den bild jag skaffat mig är det så att 2450 blev 2455 men exakt vilket år vet jag inte men gissningsvis 84 -86. Vad som sen skiljer mellan de olika årsmodellerna har jag ännu mindre koll på. Mvh Tommy
-
Hej. Limma hellre än skruva gäller nog mer när man lägger solida tex teakdäck som kommer att utsättas för mycket fukt. Risken då är att det tränger in fukt genom skruvhålen som skadar laminatet. När det gäller en durkplywood så kan du mycket väl ha den lös om den ligger still ändå. Eventuellt kan man lägga någon gummilist under så den håller sig stilla och inte knarrar. Eventuellt nån enstaka skruv men jag skulle inte limma då det är smidigt att kunna ta ur durken för oljning, lackning eller utbyte när den blivit sliten och ful. Mvh Tommy
-
Hej. Jag har en likadan båt som du och har varit inne på samma placering av batterierna. Dels för att nuvarande placering känns så där samt att min båt upplevs som väldigt baktung. En tidigare ägare har nyttjat babords stuvfack i midkabinen till stereogrejjer och har i samband med installation kapat hål för kabel in till motorrummet. Därmed vet jag att du hamnar på lämplig plats i motorrummet om du sågar hål i den plywood som utgör bakvägg i aktuella stuvfack. Jag fixade lite med elen i min båt ifjol. Det blidde 4st Deka DC27(90Ah), ett för start och tre till förbrukning. Jag nyttjar skyllemarks skiljerelä och drog nya 35kvmm kablar direkt från generator till batterier. Jag kör mitt gamla originalkylskåp från -88 utan problem. Jag har iofs även en 40 w solpanel med maxpower-regulator. Jag tar tacksamt emot dina tankar runt el eller annat i vår båttyp (tommy.roininen@sogeti.se) och svarar självklart på frågor efter bästa förmåga. Mvh Tommy
-
Hur gjorde du med de vågräta skivorna som vilar uppepå dina nytillverkade stringers. Är de åxo gjorda av divinycell, epoxi? Mvh Tommy
-
Innanför knutbälgen hittar du stödlager med tillhörande packbox. Om knutbälgen läcker så skall det ändå inte komma in vatten i båten om packboxen är ok. Däremot gillar inte knutarna att gå i vattenbad. Mvh Tommy
-
Hej. Jag har haft 2 hardtops, en finnsport 540 HT och en Ryds 540 HT. Finnsporten är mycket lättdriven och stadig. Den är dock platt i botten och kan bli en aning hoppig vid sjögång. Rydsen går betydligt tyngre men är ordentligt stadig och praktisk med sin öppningsbara vindruta. Jag har även åkt både i Flipper 535 samt 575. Jag skulle helt klart rekommendera en 575 även om den inte är lika modern som 535an. 535 är smal och vinglig. 575 är betydligt rymligare och tål spring på skarndäck runt HTn utan att luta alltför mycket. Gällande motorval har jag inga rekommendationer mer än att 90hk och uppåt gör båtlivet roligare i en sån båt. Lycka till med båtköpet. Mvh Tommy
-
Hej. Jag vet inget om thunderbolt men vet däremot att Miragepropellrar brukar fungera bra på den här båttypen. Dessa propellrar har stor bladarea och lämpar sig för tunga båtar. Mvh Tommy
-
Du menar slutstegets remote-ingång. När denna matas med 12v slår slutsteget på. Du kan koppla den till tändningen eller mata den via en strömbrytare. Mvh Tommy
-
Vad menar du med en signalkabel? Slutsteg i bilkretsar drivs av hög- eller lågnivå. Högnivå är helt enkelt att man ansluter högtalarutgången på sin signalkälla till slutsteget. Vanligast nu för tiden är dock lågnivå med så kallad signalkabel med RCA-kontakter. Mvh Tommy
-
Det var som tusan, en sån är beställd ;-)
-
Hmm, det gäller att ni har väldigt små båtar eftersom radiosändarna till mp3-spelare har en räckvidd på ca 3 meter enligt vad jag läst mig till(väldigt svaga sändare). Dvs att alla båtar inom en radie av 3 meter från din fm-sändare kan poppa samma musik ;-/
-
Hej. Gällande ont i fötterna så kör jag fegvarianten med vindsurfingvåt-skor med gummisula, gubben har ju passerat 30 :-) Mvh Tommy
-
Fråga till Persk: Jag kikade lite på bilderna fån ditt bottenjobb och tänkte mig något liknande. Vi har ju båtarna i samma pöl. Vad motiverar att du INTE skall bottenmåla? Borde du inte få mindre beväxning med bottenfärg? I vår pöl blir det ju iofs mest bara en del brunt slem, det kanske ingen bottenfärg råder bot på. Är det värt pengarna att köpa färgborttagningsmedel eller är det slipmaskin som gäller direkt? Mvh Tommy
-
Hej. Jag har en 25 fots sea ray som jag nu ägt och kört en säsong. Denna säsongen var en prova på säsong och jag körde med den bottenfärg som tidigare ägare lagt på. Nu är säsongen snart slut och jag som är en sådan som brukar göra saker ordentligt eller inte alls kan inte bestämma mig hur mycket jobb jag skall lägga ned på botten. Jag velar mellan att epoxybehandla samt bottenmåla eller bara bottenmåla. I nuläget har botten en hård bottenfärg i botten och en fläckvis rester av en polerande utanpå denna. Båten går i min ägo i sötvatten. Är det overkill att epoxybehandla om jag inte har böldpestproblem? Oavsett vad jag väljer, skall all gammal färg bort innan jag lägger på nytt? Vilken bottenfärg skall jag ha i en insjö? Är det opraktiskt med vit bottenfärg? Kanske kan nån hjälpa mig reda ut begreppen medan jag snickrar båtbockarna. Mvh Tommy (dalarna)
-
Jag har planer på att göra om inredningen en del i min Sea Ray Sorrento 25 så maila mig gärna på tommy@palsgatan1.se om du hittar någon firma så är behjälplig på detta område. Jag har sökt en del på internet men inte hittat någon info om hur man brukar bygga upp stommar, stödben till dynor, soffor mm. Mvh Tommy