Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

GustavB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    175
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om GustavB

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för era svar. Efter att ha testkört motorn i en timme betalade jag tillbaka depositionen till han som hyrt båten. Jag tog fasta på rådet att det skulle vara svårt att bevisa när skadan uppkommit ifall det skulle bli problem i framtiden. Det finns ju gränser för hur mycket man vill lägga på kontroll av en 20 år gammal motor som jag köpte för 4500kr för elva år sedan . Får se till att förhöra mig bättre om potentiella hyresmäns kompetens i fortsättningen. Men är ändå glad över att jag fått väcka intresset för båtlivet hos några nybörjare.
  2. Japp, så är det. Hyrde ut båten i helgen och de har kört motorn, en 6-hästars Mercury från -96 på oblandad 95-oktanig fulbensin. Jag hade förstått gett tydliga instruktioner om alkylatbensin och 2% inblandning, men de tyckte alltså att det var bättre utan... Hursomhelst: jag har blandat i olja och kört ett tag och motorn går bra. Inga missljud på låga eller höga varv. Allt verkar alldeles som vanligt. Har motorn blivit räddad av oljeavlagringar inuti och den lilla mängd oljeblandad bensin som fanns kvar när de tankade, eller verkar den bara okej och en totalkolaps är att förvänta sig innan hösten? Finns någon här med visdom och erfarenhet?
  3. Jag vet inte hur det är nu men för två år sen var det billigare att beställa från tillverkaren i England. De var hjälpsamma både via mail och telefon. Leverans med budfirma direkt till dörren, fraktkostnad på ett par hundra är inte så mycket när färgen är så dyr .
  4. Man skall ju för säkerhets skull inte erkänna något, men jag "har hört" om en kille som målade coppercoat på segelbåten våren 2014 som har legat i vattnet sen dess. Färgen har inte varit underhållsfri. Det har vuxit en del brunt slem och grönt gräs som man måste tvätta bort med borste eller vindruteskrapa. Fördelaktigt dock att färgen är hård och blank och därför mycket lättare att göra rent än traditionell bottenfärg. Det är ungefär vad de säger på sin hemsida också, att man får räkna med att dyka under båten och tvätta åtminstone en gång per säsong. Sen efter några år skall man visst våtslipa lite lätt för att få fram ny koppar. Färgen lever alltså ungefär upp till förväntningarna änsålänge. Men det gäller då att inte ha för höga förväntningar.
  5. Det var vid fyren Kolebådan som båten plötsligt drev mot klipporna och snabbt slag blev nödvändigt. Pinsamt när man tvingar andra båtar att plötsligt väja. Dörjen hängde långt ut när alla andra båtar passerade, men inget fastnade som tur var. Makrillen nappade först på vägen hem mot Göteborg. Oftast blåste det ju friskt och gick för fort för makrillen.
  6. Bäst att låta generositetsprincipen råda. Han kanske bara felbedömde avståndet, och var säkert trött av ensamseglingen. Man mår iallafall bättre på sjön om man tänker så. Bättre än jag, som glömde dörjen i vattnet när jag plötsligt fick motvind och behövde kryssa genom Kungshamn . Det är det vi har vintersäsongen till. Att kontemplera våra misstag, göra avbön och bättring till nästa säsong.
  7. När jag gick kustskepparkursen fick jag lära mig att väjningsreglerna är annorlunda vid fritidssegling än vid kappsegling. Vid fritidssegling gäller att upphinnande båt har väjningsplikt under HELA omseglingsförfarandet, medan det vid kappsegling bara gäller tills upphinnande båt passerat midskepps. Reservation för att jag mycket väl kan ha lärt mig fel.
  8. Jag är expert på att gå på grund och har lärt mig det av min far men har inte riktigt kommit upp i hans antal än. Maxi 77:an klarar grundstötningar i hög fart väl trots att den är kortkölad, så skråvet har alltid klarat sig. Järnkölen behöver lite ny färg nästa vår bara. Det första som händer är att det smäller. Även en lätt grundstötning i låg fart låter förfärligt högt och i hög fart är det öronbedövande. Om alla sitter ner som du säger så kommer de inte att ramla, men när sitter folk ner i en båt? Att ramla in med huvudet före i ruffen och slå pannan i matbordet är en vanlig akrobatisk konst att utföra vid grundstötning. En annan är att tappa tallriken med mat man har i knät ner i ruffen. Ibland fastnar man på grunden, om det är en någorlunda platt sten. Då får man försöka gunga sig loss eller få hjälp av en förbipasserande med stark motor.Oftast kryssar man när man går på grund och har därför vinden emot sig som hjälper till att knuffa tillbaka båten till djupt vatten. Det viktigaste vid grundstötning är att snabbt byta ut flaggan mot en norsk. Folk tycker det är roligare då.
  9. Två små plåtar med en liten bockning in i skenan så att hålet täcks har förbättrat segelhanteringen avsevärt för mig. Att travarna nu kan åka hela vägen ner gör seglet lättare att beslå. Jag kan försöka ta ett kort
  10. Delvis sant, men inte bara. Tidigare var enklare tjänster billiga även med kvitto. Numera måste varje liten tjänst beställas via centralkontoret och sedan delegeras ner. Det medför givetvis administrativa kostnader. Jag har fått svar från Öckerö, Brännö och Donsö, alla vill ha över 2000 kr. Så fick jag svar från Amundö marina (Kindes), hos dem kostar det 1050 kr skiver han. Fantastiskt! Jag som alltid betraktat dem som de onda kapitalisterna som övertagit hamnar för vinstintresse...
  11. På min 77:a går luftintaget från sittbrunnen via en ventil till babords stuvfack med slang ner till durken. Luften kommer alltså ut vid pentrypumpen. Jag har en datorfläkt som suger ut luft från stickkojen in i babords stuvfack. Den går på solpanelens el. På så vis åker luften runt hela båten. Det finns även en elextroluxventil av klassisk modell strax för om masten. Förpiken är således inte särskilt väl ventilerad men är erfarenhetsmässigt alltid torr och fin ändå.
  12. Du svarar ganska bra på frågan själv i dina resonemang tycker jag . Kylvattnet till motorn tycker jag borde få ha en egen genomföring. Mest för att det känns tryggt, och så kan man stänga genomföringen till pentryt utan att riskera att göra fel. Annars är det som du skriver en avvägning mellan slanglängd och mängd genomföringar. För mig skulle gränsen gå kanske vid tre meter slang. Skarvar är bra mycket farligare än genomföringar enligt min erfarenhet.
  13. Har inte åkt upp dit än men om man behöver mycket kan det vara värt en tripp till skepplanda och gasoldirekt.se som fyller på flaskan för 25:-/kg
  14. Hejsan alla ivriga vårrustare! Min gamla maxi 77:a som legat i över vintern behöver lyftas upp för att slipas och bottenmålas och sen i igen. GREFAB har dock infört nya regler så nu kostar det 2400:- istället för 1000:- som det gjorde sist, och dessutom vill de inte göra det under maj månad . Är det någon som känner till något ställe med en kran inte alltför långt från Fiskebäck där man kan få bli lyft som sista båt på kvällen och nedsänkt som första båt på morgonen för ett rimligt pris?
×
×
  • Skapa nytt...