Gå till innehåll
fredag 21 mars 2025

Comfort4

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    352
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Comfort4 senast vann den dag 28 Januari

Comfort4 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

89 Expert

Om Comfort4

  • Placering
    Kommendör

Mina båtar

  • Båtens namn
    Johanna

Senaste Profilbesöken

3 217 profilvisningar
  1. https://sailingmagazine.net/article-163-elan-36.html finns lite filmer på youtube med
  2. Hej har inte så mycket att säga om denna båt, mer än att du hittar lite i sailguide, både lite data o ett par ägares synpunkter https://www.sailguide.com/batfakta/elan-36 samt lite data i sailboat data https://sailboatdata.com/sailboat/elan-36/
  3. Hej välj en hård och bra divinycell istället, finns i hela Europa, och tål vatten om det skulle läcka i framtiden
  4. hej tyvärr är det stor risk att batterierna är kass, men du kan nog inte lite på de gamla monitorerna BM-2 speciellt inte på gamla blyackar. sen att ladda med 0,8 amp verkar konstigt, även effekt angivelsen 350 WH, det är väldigt små batterier för förbrukning ?? här ser man fördelarna med den nyare tekniken, i detta fall hade BMS stängt av på ett Lithium batteri o skyddat cellerna, sen stämmer ju då batteri mätaren bättre ,när självurladdningen är mycket lägre, och framförallt konstant.
  5. har aldrig varit med om att vågorna slår i akterbryggan vid svajankring, inte vid annan ankring heller, har ju nu haft denna typ av akter i 6 år, seglar både på öppet hav och kust segling
  6. Hej vi har seglat 3 båtar utan öppen akter samt en med delvis öppen o den senaste med öppen akter o nedfällbar bad brygga, vi trivdes fint med att sitta inlåsta därbak innan vi visste hur det kändes att kunna öppna upp, skulle aldrig gå tillbaka till de äldre båtarna igen, det där klättrandet över pulpit o akterstag i vägen kan man vara utan
  7. Hej om man tittar i backspegeln så skulle alla längfärdsbåtar ha lång köl måttligt djupgående, o ve o fasa om de lyckades ta sig över 5 knops strecket. Men sen kom de mer moderna båtarna typ de ior ritade med smala aktrar o bredd mitt på, sakta börja man segla långt med dessa, de var ju ganska bra i sjön o farten ökade lite med, nu har ju i princip alla varv hängt på Europa varven, breda aktrar, raka stävar dubbla rattar, inte ens våra Orust varv har låtit bli denna nya design. Så merparten av långfärd idag går ju med Jeanneau , Hanse , Bavaria , Dufour osv, tror det var Benetau som hade gjort flest överseglingar. det gör ju inget om man får hyfsad fart på längre seglingar och sen trivsel i hamnar utöver , sen kan man ju behöva lägga en slant på att förbättra svaga punkter. Sen de äldre båtarna har allt som oftast dåliga elsystem, bedrövlig ventilation osv, Vi har haft många olika båttyper, men vår erfarenhet är att allt har blivit bättre för var gång vi bytt till nyare modell. Smartare lösningar , mer lätthanterligt. så jag röstar på en nyare design av vilket märke du egentligen önskar, då de flesta av dessa båtar är Ocean A klassade mvh Johan
  8. hej riv ut hela biten, byt mot lite hårdare divinycell i samma form, då tål det även vatten i framtiden. Slipa noga på skrovet limma dit divinycell biten ta förtjockad epoxi o skapa en radie mellan den nya biten o skrovet lägg sen på glasfiber och epoxi o bygg upp till önskad tjocklek. sen när du monterar tillbaka röstjärnen så borra hålen med större borr o fyll med förtjockad epoxi sen borra nya hål i den då finns det ingen risk att nåt släpper pga att man komprimerat divinycellen
  9. ett bra tips är att ta sig över till vårt fina grannland Danmark under juli, av nån anledning är det lättare att segla runt där mycket tack vare frihamns systemet , vi brukar ofta sticka över dit i början av semestern, sen augusti o framåt är helt ok i vår skärgård. sen har du ju även Norges syd o syd öst kust, fina platser o lite båt vad gäller lyft så är jag inte lika pessimistisk som George de större samhällena i bohuslän brukar ha lite marinor med truckar som klara lyft av medelstora båtar, vissa med mast på Hunnebo Kungshamn Hamburgsund för at nämna några, priset varierar säkert men 1000-1500 för et snabblyft är inte omöjligt, stenhuggar kranarna eller Derrick kranarna finns ju kvar på många ställen men inte de som alltid används. Brukar lyssna på den i Hunnebo när den används, elmotorn låter över hela hamnen , troligen ingen bromsjustering de sista 30 åren. sen har man ju alternativet svajankring som alltid funkar om man vill hålla sig ute bland öarna, då kan man få bra platser även i Juli mvh Johan
  10. hej mitt svar är högst ovetenskapligt , men vi har åkt turen 6 ggr och på tillbaka vägen mot Göteborg har det vart motvind varje gång längs sydkusten, på västkusten är det ofta västligt så där har det vart god segling, så mitt val hade vart kanalen i Juli segla runt på västkusten i augusti är en fin ide, även september är trevligt då är det ledigt på sxk bojar o alla fina ställen är tillgängliga var inte för oroad för beväxning, räkna med att göra ett lyft vid nåt tillfälle och spola av båten samt några dyk med svampen, det brukar vi göra med, även om vi har bottenfärg mvh Johan
  11. Hej det är trångt i hamnar under vecka27 till 33 sen lugnar det ner bra, för o efter säsong är bäst segling. Men även lite trevligt under högsäsong, annars ett bra tillfälle at besöka Danmark, Skagen är ju alltid trevligt sen vidare mot Läsö , Säby Anholt många fina ställen. men ta lite god tid på er, Göteborgs skärgård är lite mindre trängsel än norra Bohuslän, med gästhamnar på de flesta öar. Men många sevärda ställen mellan Marstrand o Koster. såsom Käringön Gullholmen vasholmarna Lilla o stora Kornö, Smögen Hunnebostrand Fjällbacka Väderöarna Grebbestad Resö syd o nord Koster. Listan går att göra mycket längre men några trevliga ställen att besöka ring runt till marinor på Orust, Tjörn finns ju även ganska många högre upp. Sotenäs kommun brukar erbjuda vinter plats på parkeringarna under vintern, finns ju även många marinor att vända sig till, så det borde gå att fixa vill man ha i älven kan man ju ringa till Lilla Edets båtklubb eller Nols båtklubb o prata med dem, de ligger ca 5 timmar motorgång från Göteborg. Nol ca 3 timmar. Trollhättans båtklubb ca 10 timmar, men då måste man slussa upp båten med sen finns det ju ett stort antal söder om Göteborg hemsegling är nog fint runt midsommar o framåt, vi har gjort den turen 6 ggr. gick på 4 dygn mellan Inagarö Hunnebostrand för ett par år sedan, Men det var transport segling, inte så kul att stressa så, men 8-10 dagar i lugnt tempo är nog bättre. några enligt oss trevliga ställen är Simrishamn Hanö Ystad .Malmö, gärna dockan mitt i stan Köpenhamn Ven Helsingborg Mölle Gilleleje Torekov Varberg . vad gäller bottenfärg så växer det ganska bra på västkusten, lite mindre på för säsong o mer under högsommaren/hösten, men har du epoxi under så är det ju bara att skrapa av det som växt när man tar upp o kanske ta några bad under sommaren o skrubba lite Ganska svårt att spå hur mycket det kommer o växa, används båten frekvent växer det mindre samt lite olika hamnar, det värsta som kan hända är ju ett litet lyft mitt i för o spola av lite när du är i Göta älv så ha koll på öppettider samt på att det är 6 st stora slussar , men de brukar vara odramatiskt så länge det inte är för fullt i dem. brukar oftast vara bra ström ned mot Göteborg samt 4 broar efter Lilla edet, och 6 st mellan Vänersborg o Trollhättan så bra att ha VHF i ordning mvh Johan
  12. Jo denna videon är ju en klassiker för o visa upp problem , om jag minns rätt så är den från en traktor . Tror inte man skall vara för orolig, men just lite modernare generatorer från ysnmar o volvo Penta är skyddade men man får bli salig på sin egen tro
  13. Hej en modern generator skall klara att leverera sin mörk ström, lika som med en elmotor Sen vid lägre varvtal nämn alltid, men då levererar generatorn mycket mindre. Så töm med, bör finnas tabeller för de flesta generatorer. Vet många som kör utan dcdc osv , och även gjort det under många år. jag körde så under en säsong utan bekymmer, tycker däremot att temperaturen i motor rummet ökade något, sen ställer det stora krav på kopplingar o kablar när man laddar över 100 amp o i mitt fall är det inte nödvändigt 50 räcker gott, därav mitt intresse för XS en de flesta moderna generatorer har ju även en temp sensor liggandes i sig
  14. Det har visat sig att generatorerna i de flesta fall klarar sig utan, har du en 125 a generator så kanske den ger 1 10 som bäst men bara så länge bms säger att det behövs . Vill man styra laddstöm så finns ju antingen dcdc eller nån typ av smart generator styrning, blybatteri som är 20 år måste va ganska lite effekt kvar i , vilken typ av batteri man vill ha , bestämmer man ju själv, men skillnaden på komfort i båt är enorm
  15. Hej Allt detta trassel med blybatterier, satsa på life po istället, haft våra i 4 år nu, inga problem alls o det finns alltid ström i båten köp en Bms från tex JK och celler från NKON. man blir förvånad över hur mycket bättre det blir //Johan
×
×
  • Skapa nytt...