skibbe
Medlemmar-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm skibbe
-
Placering
Kadett
-
Bra val med Q8 T750 SAE 15-40, VDS-3. En riktig kanonolja. Annars kan du köpa Mobil Delvac på SaeSea. Lite billigare än VP men samma olja.
-
Nä men nu får ni (miljönissar) väl ge er! Miljösnacket handlar till största del om makt och pengar och gäller forskare så väl som politiker. Forskare som tillhör FN:s miljöpanel blir rikligt belönade om de presenterar uppfattningar som vissa politiker vill höra och politikerna blir rikligt belönade (omvalda, omskrivna, pressumtiva föredragshållare etc.) om forskarna säger vad de vill och vi tror på det. Ingen kan väl tro att tex. Al Gore far runt och proklamera världens undergång gratis. Nä det är hans levebröd och ger mycket stora pengar och allt fler politiker har sett detta och hoppar på tåget. Nä, ta och öppna era sinnen och lyssna på vad den andra, fristående, sidan kommit fram till. Jag är säker på att rätt många Aha:n då kommer att utopas. Ett bättre namn på miljörörelsen är miljösekt, för det är precis vad det är.
-
En pink i Atlanten. Frtidsflottans naturliga, biologiska, avfall är väl inget att oja sig om. Dagens regler är helt ok. Ingen tömning i hamnar och vikar, självklart. Sunt förnuft säger väl att ingen vill bada eller utöva friluftsvis vid skitiga stränder. Ägna istället tiden åt att rikta kritiken mot de verkliga bovarna i länderna runt omkring Östersjön och deras utsläpp. Om dessa tokregler införs, hur många av er tror, i sin vildaste fantasi, att de kommer att efterlevas? Åland och Finland i all ära men det är bara en skrivbordprodukt (politisk) som ingen bryr sig om. Dessutom, jämnför fritidsflottan med alla enskillda avlopp som finns på kobbar och skär så inser ni snart att detta är en pink i Atlanten. Njut av att Torsken är på väg tillbaka.
-
Har sedan tre år tillbaka en två-knackare på 15hk från Kinamarin som fortfarande går klockrent. Märket är SEAL
-
Ett par frågor som någon kanske kan ge tips om. Mina TAMD71B motorer släpper lite Diesel i avgaserna vilket ju inte är så vackert. Vad kan detta bero på? Otäta ventiler, ventilstyrningar eller...? Den ena motorn har ett lätt puffande läte ur avgasdelen vid ljuddämparen. Helt nya spridare monterade i sommar. ELLER kan det vara motorolja från backslagets oljekylning? VAR kan man till en human penning få gjort en analys av avgasvattnet? På bränsleregulatorn finns bla. två justerskruvar, tomgång och vad jag kan förstå, dämpning. Vilken är funktionen på dämpnings skruven (öppnas och låses med 17mm nyckel) när det gäller dieseltillförseln till motorn, ökning eller minskning? Skibbe
-
En får tacke för tipsen. Har hittat en del matnyttigt på webben och via turistbyrån. Ang. sjökort så återkommer jag när jag skummat av den lettiska marknaden. Pappers sjökort Danmark-Kielkanalen och en bit söder om Bremen har jag i gömmorna. Jag återkommer med info. om någon skulle vara intresserad.
-
Kostar c.a. 360SEK incl. frakt att få hem den från Australien. Dörr till dörr. Ang. batteribankar enl. ovan. Vad är att föredra? En stor bank eller två separata med en swich emellan? Generatorn är på 28V/60A och 24 volts laddaren på 25A, kanske lite för lite för en så stor bank. Om stor bank, 2 paralella i serie, så borde väl en 70mm2 kabel räcka trots att avståndet är c.a. 2m?
-
Hej, Någon som har tips om Lettland, Estland. Tänkte mig dit i sommar via Fårön alt. direkt från Sandhamn. Hamnar, Diesel, sjökort (papper), elektroniska Sjökort passande SeaClear etc. Alla tips är välkomna.
-
Prova denna firma. ROEGA Technik Handels GmbH Sägewerkstraße 3 83395 Freilassing Germany Tel.: 43(0) 2254/72031-16 Fax.: 43(0) 02254/72031-9 email: www.roega.com Alternativt: Kawakami [nkawakami@engelaustralia.com.au] som är huvudleverantör.
-
Gunnar: Heders för dina förslag och fördjupanden, de kommer väl till pass. Gäller ju att göra rätt från början. Carina: Tack för erbjudandet men vad jag är ute efter är de båda dörrpackningarna. Jag har fått tag på nya via en firma i tyskland. Annars hade jag samma ide som ni, släng den gamla - köp en ny. Nikitalorden: Oj, oj, oj, vad irriterad man kan vara. Om man nu ondgörs sig över andras försök att få så många inputs som möjligt för att i slutändan göra rätt, så tycker jag att man kan låta bli att yttra sig. Övriga comments överflödiga.
-
Nä, just det. Klart som korvspad. Nästa fråga: Kommer att ha c.a. 2m mellan bankarna. Spelar det någon roll var i batteribanken jag tappar ur och fyller på och är det något speciellt problem med att ev. tappa ur från två eller fler håll?
-
Hej på er, Bra tråd det här och intressant. Jag har en TAMD 71B motor med MG 507A backslag som lever f...n (malande stenkross blandad med vatten) vid både fram och back på tomgång (korrekt tomgång). Vid endast något lite mer varv så blir allt lungt och normalt. genomföringen är en Vetus havsvattenkyld och trådtätad historia. Allt från 1990. Kuddarna ser och känns ok och axlar och propellrar var på service i fjol och ditsatta korrekt vad jag vet (gjorde inte den delen själv, tyvärr). Vad tror ni om flexibel gummikoppling mellan axel och backslag? Någon som har erfarenhet av att ha bytt/satt dit en sådan för att slippa ojudet? Hilsen Skibbe
-
Japp, jag håller med dig. Risken är att de blir djupare urladdade. Får bli enl. det första förslaget. Tack för hjälpen
-
http://www.kinamarin.se/ Är själv nöjd med deras 15Hk och 3,2m gummibåt
-
Jag hade också gjort så som Nikitalord säger(koppla ett gammalt 140 AH och ett nytt 100 AH paralellt i två grupper och sedan varje sådant paket i serie för att uppnå 24 volt..)ser inga större problem med det. Bara en liten undring: Något problem med att först koppla i serie och sedan paralellt? Kanske ger en djupare urladdning av de mindre?