-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm NickeK
-
Placering
Kadett
-
Hej, Är set mjuk och svart så behöver du ta bort trät och ersätta med nytt trä. Bilden är på lite håll men du kanske kan ta bort hela denna del och ersätta. Mahogny eller ? Går det kan du pröva att såga bort skadat trä och se om du kan lusa in en bit bara där det sas blir hål. Nämnda böcker beskriver bra i detalj hur du kan göra. Hålelr varmt med den som rekomnmerade .. Lycka till NickeK
-
Frågeformulär: 1. Äger du en större båt idag? JA, 40 fot 2. Om inte, planerar du att köpa en i en när framtid? Ja, finns ide om byte större båt 3. Består din nuvarande båts inredning av träslag som mahogny eller teak? Ja, mahogny, furu, 4. Hur är din relation till mahogny? (t.ex. exklusivt, dyrt, slitstarkt, vackert, onödigt, tactilt och visuellt goda egenskaper, mijljöaspekter m.m.) vackert om det sköts rätt, har haft i flera båtar... funderar på miljöaspekterna med träd som massaverkas. 4b. hur är din relation till teak? läs ovan, mahogny känns mer traditionellt. teak är kvalitetsmässigt i moderna applikationer av kanska dålig kvalitet, tycker jag .. TUNT LÅT BLI eller gör det med hög kvalitet 5. Rangordna följande 8 egenskaper. Sätt 1 för mest viktigt, 2 för näst mest viktigt till och med 8 för minst viktigt. Låg bränsleförbrukning= 5 Goda visuella och taktila egenskaper på inredningens material= 5 Inredningens flexibilitet (compact living)= 4 Låg energiförbrukning= ? läs fråga 1 Inredningens modernitet och trendighet= 1 Lång livslängd hos materialen= 5 Underhålls fria material hos inredningen= 2 Inredning som mestadels är konstruerad av trä= 2 6. Om du skulle köpa en ny båt i dagensläge? Skulle du då kunna tänka dej alternativa material istället för teak och mahogny? Ja, definitivt 6b. Önskar du att ha mahogny och teak i din båt interiör, är det fräsmst det tekniska eller visuella material egenskaperna som påverkar ditt beslut? svar: titta på fransk marindesign 7. Hur är din relation till? (svara P för positiv, N för negativ och O för oberörd. PVC golv, plastkomposit som ersättare till teakgolv= N Kolfibers komponenter i inredningen= P Glasfibers komponenter i inredningen= O Ljust färgade material i inredningen= P Mörkt färgade material i inredningen= M Snickerier gjorda av bambu= N Snickerier gjorda av ångfärgat trä= ? vad menar du?
-
Hej Gedda, Jo det e´ nog bra ide att stanna i sjön.. Hur håller du värmen inombords så det inte fryser ihop i kölsvinet? Föregående ilägg är väl insatt ! och vi som vidhärdar att stanna kvar i träskrov åker på att byta eller dubblera nitar och skruv. Jag kanske bara är f.. så envis eller nostalgisk och kör ett fritids/sommar båtlivs race .. hade jag mött höststormar så hade det inte osannolikt varit plast på... men agendan är annan i mitt fall vård av 60år däckare....numera gaffelriggad och seglande... NickeK
-
hej, varför skall du plasta båten? På maringuiden verkar det som man knappt kan framföra skepsis mot bruket att plasta gamla träbåtar....utan att bli benämd med olika extrem-ord. Själv har jag egen erfarenhet av båtar i plast, kolfiber, trä, som besätning av aluminium och plåt...alla har sina fördelar / nackdelar....störst skepsis har jag mot plastade träbåtar och jag vet att man inom fiskeflottan har plastat båtar i slutet av deras driftstid / livslängd.. Visst kan man om man gör det rätt få en plastad träbåt att fungera utmärkt! Problemet uppstår när andra än båtägaren skall bedömma båten och dess skick, värde etc..... Argument för plastning har jag svårt att få grepp om... Åsikter som båten är slut och minst ett bord måste bytas och det kostar 10-15 tkr att låta göra så det är bara att plasta...... vilket kostar en 10-15 tkr.... ????? Sprickor på upp till en centimeter sväller lätt ihop. Tennisbollar??, Då är de nog att bord som nån tatt bort.. så sätt tillbaka.... I vissa fall behöver man åtgärda strukturella problem, byta trä, bord, laskar, slå om nitar (klinkerbyggda båtar), dreva om (kravellbyggen). Med trä som är billigt behåller man kontroll på skrovet och kommer åt att åtgärda och behåller möjlighetern för båten att torka upp före frysgrader på vintern. Ett bekymmer med plastning är att få båten att hinna torka före kyla så den inte fryser sönder. Detta är f.ö. samma problem skutägare som har plåtskodd vattenlinje har och som man slipper när stora skutor ligger kvar i sjön. Och här kan man mer förstå plastning av ägare till stora äldre skutor som man helt enkelt inte tar upp utan håller plusgrader inombords året runt. Men en liten snipa gör man det inte lika lätt.. Ytterligare ett bekymmer för plastade båtar finns i försäkringsmöjligheter coh andrahandsvärde.. Frågan belyses för och emot väl på träbåtsakuten, http://www.trabatsakuten.nu/ en annan bra båt sida.. NickeK
-
Visst är det härligt!? har plastbåtsgrannar som inte kan sluta kommentera - oj va jobb det är.. sen står de i timmar i styren-stanken och kör polermaskin... ;- o Skrap-skrap-skrap sen tre sliptag med filen på skrapan..(glöm ej filen, gammal traditionell skrapa med slip överträffar allt. Skrap-skrap-skrap -slip-slip... jag har sällan varit så nära skutan sen hon gjordes trären för tre vintrar sen för första gången sedan 1952.. men ordet harmonisk känner jag igen.. det och flera timmar av statisk sit-up-träning med ett stort leende på läpparna.. glädjen fortsatte med rålinoljning och efterföljande tjärning.. plastfolket förstår dig inte ändå så låt dem gnälla utan njut och dra in dofterna från sekler med tjära och rålinolja.... träbåt är att leva ... NickeK
-
Hej, Se till att den inte fäster från börjag mha YES diskmedel. Funkar även om du vill forma den på plats utan att kladda på allt. Har du fått sika som ej torkat så hjälper YES (säkert andra diskmedel också) men har det torkat eller nästan tror jag bara att ammoniak funkar och det vill du inte ha på händerna... NickeK
-
Hej, jag tycker det ser väldig mycket ut som en skötbåt, en däckare skrovmåtten stämmer väl. Häcken är inte infallande som verkar ha varit vanligt på båtar byggda på Hasslö Varv, Karlskrona (tex min egna MARY) Båttypen är byggd på ostkusten, Kalmarsund på 40-50 talet och är grundgående, för att kunna ta sig in på relativt grunt vatten. Läste om Norge !, kanske det ?. de Norska båtar jag sett är ofta mer djupgående men det skrevs om räddningsbåt vilket kunde förklara men välkänmda Colin A har ju en helt annan skrovform väl anpassad för hård sjö på Nordsjön. är ej expert
-
Hej, det blir nog billigare att linolja snipan invändigt så den inte drar så mycket fukt. Gör du det direkt efter upptagning så rör sig den inte så mycket i trät och läcker mindre till våren. Tar hon mycket vatten så kanske du behöver slå ihop nit-förbanden som efter åren går isär alternativt så kan du dubblera med tex rostfri bult/bricka 20L rålinolja och låt säga 50st A4 rotfria bult med bricka är billigare än att plasta.. En allmogebåt som snipa tjärar man med fördel. Tjäran skyddar och tätar småsprickor... Träbåtar skall inte läcka..