

Johnballong
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Johnballong
-
Placering
Kadett
-
Tack! Registrerad och klar.
-
Idag har jag en drygt 17 fot lång snabb DC. Nästa båt blir en 27 fot eller större powerboat/DC. Mest intressant nu är en 34 fots scarab, men mycket kan hända innan köp. Jag har förstått att det inte finns speciellt mycket sådant folk här, men säkerligen en och annan. Söker tips, hjälp och ett sällskap för båtägare av denna typ av båtar. Tack i förhand, John.
-
OM jag skulle skifta motor, vill jag använda Mercedes 6cylindriga turbo-diesel. Har aldrig sett (hört) om den i en båt. Grenrören till turbon inlindade i avgasbandage (= all värme till turbon), och därefter låta avgasrör gå genom kyld kanal. Kylda kanalen tänkte jag göra så enkelt som att låta motorvattnet gå genom svetsad fyrkantsprofil, med avgasröret gående igenom.. Låter som ett omöjligt projekt? Det omöjliga tar bara lite längre tid. :>
-
En bilmotor, som idag inte finns i marin-version, hur mycket är det som måste förändras? Givetvis måste man ju göra om kylsystemet, men knappast kanalerna i motorn? Kopplingen till drev, i detta fall Mercruiser Alpha One, hur är den mellan motor-drev? Är det något speciellt på motorsidan, förrutom svänghjul?
-
Tycker att det låter som en kul idé! Påminner faktiskt lite om min tanke i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=104069 Något större vill jag dock satsa på, närmre 28 fot, och inte bygga om den såpass. Däremot vill jag dieselkonvertera. Vart får man tag på slitna båtar utan motorer? Det kan ju vara ett alternativ för mig också.
-
Låter som om den skulle glödtända? Dvs, självtända pga kompression/värme.Kika hur stiften ser ut. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad man ska göra åt saken, men det borde inte vara några jätteproblem att lösa.
-
Jag har nu haft båt i 5 år, hunnit med två olika båtar. En mindre, då jag fick mersmak för sjölivet, och så en 17-fots DC som jag haft i 2 säsonger (3e säsongen nu.. ) Jag känner att det är dags att gå vidare, och jag känner att utbudet av båtar jag är intresserad av inte tillfredställer mig i Sverige. Jag är på jakt efter en Daycruiser, men med möjlighet att sova 2-3 personer bekvämt. De modeller jag kikat på är främst Wellcrafts Nova III. Dessa är ju inte speciellt vanliga i Sverige (1st på Blocket i skrivande stund..), och inte heller är de små och smidiga att hantera. Jag läste någonstans att en container för fartygsfrakt från USA bara är 233cm bred, detta skulle ju kunna bli ett problem då båten är 245cm bred.. Likaså CE-märkningen... detta vet jag har avhandlats 100-tals gånger, med varierande resultat.. hur ligger det till egentligen, om jag nu skulle importera denna skapelse från 80-talet, måste den certifieras? Än så länge bollar jag mest tankar med importen... vid ett eventuellt köp kan jag mycket väl tänka mig att åka till USA, välja ut en båt, köpa på plats och ombesörja att lämna till fartygsfrakt själv. Bolla gärna era tankar också. Hur knäpp är jag på en skala?
-
Hon var 48 fot lång, vikten låg runt 27 ton. Volvo Penta TD100-motor från -75. Priset låg på 180000.
-
Jag var ute och vandrade i Västerås hamnar ikväll, och såg ett mindre skepp till salu. Det hette Bråviken, och var uppskattningsvis 50 fot långt. Finns det någon här som har stött på skeppet? Jag hittade telefonnummer till säljaren, men det vore kul att höra något från andra också... Hon ligger förresten i Lögarängshamnen, om det skulle hjälpa. Mvh, John