Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Eustace

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    100
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Eustace

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Seglar normalt men kanske har ryggen snart fått sista ordet. Jag önskar en motorbåt 30-34 fot, som beter sig lugnt, skär gärna genom sjön, som mår bra i lägre farter, dvs bränslesnål. Gillar Nimbus nya coupé-serie men har inte miljonerna. /Tobias
  2. Hej. Min båt är byggd i Holland av varv enligt modellen med epoxi/trä/epoxi. En Van de Stadt. I våras upptäckte jag att det dykt upp små sprickor på skrovet framme i fören, mitt emellan däck och vattenlinje. Brunfärgat vatten kunde senare ses ha krupit ur sprickorna, dvs det fanns fukt bakom. Har först gjort provborrningar och sedan öppnat upp mindre områden för att kunna mäta fukt i träet. Jag har en "torr" testbit som uppvisar 12% fukt. Träet är Oregon Pine, vad jag vet. Fukten i fören är mellan 20 och 40%. Träet känns på de flesta ställen homogent och det har inte varit någon tydlig delaminering. Frågan är: Vad göra? Hur illa är det? Tacksam för svar och råd. Gärna tips annars om vart jag kan vända mig. /Tobias
  3. Eustace

    byta däck

    Hej alla. på min segelbåt så behöver jag byta ut däcket föröver på styrbords sida. Idag består det av plywood, epoxy och teak. Jag har börjar riva bort däcket helt då plywooden var i på tok för dåligt skick. Jag tänker lägga dit ny plywood, toppad med epoxy och glasfiber väv. Ett antal frågor dyker upp. - vilken plywood typ? Vissa säger att det blir mindre viktigt när man skyddar det med epoxy. - Då däcket såklart har en välvning bör jag därför arbeta med två 6mm plywood istället för 12 mm? -Däcksytan som jag kommer ge mig på i år är ungefär 2,5 m gånger 1 meter. Hur mycket väv och epoxy går åt? Jag har köpt 155gr väv, Är det vettigt? - Jag blir tvungen att utföra en del av arbetet (om möjligt hela) under presseningen. plywooden måste dit i alla fall och möjlitgen ett epoxylager utan väv för att sedan köra på när det blir varmare. Annars prövar jag med kupévärmare under pressen just när jag applicerar, men det verkar sådär att låta det härda när det är 0-10 grader. Som ni förstår är det här lite nya marker för mig.Så jag är tacksam för hjälp. /Tobias
  4. Pampas har inte möjlighet. de har haft men inte längre tydligen. Ska kolla upp transportfirmorna, men gissar att det kostar en del då. /
  5. Eustace

    Väga båten

    Hej. Min båtklubb har påpekat viktbegränsningen på upptagningsvagnen så jag behöver nu få min båt vägd. Det är en RW 32 (i stål alltså) som har 6 ton som konstruktionsvikt. Efterlyses alltså ett varv eller dylikt som kan väga båten någonstans i stockholmstrakten, helst på mälarsidan men förstår att det inte finns utrymme att vara kräsen här.
  6. Winga 87. De har nedgång till akterruff i aktern men standard (så vitt jag vet) är att man man sätter för den så att soffan fortsätter hela vägen runt.
  7. Angående plätten. Jag kör bara med plätt, Mälaren och stockholms skärgård. Det går nu på rutin att jag enkelt kastar i det, draggar typ aldrig och sedan kör jag loss det med motorn eftersom det sitter så hårt. Det har blivit det ankare jag litar mest på när det är viktigt att få fäste på första kastet, så att säga. Och jag ligger alltid på svaj. Klart underskattat ankare, bland förståsigpåare i alla fall.
  8. Eustace

    40+ fot??

    Det finns en båt som går under namnet The Ghost som varit till salu ett par gånger de senaste åren. Vet inte hur det är med den just nu men sök på google.
  9. Min gamla seacat hade rullbom. Tyckte det fungerade bra när jag skulle reva för att minska segelytan. I början förvarade jag det även rullat på bommen men det var ganska meningslöst - tog bara tid. Jag knåpade ihop egen lazyjack och det gjorde ju allt mycket enklare. Och det gick bra att rulla bommen och ha lazyjack, dock inte kick. Lazyjacken var inte fästa i bommen utan i en lina som gick från mast till storskotsfästet uppe på bommen, så då var det bara att rulla.
  10. Nä, det är väl få i den storleken som har genomgående mast. Cutlassen är rejält förstärkt under mastfoten (och på de flesta andra ställen också) och riggen är ju med väl dimensionerade dubbla undervant m.m.. Så den tål att seglas med. Dock bra att ni tänker på utustning m.m. Det kan ju dra iväg kostnaderna rejält. Men rata inte cutlassen med tanke på kvalitet.
  11. Slår alltid ett slag för cutlass 27. Finns en på blocket nu, några som avbröt sin långseglar plan.
  12. Tack för råden. Är väl bekant med att köra in glykolvatten i kylsystemet, gjorde alltid så på min förra. Men förstår det som att det inte är något konstigt jag behöver tänka på med tanke på den konverterade sötvettenkylningen. Skall kolla anoden i värmeväxlaren dock. Skall kolla drevet också så att det inte står vatten där i vinter. /Tobias
  13. Hej. Ny båt för i år med en relativt nyinstallerad md11c som är konverterad till sötvattenkylning. Jag har bra instruktioner för modellen men förstår inte (har inte nog med kunskap) hur sötvattenprylarna påverkar vintergörandet. T.ex. så skall man tappa ut vattnet med någon tappkran, men det kanske man inte alls skall göra då man kanske tömmer ut sötvattenkylningen. Kan någon kunnig och vänlig människa hjälpa mig med vad jag borde göra för vinterkonserveringen, bortsett från oljebyten m.m., sånt förstår jag, utan mer just gällande kylsystemet. Tacksam /Tobias
  14. Angående medsjö, på renare svenska: Hon gungade i sidled mer än önskvärt, kan ha att göra med smäckert skrov/smal vattenlinje. På andra bogar gör kölen henne stabil och på kryss klyver hon sjön härligt, men när gropig sjö kom in från aktern pendlade hon i sidled. Men som sagt är det nog inte samma sak med större sjö, längre ut till havs och möjligen är det något som bättre seglare än mig kan trimma bort på vettigt sätt. Jag hade inga problem med röstjärn, båten är ju förstärkt på alla ledder... Min var årsmodell -74 kanske såg annorlunda ut på tidigare modeller. Hålet för rodret kan ni ju sätta någon form av skärm över så att det inte regnar eller stänker in så mycket. Med tanke på att de flesta Cutlassar behållt den konstruktionen ni har tror jag inte att det är någon egentlig fara. Vattnet rinner ju ned i kölfickan, som är djup, och där skall ni ändå ha en länspump. Finns nog andra delar som kan vara viktigare att lägga energi/tid/pengar på.
  15. På min cutlass, som såldes strax innan sommaren, hade de satt en knut och lett hjärtstocken så att rodret istället dök upp på det lilla akterdäcket, akter om luckan. Det var bra av flera skäl, bl.a. att du kan lyfta undan rodret för att få det mer ur vägen i sittbrunnen, autopiloten hamnade inte heller inne i sittbrunnen och hålet du nämner sattes igen. Jag tycker cutlass är en utmärkt långfärdsbåt, mycket kvalitet, och billigare än svenska favoriter som Allegro och L28 t.ex. Det enda som bekymrade mig lite, men hade behövt utforskas mer, var krängning i medsjö. Hon är ju stabil med sin djupa tunga köl men jag fick svårt i medsjö vilket gjorde det kämpigt för autopiloten och svårt att då laga mat t.ex. Dock var det inte så långt ut till havs och större dyningar kanske inte alls ställer till med samma broblem. Kan säga att jag saknar henne trots min nya båts förträffliga sidor.
×
×
  • Skapa nytt...