-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm DC_21
-
Placering
Kadett
-
Hej AQ 170 är volvos raka sexa som satt i bilen 164, det är ingen speciellt bra motor. den har låg effekt i förhållande till vikten och topplocket slår sig lätt av olikheter i motortempen. En DC21:a med för liten motor är inte heller någon dröm, den är konstruerad för höga farter, 30 knop och uppåt, med sitt dubbla v skrov (egentligen ett trippel v). Ska ha 200 hk eller mer tycker jag, jag hade 250 hk. En DC 21:a är annars mitt första val, det är en toppenbåt, jag har erfarenhet från två stycken. Jag skulle inte rekomendera någon utan att ha sett på dom, det verkar vara bra priser men det finns en anledning till att dom inte är sålda redan för ett helt annat pris. Var uppmärksam och lite kritisk så löser det sig kanske. Lycka till... Jocke
-
Om den kommer att ligga lågt i vattnet är lätt att kolla, lasta 150-200 kg över motorn och se själv. Det finns massor med begagnade v8:or, kompletta med 290 drev, rätt utväxling och kylning, bulthålen passar och ryckutjämnaren har rätt splines. Köp en komplett och spara tid och jobb. Ska du sälja din motor är den kanske enklare att sälja med drev. Jag bytte motor i en 21 fotare, visserligen v8:a till v8:a men jag bytte även drev och fick povertrim på köpet. Lycka till.. Jocke
-
Jag undrar om någon har några bilder på hur andra har monterat sina VHF:er i en Silver Shark eller Eagle CC. Jag har två instrument uppe på pulpeten så där är det fullt, därför tänkte jag fälla in den, flushmontage, och vill gärna se hur det blev när andra gjorde så innan jag sågar! Tacksam för hjälp Jocke
-
Ja, den verkar vara för känslig, borde gå att justera. Ligger den i manuell 100%, prova auto. Ligger den i auto, prova manuell och minska känsligheten. Eagle är väl samma som Lowrance, och på mitt Lowrance gör jag så, även på ett tidigare Hummingbird fungerade det. Prova
-
Jag söker efter ett bord att hänga på grabbräcket. Jag har en Silver Shark CC och vill ibland ha ett bord i båten. Jag hade tänkt att kunna hänga bordet på akterräcket, över soffan, i mitten så att man kan sitta på bägge sidor och vända stolarna bakåt.Har någon sett ett sådant bord eller gjort ett själv så är jag tacksam för tips och förslag. Jocke
-
Jag har handlat på Cabelas.com i USA. Dom har väldigt stort sortiment, mycket som inte finns här, och en del blir billigt trots tull och moms. Kolla om du vill... Jocke
-
Jag ska köpa en Silver Shark 580 CC som ska vara både familjebåt och trollingbåt. Jag undrar om någon vet lägsta farten, tomgång, på en sådan med ca 80 till 100 hk? Det är trolling farten jag tänker på som gärna får vara ungefär 2 knop. Tacksam för svar.. Jocke
-
Hej Du kan kolla här: http://www.seasea.nu/se/tips/tips.html
-
Hej Du kan sätta filtret var du vill eller där du har plats. Tänk bara på att man ska kunna byta filter bekvämt. Lycka till.
-
Hej! Känner någon till en kapellmakare som har mallar till ett hamnkapell, ett lågt utan bågar som funkar som trailerkapell, passande en Ockelbo DC 21? Jag har ringt några stycken men ingen har mallarna klara utan vill prova direkt på plats, på båten. Problemet är att båten är delvis demonterad, så det går inte att malla ett kapell just nu. Borde finnas någon som har gjort ett sådant tidigare? Tacksam för tips... Jocke....
-
Tidningen Båtliv hade en bra synpunkt: Det viktigaste är att man gillar sjökorten, dom skiljer mellan olika fabrikat, när man hittat ett man gillar väljer man plotter efter kortet. Personligen gillar jag Navionics Gold som används av Lowrance och säkert några till.
-
Hansen Racing har mycket delar till halva priset mot Drevia. Jag har bara haft min sen september och det började med strul, men det är fixat nu...hoppas jag... Maila mig om du kommer på något roligt eller bra att veta. Vi kan väl hjälpa varandra. Lycka till.
-
Jag har själv vp 240 men jag har nyss köpt den så jag vet inte så mycket än. Men lite vet jag, det är inget GM block utan Ford 351w vilket ska vara en kanonmotor för medelfart, kör man full gas jämt finns det bättre motorer. 250 drev fungerar inte det måste vara minst ett 280 drev för att hålla. 280B är inte förstärkt utan b:et står för utväxling till v8, 1,61:1. Lycka till...
-
Mina kylare är på 12 kw har jag tagit reda på så det kommer aldrig att funka.. Jag frågade på din tråd nyss om effekten på din största kylare, kan du uppskatta den? 460, det är en rejäl motor, hur många hästkrafter?
-
Jag håller också på att sötvattenkonvertera en v8, 351w, och fick rådet att ha ca 130 kw kyleffekt, kan det verkligen stämma? En varmvattenberedare på 130 kw får inte ens plats i motorrummet! En värmeväxlare från Martec är ju knappast på 130 kw, eller? Har du någon gissning på vilken kyleffekt det blev på din stora? En 460 behöver säkert en större kylare än min 351. En elpump på 26 l/min bör väl räcka? Tack.....