-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Krajan
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har själv haft en 560 HT och det ska inte finnas någon sådan på denna modell. Jag hade en länspump längst bak, bakom tanken. Den sög upp det mesta när man skurade golvet m.m. resten fick man suga upp med skurtrasa eller wettex. Men förövrigt hade jag aldrig något vatten inne i båten, det ska ju vara utanför Är det kapellet som läcker eller vad är det för vatten? (här var jag mest nyfiken /Krajan
-
Alltså... jag gillar inte termen Bensinstation. Om de bara har diesel?? Jag kan direkt peka på två sådanna ställen häromkring. Kör du in där med din bensinare så kommer de att småle och vifta bort dig. Använd Drivmedel, eller något annat ord som ni tycker är bättre. Jag letar definitivt inte efter bensinstationer när jag ska tanka på sjön. /Krajan
-
Tvättstuga är bra... Kan man tänka sig att byta namn på Bensinstation till bara drivmedel? Jag skulle lägga upp en dieseltapp (endast diesel) och det såg ju dumt ut
-
Förresten... Allmänna bryggor, vilken Typ ska de klassas som? Naturhamn känns närmast, men ändå fel - så det får bli Annan tillsvidare...
-
Bland Faciliteter skulle jag gärna ha Grillplats tillagd. Det är möjligt att man kan tänka sig att grilla kan man kanske göra var som helst, men jag tänker mig lite mer som en anordnad grillplats. Många gräver fram grillen när de kommer fram till något nytt ställe och upptäcker att det finns en urtjusig grillplats runt kröken
-
VHF-radion i min båt har gått till de sälla jaktmarkerna och det är dags att ta reda på ny. Det är en motorbåt av 70-talsmodell och jag vill gärna ha en ganska ren inredning utan en massa saker hängande eller utstickandes. Dessutom är ju de flesta plastbåtar vita i inredningen och man kan undra varför de flesta VHF'er är svarta eller mörkt silverfärgade. Ett par vita har jag sett men urvalet är knapert på den fronten. Den gamla radion var placerad i gömd position och man slapp se eländet när man inte brukade den. Jag har sett att Garmin har en VHF300 men den är rackarns o-billig (ca 8500:-)... Men jag gillar att kunna använda handenheten för att reglera hela elendet. Alternativet till denna är en VHF200 och en anvancerad handenhet i stället för orginalet (4000:- 1900:-). Hade 200'an haft en andra kotakt för handenhet så hade den kunnat vara normalplacerad i salongen med en extra avancerad handenhet vid förarplats. Nexus, ICom eller Cobra har ingen motsvarande lösning med handenhet. Men Raymarine har tydligen en handenhet med display (4500:- för radio och 1800:- för mic). Jag skulle vilja veta om någon av er har erfarenhet av sådan uppsättning och/eller någon annan kombination som skulle kunna vara ett alternativ.
-
Ajdå... Det var inte riktigt det svaret man vill ha när man undrar Gör bara såhär är ju alltid lite bättre. Men jag kan förstå problematiken. Det enklaste är då nästan att klammra fast en lapp med klammerpistol eller liknande Pressenningen är svetsad från början (folrmskuren 14x7m) på längden i mitten av två olika bitar. Men de kör det nog i en vals som är precis lagom varm och med rätt fart. Det gör väl att pressenningen är lite mer slitstark i mitten, där man har slängt den över täckställningen, som en extra egenskap. /Krajan Senast ändrad av Krajan | 17 januari 2012 | 16:30
-
Har en liten tunnare pressenning som är nästan genomsynlig och med någon trådig vit armering i. Efter Per (eller vilken i ordningen det var) blåste del av ställningen omkull (lite enkelt uttryckt) och presseningen la sig på solpanelen och skavde upp två fina hål i varje hörn av panelens alu-ram. Fast det var inte så mycket hål för armeringen höll ihop det mesta. Det regnar in iallafall. Och jag har lagt ytterligare en pressenning under för att det inte ska droppa/regna in på båten. Jag undrar iallafall om det är någon som vet hur man kan laga en sådan pressenning? Jag har en rulle med lagningstejp som följde med pressenningen, men det är lite si och så med limmet (det håller inte så bra i längden). Kan man svetsa på en lapp?? Hur gör man då? Eller kan man limma på en lapp, med kanske... eh,,, Sika? Eller något annat passande lim? Jag kan inte mycket om sådanna här böjlig plast /Krajan
-
Jag har en åtta år gammal BlueTooth GPS som jag använder till någon av våra datorer. Det jag har installerat på min gamla bärbara är Fugawi, där jag har scannat av valda delar av vanliga båtsportkort och sedan kalibrerat dem efter rätt koordinater. Fördelen är att man kan få ganska bra förstoringar på korten så att man slipper stå och kisa och vrålglo för att se något. Korten blir ju iof inte mer exakta för det, men man slipper som sagt ont i ögonen Jag har en del planer på att installera ett miniITX-moderkort bakom panelen, med Intel Atom, när jag har hittat ett som jag tycker passar mig. Tyvärr är de små datorskärmarna på 10-12 lite efter i tekniken jämfört med sina större syskon - jag har tex fortfarande inte sett någon med bakgrundsbelysning med LED. Jag har en kabinmotorbåt så ljusförhållandet är väl ganska gott. Senast ändrad av Krajan | 28 september 2010 | 23:54
-
Jag måste nog hålla med om att det inte ser ut som om man kan hålla med Benn. Jag kollade in Mtech's webplats: http://www.m-techmarine.com/top.html Det är inte kul att känna sig lurad på ett bra köp så det känns tungt att behöva konstatera det broder Men har vi fel så säg till, för isåfall verkar det som ett bra köp *tummen upp* Senast ändrad av Krajan | 15 april 2010 | 23:05
-
Heter det inte bara låsvred för däckslucka?? Vad är det för märke på luckorna? Om du vet det så ring runt till lite olika butiker, dom kanske vet
-
Jaha... jag fick tag på en servicekille på KG Knutsson som förklarade med lite kopierade bilder. Det var tydligen så lätt att de tre trådarna var kopplade till en vridpotentiometer inne i givaren. 5kOhm rakt över, och en släde på det då. Det tråkiga i sammanhanget var att givaren är paj. Å en ny sådan kostar SEK8296 moms *hjärtattack* Den får sitta denna sesongen ut, så får jag döda den under nästa vinter och på något sätt sätta dit en ny vridpot på 5kOhm. Trist - men så kan det gå
-
Jag har ett ZF-drev där det sitter en tiltsensor. Den är inte inkopplad och ZF's styrboxen har jag fått i handen av förra ägaren. På boxen finns en display och tiltningsknappar. Idag är tiltningen kopplad till en Volvo-knappsats, som fungerar. Men jag är intresserad av hur tiltsensorn fungerar! Det är tre ledare i sladden (Svart, Blå & Brun). På ZF-styrbox finns ett koppel med sladdar (fyra: de flesta är väl till tiltningnen antar jag). Jag har inte öppnat styrboxen än - det kommer jag väl att göra om ett tag antar jag Måhända är det någon form av standardsensor i hänseende till elektrisk funktion? Gissar man rätt på 12V matning och en retursignal 0-10V? Eller är den resistiv som en vridpotentiometer? Givaren är rund och sitter fastskruvad på drevets del av fästet (gångjärnet) - så jag gissar att det sitter någon form av axel mot den fasta delen. Hör av er om det är något som ni tycker att ni känner till
-
Hahaha... finns det inte döda måsar i plast, istället för ugglor då?? De borde ju fungera himla bra några dagar, sen tar man bort döingarna (upprepas vid behov kanske). Man blir nog rätt inpopulär om man sitter ute på bryggan med en bössa och *bang*-ar loss Finns det inga ornitologer här som kan tipsa?