Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

K_Haddock

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    269
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

K_Haddock senast vann den dag 29 April

K_Haddock hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

45 Expert

Om K_Haddock

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du bör läsa 4§ och 5§ i sin helhet: 4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkohol eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2019:351). 5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om 1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, 2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, 3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller 4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297). Källa: Sjölag (1994:1009) | Sveriges riksdag (riksdagen.se)
  2. De där mätarna som sitter inbyggda i själva locket har slutat att tillverkas, förutom Biltemas då, på grund av att de slutar fungera inom två år, som att de läcker, bland annat. Köp en Scepter-tank med inbyggd mätare. Eller var utan. Själv har jag koll på gps-tripmätaren, för att inte råka ut för någon överraskning.
  3. Snart 19 år här. Satt i Shenzhen, Kina när jag registrerade mig.
  4. Hade ett liknande problem med en nyinköpt begagnad Yamaha 50hk för några år sedan. Fick inte i backen. Anlitade min båtmotorreparatör. Det tog inte ens en halvtimme, så hade han justerat växel-mekaniken. Allt fungerar, sedan dess.
  5. Tveksamt om denna motor har bränslepump, då tanken sitter monterad ovanpå motorn.
  6. Den är luftkyld, det ser man på bild 3 (under ifrån). Alltså ingen impeller. Nere vid propellern finns en övre och en undre skruv. Skruva bort dem och låt drevoljan rinna ut, om det finns någon kvar. Köp denna: Växelhusolja SAE-90, 200 g - Biltema.se Tryck in pipen i det undre skruvhålet och tryck in den nya oljan till dess att den börjar rinna ut ur det övre skruvhålet. Skruva i den övre skruven, medans du fortfarande har oljetuben kvar i skruvhålet. Därefter skruvar du i den undre skruven. Blanda utombordsolja i bensinen 4-5%. https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/batmotorolja/2-takts-utombordsolja-1-liter-2000053436 Det skulle kunna vara en sådan här motor, vad tror ni? https://batmotorsidan.se/collections/nv/nv-marin-3133/
  7. Definitvt olja! Eller inget alls.
  8. I det fall du ändå tänker prova med rör, så är tipset att inte slå ner röret. I sandbotten är det att föredra att använda en vattenpump med en slang som förs ner i röret uppifrån. Röret kommer då sakta att glida ner i bottnen av sig självt.
  9. QUICKSILVER Teströr - Etanol i bensin hos Froggy
  10. Jag mätte etanolhalten i 98 för några veckor sedan. Den var 0%.
  11. Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer. Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T.
  12. Moppen är en Baotian Classic från 2004, och den har gått på vanlig 95 tidigare.
  13. Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3) Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm
  14. Jag brukar ringa till marinwebben.se när jag behöver reservdelar till mina motorer. De är alltid hjälpsamma.
  15. M90A år 2000, 3-cyl, förgasare. Håller man hastigheten lika eller under båtens längd i vattenlinjen, blir motståndet avsevärt mindre. (5.5 knop --> båtens längd i vattenlinjen 5.5 meter)
×
×
  • Skapa nytt...