Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

ante39

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ante39

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svaret! Jo, jag har funderat på de gamla maskinerna och jag läser allt just nu för att lära mig mer. Känns ändå som att det måste finnas något lite modernare (80-90tal) som går lätt att underhålla. Timmerassistans med små starka båtar är en utdöd bransch, så man förstår samtidigt att det inte finns någon större marknad för såna typer av motorer nuförtiden...
  2. Har en gammal plåtbåt (deplacement, knappt 7 meter, ca 2,5 ton, bombåt, kölkylning) med en MD21 (Peugeotblocket) i bedrövligt skick. Av vad jag forskat fram så var de på ca 65 hk. Nu är frågan, skall jag försöka hitta en liknande eller leta nån helt annan (lågvarvig?) diesel med några hästar till. Båten ska användas till att dra och knuffa tunga saker så kraft är prioriterat. Max storlek på proppen blir ca 45 cm och jag vet givetvis att stigningen är viktig också. Det kommer att sitta en is-strut i form av rundjärnsstänger kring proppen. Ni som kan bombåtar vet vad jag menar :-) Förslag mottages tacksamt om alternativ. Har ingen jättebudget så det gäller främst det som går att hitta på begmarknaden och att man får tag i reservdelar i Sverige. Kanske duger det med en nyare MD21 bara stigningen är den rätta på proppen? Det vore isf den simplaste lösningen eftersom backslaget verkar vara i hyfsat skick...
  3. Finns det någåt stålbåtsforum här? Skulle vilja diskutera blästringsmetod av stålskrov. Grundning med epoxi av något slag. Belägga med plast, ferrocement eller dylikt, samt lämplig ytbehandling när båten skall ligga fast i tjock is på vintrarna. Kan också nämna att det handlar om ett stort nitat skrov från 40-talet. Tjocklek mellan 3,5 till 6 mm. Jag har bifogat bilder tidigare men de kommer inte med av någon anledning...
  4. Tack för svaren. Det jag lärt mig om nitade skrov är att det är svårt att laga med svets. Värmen som sprider sig ger ofta upphov till läckage i skarvar och nithål. Därför ville jag kolla vad panelen hade för samlade kunskaper om ferrocement. Nu har jag inte ens hittat någon som säljer det i Sverige, annars hade jag ju kunnat göra ett provskott... Spanten är förresten väldigt gedigna och ca 70 cm cc. Lite rostiga givetvis men det mesta skall blästras först. Tjockleksmätning är gjord och ligger mellan 3.7 och 6,3 mm (ca 50 slumpvisa ställen givetvis). Hoppas ni vill säga mer om detta udda projekt. Tilläggas kan sägas att jag skall ligga infrusen på vintrarna i ca 80 cm tjock stillaliggande is... Bifogar en bild (om den nu går att se).
  5. Funderar på att köpa ett riktigt gammalt fartyg med nitat skrov. För dyrt att byta rostiga bottenplåtar så jag funderar på att fylla ferrocement mellan spanten invändigt (hönsnät och kanske 5 cm tjockt?). Vad tror ni om det? Var kan man handla cementen? Båten är tät nu men jag vill förekomma läckaget utan att spendera en förmögenhet. Sa jag att båten är gigantisk? Polymerer och epoxi är därför uteslutet.
  6. Söker förtvivlat efter länkar där jag kan titta på arbetsbåtar (typ. taxibåt för 12 personer) i Finland. Nån som vet var jag kan börja leta? Helst svensk eller engelsk text...
  7. Jag går i tankar på att byta min aluprop med dimensionerna 13-5/8x13 till en ny i stål. Det finns flera syften. Den gamla börjar vara repad väl många gånger nu, jag behöver en i reserv eftersom jag ofta kör på grunt vatten (och ofta smäller på...), men framför allt vill jag få upp farten ett par knop eller mer. Bränsleekonomin är också viktig. Vad jag har fattat så får man någon knop extra med en stålprop, men skall jag i övrigt behålla samma dimension? Jag har en sjumeters öppen båt som inte väger alltför mycket och jag har bra grep i starten med nuvarande propeller (så där finns lite grann att offra). De dimensioner som rekommenderas av Yamaha är följande: 13x19, 12-5/8x21, 13-1/4x17, 13-1/2x15, 13-5/8x13, 13x23 samt 14x11.
×
×
  • Skapa nytt...