Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Nozer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    188
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nozer

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjena! Efter att ha varit båtlös flera år blev suget slutligen för stort. Införskaffade därför en 280 gummibåt med en Mercury 4-t 4hk 😀 Mest tänkt för enklare fisketurer eller att bara lugnt och stillsamt kunna puttra runt en fin dag Att båten aldrig kommer kunna plana med mig och dotten med blygsamma 4hk är jag fullt medveten om. Med enbart mig i båten är det kanske möjligt, men händer nog inte så ofta... En större motor har aldrig heller varit aktuellt då vikten skenar iväg. Dessutom är ~5knop en rätt behaglig hastighet att kryssa runt med. Det jag däremot är nyfiken på är vilken riggvinkel som är mest fördelaktig att använda sig utav när båten inte planar? Den gör sina modiga försök att lyfta fören och trycka ner aktern, men upp i plan är det inte tal om. Är det då bäst att köra med riggen helt i linje med akterspegeln, eller ska jag ha den marginellt uttrimmad? Tänker nu ur faktorer som förbrukning, slitage/belastning osv.. /Tobbe
  2. Då har det hänt igen, det som verkligen INTE får hända. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1642505/flickans-ben-slets-av-i-propeller Hur F*N tänker man om man har sin 9åring badandes, o har motorn på med propellern igång??? Medkänsla för flickan, och brännsbollsträ i skallen på idioterna som kör båten. /Tobbe
  3. I år blev det sent med blötläggningen. Efter den blöta/kalla/blåsiga inledningen på året, så var inte lusten att serva igenom båten speciellt stor. Motorn var i behov av genomgång, då soppasystemet inte var så bra. Inför förra säsongen, så revs sopapumpen ner. Men tro på f*n att det inte var skit i förgasarna, som visade sig under förra sommaren. lite allmänt läckage. Nu när jag rev ner förgasarna, så visade det sig att ngt ljushuvud till tidigare ägare, skruvat åt munstycken så pass hårt, att ventilsätena gått åt skogen. Skräpet som blockerade, var således små metallspån. Nya (beggade)förgasare inhandlades (rent flyt o hitta det till en 50år gammal snurra). Nya packningar sattes dit. Så ut med båten. O tror ni den startar? ne, visst inte... Får dra igång den, men den startade lätt iaf. Ut till båtplatsen o meka bort startmotorn. Totalt sönderärgad innuti. Byta lite kablar, o putsa upp lite allmänt. Ut idag o testa. Startade på typ 2sek, och går som en dröm =) Har aldrig tått så bra på tomgång, och accet i den, är vidrigt mycket bättre än förut. Toppfarten drygt 1.5kn mer. Så jag klagar inte. Premiärturen gick smidigt. Men nu sitter man här o förbannar sig att man glömde solskyddet hemma. Totalt sönderbränd på ryggen. Men det är ett smalt pris att betala (iaf säger jag det nu innan jag försökt sova) /Tobbe
  4. Har en enkel, och ALLTID fungernade lösning på det här. Gick igenom samma sak vid byte av hjullager på min bil häromveckan, o detta är det enda som funkat bra. Fram med svetsen, och dra ett par strängar med svets inne i lagerbanan. När svetsfogen svalnar, så drar den ihop lagerbanan, så den krymper. Upprepa detta ett par gånger, så går det relativt enkelt att knacka ur lagret sen. Att försöka få loss det med huggmejsel, dremel eller likn kan du nog glömma. Höll på i 2-3dgr innan vi fick tipset om svets. Då tog det 10min. /Tobbe
  5. Vårat otyg är inte döpt. Funderar på om man kan döpa den till båt jäv*l... Ändå det som den får heta mesta tiden
  6. Kan bara ge en enkel referens.. Har en 4.5m sportbåt, med en 50hk motor på. Gammal o trött, så räkna på kanske 40hk i den... Den toppar ca 27knop med 2-3 pers i. När vi drar ring efter, så ligger det på strax över 20 knop, med en fullvuxen man i ringen. En banan är nog visserligen lättare att dra än en ring, men med 2-3pers bakom tror jag knappt min båt skulle gå frammåt. Ännu mindre med 30hk. /Tobbe
  7. Inte ens i närheten =/ Hann vara ute 3-4ggr, sen släppte ankaret på ngt mystiskt sätt, så motorn fick sig en smäll, samt lite sprickor i botten =/ Bättre lycka nästa år... /Tobbe
  8. Det finns rörelsedäckare för utomhusbruk, med djurfilter. Dvs du ställer in så den inte larmar för tex en hare el likn. Sätt up såna som täcker den delen av båten som det går att ta sig ombord på. Kan vara lite pill att få den att inte larma då ngn går förbi din båt, men med lite pillande går det nog bra. Det abosulut bästa du kan göra ur larmsynpunkt, är att ha en satans massa lampor som lever om när larmet går. Ett tjutande är bra, men det märks inte på avstånd. lampor/blixtar etc syns på långt håll. O folk uppmärksammar vilken båt det gäller. Likaså kan det vara en bra ide att sätta upp lampor med rörelsesensorer. Även rikta dom så dom tänds precis när ngn är vid båten. Det sista en tjuv vill är att arbeta i ljus. /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 04 augusti 2008 | 22:07
  9. Har hört folk säga att man ska lägga den i solen. Verkar vara ett klassiskt tips. Dvs dra åt alla ventiler, och ställ den i solen så ploppar den ut igen. Förslagsvis tömmer du den innan. /Tobbe
  10. Tror jag har lösningen på ditt problem. hade exakt samma symptom i början av sommaren, men då med en 50hk mercury. Om det är lika konstruerat som min, så sätter jag en slant på det. Svänghjulet har en del som heter flexplate. Det är metallplattan som sitter högst upp på svänghjulet. samma diameter som svänghjulet. Den sitter fastskruvad mot veven med ett antal skruvar. Har du dragstart, så montera bort delen som sitter ovanpå svänghjulet. har du elstart, så skruva bort snör rullen som du kan handstarta motorn med, den som sitter ovanpå svänghjulet. Är flexplattan sprucken så ser du det direkt där under. För att få bort den får du lossa alla skruvarna som håller svänghjulet. Du måste bort med alla småskruvarna, då dom håller flexplattan. Så bry dig inte ens om den stora i mitten. Märk upp hur svänghjulet sitter innan du tar bort det. Annars försvinner märkningen om du ngn gång behöver ställa tändningen. Är det flexplattan som är sprucken, så finns den säket att köpa som reservdel, men den lär inte vara billig. Om den ser ut som min gör, så går det att lösa enklare dock. Är väl kanske en tattarlösning, men den funkar bra för mig iaf. Svetsa fast själva snörrullen på flexskivan. /Tobbe
  11. Var med om en liten incident för en tid sedan. Idag när jag var ute o tittade till båten såg jag en liten spricka jag inte sett tidigare. Den är rätt snäll. Läcker bara lite när man trycker på den. Planen är nu att båten ska upp rätt omgående och detta ska fixxas till. Problemet med att laga sprickor är juh det där med att få det hela torrt. Finns ingen el vid båtplatsen, o att transportera båten till annan plats är inte tänkbart. reparationen måste således ske på plats (på land). Slipa rent etc fixxas enkelt med uppladdningsbara verktyg. men fukten i sprickan då... har haft tankarna på en liten blåslampa. Hålla den en bit ifrån så det inte tar eld *s* O svepa den fram och tillbaks. Kan detta funka? Är likssom inte sugen på att låta båten självtorka. Då det lär innebära ingen mer båt i år. /Tobbe
  12. Ekolod har du ingen egentlig nytta med i ditt fall skulle jag vilja säga. Sedvanliga ekolod visar bara djupet under båten, dvs om du kör på ngt, så ser du det inte innan. Det finns frammåtseende ekolod, men ska du ha rett sånt får du hala fram den tunga plånboken. O personligen skulle jag aldrig lita på ett ekolod om det gäller navigering. Ett ekolod är till för att se djupet, samt kunna hitta grynnor etc att fiska vid Det är praktiskt om du tex ska in i en vik. Då kan du på skärmen se hur snabbt det blir grunt. På detta sätt undviker man att gå in för långt helt enkelt. Papperssjökort är väl det man ska ha med sig i alla lägen. Men då kräver det att man kan navigera efter dom. Gps med sjökort är det enklaste alternativet, det som jag själv använder. Man behöver inte vara ngt tekniskt geni för att hantera ett sådant. Man sätter igång det, o man får bild...ungefär. Visst att man behöver pilla en del. men det är oftast ngt man gör i början för att ställa in den, sen kör man på samma inställningar. Lägga in rutter & waypoints är väl trevligt, men inget man behöver. Du har full sikt på alla ev stenar etc på skärmen. Så för att bara ut o åka o känna sig trygg, duger det med ngt väldigt enkelt. Visst att gps´ er kostar en del. Men det gör en grundkörning också. /Tobbe
  13. Lägg det i ett bad med bromsolja. Finns inget som löser upp skit bätte än det. Men är drevet lackat i grunden, så risker du nog att även den färgen försvinner. Eller är det behandlat (anodiserat, galvat etc?). Bromsolja hittar du billigt på biltema iaf... /Tobbe
  14. Inte på grund. Men däremot hållt på att bli av med båten mot en klippig ö då ankaret gav sig av på äventyr... /Tobbe
  15. Nyss kikat till båten, o alt ser bra ut. Inget vatten i den ngnstans. O det syns inga märken invändigt i botten. Längst bak, typ 5cm från akterspegeln är det en liten bulle i botten. Så pass liten att jag kommer inte åtgärda det innan upptagning. Upptäcks dock ngt mer, då åker båten upp. bullen är dessutom under en invändig förstärkning jag gjorde i våras med ett par lager glasfiber, så det är stadigt på så sätt. Motorn verkar ha klarat sig. Inga synliga skador på riggen. Propellern är lite lätt skrapad längst ut på bladen. Kan lika gärna ha varit från tidigare färder när man vid tilläggning skrapat i stranden. Under färden hem så gick motorn utan problem. Alla växlar trillar i utan problem. Så maskinellt verkar det ha klarat sig. Enda problemet är att själva tungan som sticker ut från motorn till styrstaget gått av. Ska se om det går att skruva dit ngn tillfällig lösning. Men det kommer behöva svestas när båten tas upp. Förhoppningsvis är det inte värre än det jag räknat upp. Om det är ngra mer skador ser jag det om jag får ordning på styrningen igen. Då kommer jag lägga till med båten så jag kan bada och inspektera botten. men inget man ser innifrån som sagt. Så det hela känns rätt positivt iaf =) /Tobbe
×
×
  • Skapa nytt...