Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

eruts

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    116
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om eruts

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ett litet tips – Bosch har för mer än 6 månader sedan kommit ut med en ny generator där kylfläkten ligger på insidan (Nu ligger de på utsidan) Detta ger en förbättrad kylning och högre verningsgrad på generatorn – såg siffror som var minst 50% högre. Distributörer och återförsäljare ligger lågt då de vill sälja sina gamla lager först. Därför lite hysh-hyrsh om detta. Ta kontakt med Bosch direkt så får ni bättre besked. De är nog ännu rätt dyra då handeln vill sälja ut de gamla först - därför ännu ingen stor tillverkning av de nya – då ännu ingen efterfrågan finns. Men sätt igång o beställ – då priserna har sjunkit ska jag köpa en. :-)
  2. eruts

    Hur skota focken?

    Nu kommer nya begrepp för en novis - vad är... ,, kanske till och med luddifiering i focktraljersplensblocket,,, ? Kan man få en liten enkel förklaring - eller går man utanför tråden då? Med kul Hälsning Vet.Girig
  3. Personligen tror jag inte att något försäkringsbolag för statistik över byggkvalitén på enskilda båtmärken. Jepp - Detta försäkringsbolag gör det i sammarbete med andra - Annars sänder de inte ner en representant från svenska försäkringsbolag (Besiktningsman) att tala förstånd med Bavariavarvet - vad tror Ni de presenterar - hörsägen? .Det är givetvis fakta man presenterar - annars är det meningslöst att ha ett möte.
  4. Tror nog jag tänker behålla min gamla som inte är elberoende. :-) :-)
  5. Hej - Visste inte att detta moderna tillbehör införts i BRP - verkar lite knäppt?- har en annan äldre motor - Är inte denna magnetventil en ventil före BRP? -På större båtar (skepp) måste man stänga av med en wire - aldrig magnetventil!- Om det är så så skulle jag montera bort den för att slippa vara elberoende? - Pumpen som ger bränsle till BRP - uppfodringspumpen var tidigare alltid mekanisk - har även denna blivit elektrisk? Då är ju lösningen en lite högre dagtank så att bränslet rinner ner till motorn utan pump - med den mängden i dagtanken kommer man till hamn om strömmen lägger av - samtidigt behöver man aldrig lufta så länge det finns bränsle i dagtanken. Filtret ligger då mellan botten och dagtanken - denna pump som uppfodrar bränslet till dagtanken kan vara elektrisk - lägger den av så finns fortfarande bränsle i dagtanken. Så funkar min och lite större båtar. :-)
  6. Det finns små manometrar med samma gänga som givaren - byt till den så ser du enkelt vad du har för tryck - eller som jag gjort sätt den på en trevägskoppling från uttaget i motorn - mätaren på en och din röda lampa på det andra benet - då vet du alltid hur det ser ut.- lita aldrig på elektronik - en diesel klarar sig helt utan ström och moderna tillbehör sabbar detta.
  7. Vi har en liten Stortriss i familjen - den har inga genomgångar för vatten i skrovet och utrustad med en mindre utombordare. Priset på båten med motor ca 10000SEK för några år sedan. Den ligger i mälaren året runt - vi var ute och seglade förra veckan, inga försäkringar, inga hamnavgifter, (boj) dvs ingenting i extrakostnader. Båten är betald sedan flera år och kostar några liter bensin på sommaren. Det går alldeles utmärkt att få det billigt! Men tyvärr går detta inte med en träbåt - den måste upp, annars så läcker den då isen släpper - spanten över vattnet har torkat ut under vintern och då vågorna kommer då isen är borta- så sjunker den tyvär! Men som jag inledde - en plastbåt utan genomgångar blir billigast- där vi ligger!
  8. För mindre en ett halvt år sedan - i höstas -06 - Var jag på ett föredrag inom en större båtsammanslutning, där vi hade en skadereglerare från ett försäkringsbolag som föredragshållare - Han skulle ner till Bavariavarvet för att informera om vad de svenska försäkringsbolagen tyckte om deras produktion och skadestatistik. Han sade aldrig att det var Bavaria - men vi lyckades få fram det ändå. Vad han sade var mycket av det som kommer fram i denna tråd, dålig kvalitet, tappade kölar,mm. Men man kan ju inte jämföra en gammal Wv med en Rolls Royce - detta har oxå framkommit här - man får det man betalar för - MEN problemet är ett annat - Vi försäkringstagare på andra båtar tvingas att betala alla skador som Bavariabåtar ställer till med (Utgifter för bolagen som vi ska betala) - Våra försäkringspremier stiger för att Bavaria har dålig kvalitet - skulle alla Bavariaägare betala för det som händer deras båtar skulle Bavaria inte säljas i Sverige. Detta är Skadereglerare och försäkringsbolagens inställning. Varför ska man inte som i bilvärlden, var båttyp stå för sin egen skadestatistik och kostnader - det är nog dags att vi andra säger ifrån - detta var oxå skadereglerarens inställning. Så välj kanske ett annat försäkringsbolag som infört detta - någon är säkert redan på gång! PS -Utanför Tyskland,Holland,Frankrike och i Medelhavet -FINNS INGA GRUND - Nu har de lärt sig att vi har det i vår skärgård! Och föressten WW -bubblan som bil sålde bra, trots att man gasades ihjäl, dåligt utrymme, minimal lastförmåga,mm :-)
  9. Programmet heter - Visual Passage planner 2
  10. Skepp = 12x4 m (Båda måste uppfyllas)
  11. eruts

    Ny motor

    Hittade denna nya motor i ett Australiskt/Amerikanskt forum. Det är verkligen något nytt. http://www.angellabsllc.com/mytengine.html Gå in i sidan och klicka på Home eller News upptill så ser ni jämförelsen - Därefter finns en massa annat intressant om motorn. Från News sidan kan ni knappa in Engine Comparison,Specs och applications. Gott nytt :-)
  12. Hej - då det gäller isolering - läs vad yrkessjöfarten använder. Gå inte på detta med dyra material som reklamen säger. Yrkessjöfarten har stål i skroven och mer utrymme på insidan- så där används stenull - se länken jag bifogat - där kan du oxå läsa om andra material om de är bra eller dåliga. Läs o lär - valet är som vanligt upp till båtägaren! http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/starstream/subdet52.htm Gott nytt år :-)
  13. eruts

    Varför!

    Hej-Jag förstår inte inställningen att man måste vara på en sajt? Jag går mellan fler eftersom sajterna är olika på olika saker. Jag har en stålbåt och är ofta på garderoben, men oxå på utländska metalforum, vill jag titta på trä så går jag till ett forum om detta, ytbehandling ett annat och el ett tredje - för segling finns sailguide,mm. Ibland på de flesta sajter dyker det ibland upp någon som har det riktiga svaret. - Dieselsajter finns flera bra amerikanska och ett australiskt,mm. Vem skulle tvinga mig att bara gå till en?? - Ingen sajt är bäst på allt - Ser just nu hellre roliga filmer på nätet eller jagar nyheter i amerikanska o australiska forum - Nyheter som oftast så småningom kommer hem hit - Efter att någon orkar översätta alla de nyheter som dyker upp! Är det det gamla synsättet att man måste vara trogen - sin fru , har nu utökats med sin sajt? - Knäppskallar talas det om - finns på alla forum - svarar man dem inte - utan negligerar dem - (men ibland är det svårt) - tillslut så lägger de nog av. Det som behandlas i denna tråd har väll inte med så mycket båtar att göra - Vad lär man sig här? - lite osämja kanske? - Ämnet borde Ni gemensamt diskutera över några öl i en lugn miljö! Gott Nytt År på Er :-) PS Här är en liten nyhet från det Australiska forumet - vad sägs om den? Gå in i sidan o titta - en ny motor stor som ett par fotbollar jämfört med den den stora som står bredvid. Klicka på News på sidan som kommer upp, så ser ni skillnaden! http://www.angellabsllc.com/mytengine.html
  14. Bra artikel,Grälla klisterlappar täcker över den ursprungliga tillverkaren - som ofta är densamme.- men tänk på följande vad gäller priset! Betalar du 500 SEK för en pump i båtaffären -har affären köpt den för 250SEK (Därför alla nedsatta priser o erbjudanden) - ledet innan har köpt den för 125SEK - tillverkaren tar 60 SEK i vinst,och tillverkningskostnaden är då 60 SEK . Då frågar man sig om det är lönt att köpa ännu billigare pumpar eftersom kvaliteten sjunker ganska snabbt från 60 SEK till 50SEK i tillverkarledet. Tillverkarna är ganska förb... då de ser sina produkter till dessa priser i handeln - jämfört vad de får själva. Kan ni köpa direkt på internet utan dessa mellanhänder så gör du som slutkund en bra affär. Detta med garantier??? Strunta i detta till dessa priser - Köp en ny billigt! --- Nu får jag väll en massa försäljare på mig - men Trevlig Helg Ni övriga! :-)
  15. Hej -vet inte riktigt vad en 707a är - Men har den en fungerande maststötta? - Är stöttan för kort eller saknas den? Kan inte tänka mig att vanten blivit för långa - något annat måste ha hänt.Om det inte finns en maststötta så kanske inredningen funkar som stötta och denna kanske har kapsejsat? Hur som helst så undersök detta först innan du åtgärdar vanten. Och om du har genomgående mast så är det bara att lägga under någon distans under masten. Trevlig helg :-)
×
×
  • Skapa nytt...