-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Snailship
-
Placering
Kadett
-
Det jag utgått från i mitt resonemang är att det är begagnade båtar men att de säljs av firmor (privat betalar man ju ingen måms). Och ja, om du köper en båt i USA och säger till myndigheterna att du köpt den i Tyskland av din kompis så gör du riktigt fel och det är brottsligt. Ekobrottsligt. Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05 Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05 Senast ändrad av Snailship | 27 april 2008 | 09:05
-
Ok. Jag ger mig då. Anledningen till att jag framför en annan uppfattning är att jag fått den informationen från Tullen och att det vid ett flertal tillfällen är just så det gått till, efter kontakt med Tullen.
-
Köper du en båt i ett annat EU-land av en firma betalar du moms där och då om det är fördelaktigt, eller hur? I just det här fallet är det ju en firma som säljer båten. Det handlar inte om privatpersoner. Sedan är det fri handel med varor och tjänster vilket innebär att du INTE betalar moms i Sverige. 10% var en snabbt huggen siffra, överdrivet, för att förtydliga att det finns skillnader. 15-20% är fortfarande mycket pengar om vi pratar båtar... Jag försöker bara beskriva att det visst kan löna sig att köpa båt i annat eu-land MEN just charterbåtar från medelhavet tenderar att vara slitna. Köper du båt utanför eu och tar in den till Sverige är det naturligtvis en helt annan sak. Senast ändrad av Snailship | 22 april 2008 | 22:36
-
Det är inte svårt eller komplicerat att betala moms i ett annat EU-land. Bara att betala och åka hem. Trevligare att betala moms i ett land som har runt 10% mot här hemma där det ju är lite högre. Inom EU får du välja om du ska betala här eller i landet där du köpte den. Båtarna verkar ha legat i medelhavet. Det är inte bara det att de kanske används av hetsiga och lite vårdslösa personer när de hyrs ut. Man måste också ta hänsyn till att: Båten ligger i vattnet 12 månader om året (eventuellt med undantag för en stund på land för att inspekteras/repareras och servas. Vattnet är väldigt salt, kristallerna sliter hårt. Solen ligger på! Det tillsammans med saltet är grymt! Här i norden är vi inte i närheten av det slitage som båtarna utsätts för där nere.
-
Tja...jag kan inte ge något rakt svar men konstaterar att snörena till min är ganska tjocka.
-
Aha. Trodde det var däcksbelysning...
-
Nej det är inte samma. Jag har aldrig sett Silvas skarpt men av bilden att döma är det inte samma, min profil ser lite annorlunda ut. Men den är snarlik. Jag kan inte säga vad min är för något med 100% säkerhet, det är en ägare före mig som monterat den. Jag undrar om du inte kan få det här mycket billigare genom att vända dig till firmor som kränger eller installerar elprylar på kontor? Resultatet kommer att bli lika snyggt.
-
Ledlampa? Kommer den att ge något ljus att tala om på det avståndet?
-
Jag har en instrumentpanel som är en kabelskena av aluminium. Såna som man ibland kan hitta på kontor, där det dragits data och el-kablar. Billigt och snyggt. [ber om ursäkt för kvalitén på bilden, tagen med mobiltfn] Senast ändrad av Snailship | 10 februari 2008 | 17:34
-
Ja, som sagt, det finns färdiga diodlampor för det här nu för tiden. Titta t.ex. på www.bryggan.nu eller någon annan båttillbehörsaffär.
-
Norska Biltemas bottenfärg fungerar bra. Sök på biltema.no Giftigt som f-n, sälar och annat flyter upp runt skrovet...
-
Det är ingen fara. Det blir inte 6 minus i båten. Vattnet under och runt båten värmer den så det kommer aldrig att frysa. Du behöver inte göra någonting. INte med motorn och knappast med muggen heller.
-
Titta på www.skyllermarks.se De har ett elschema som är mycket pedagogiskt och bra. Jag håller på med ungefär samma sak i dagarna. Installerar ytterligare ett förbrukningsbatteri, solpanel med laddregulator, kopplingsplintar och gud vet allt. Det är tidsödande när man inte är någon elkille...