Vill bara meddela att jag använt Biltemas fälgrengöring med oxalsyra och det fungerade riktigt bra. Bara spraya på, vänta 2 tim och spola av. Nästan helt borta.
Trodde hoppet var ute för mitt kapell, men jag lämnade in det för omsömnad (700 kr) och köpte MIRAKELMEDLET Ship Shape. Bara att spreja på, sprida ut med en svamp, vänta i 10 min och sedan spola av. På bilden ser ni resultatet efter bara ett försök,
Har en VP V8 501 (230hk) från 1991. Motorn går perfekt, men jag vet ej om limporna är bytta någon gång?? Ser utvändigt att det finns lite rost, bla kan jag se att det långsamt har runnit mellan packningen. Bör jag byta, eller kan jag kontrollera på något enkelt sätt? Kancka med en skiftnyckel eller något. Ser att det finns kompletta piratkopior på blocket för rund 5000 kr. Någon som vet om det är någon större skillnad på de amerikatillverkade och originalen?
Vad tror ni om detta? Jag skall stripa om min Nimbus och när jag tagit bort de gamla dekalerna så ser det ut som på bilden jag bifogar. När stripsen satt på tänkte man inte så mycket på det, men nu ser man verkligen färgskillnaden på gelcoaten. Skulle oxalsyra hjälpa mot detta tro? Har försökt gnugga med bla rubbing och vanlig autosol, men det är fruktansvärt svårarbetat och ger dåligt resultat om jag inte ska polera dygnet runt i 2 veckor. Bra tips?
Senast ändrad av Riddaren | 23 april 2009 | 21:43
Ska troligen till Norge och titta på en båt med en MD3b från -74. Vad bör jag kolla för att kolla motorns kondition? Den är färskvattenkyld!
Hur kollar jag exempelvis backslaget?
Tacksam för svar
Har en Mercruiser 4,2 l i min Maxum från 1990, den är på 175 hk. 3,0:an ligger nog på ca 130 hk. Skulle nog tippa på att båten gör dryga 30 knop. Självklart är det inga problem att dra upp vattenskidor